5 jel, amiből tudhatod, hogy problémád van az ivással

Az alkoholizmus világszerte, Magyarországon pedig pláne népbetegségek számít, de az érintettek sokszor saját maguk előtt is tagadják, hogy problémájuk lenne. Ezért is fontos, hogy tisztában legyél az intő jelekkel.

Sokan kizárólag pohármennyiségben mérik a viszonyukat az italhoz, vagyis azt számolják, mennyi alkoholt fogyasztanak egy átlagos napon vagy héten – állítja Benya Clark ügyvéd és tanár, a Medium Exploring Sobriety blog szerzője, aki az alkoholbetegséggel kapcsolatos saját tapasztalatai alapján igyekszik segíteni a függőséggel küzdőknek. Pedig sokkal többet elárul az, hogy az ivás mennyire befolyásolja a mindennapi életedet, hogyan és milyen mértékben alakította át szokásaidat, a társas kapcsolataidat, a munkádat és a szabadidődet. Az alábbi öt vészjelzés ennek felismerésére szolgál.

#1 Többet iszol, mint szándékodban volt

Az alkoholizmus intő jele, hogy nem tudsz mértéket tartani: hiába tervezted úgy, hogy egy laza estét csapsz a barátokkal, két sör után hazamész és korán ágyba bújsz, a második sör után is józannak érzed magad, ezért rendelsz egy harmadikat, majd egy negyediket, és így tovább. Mire végre „jól érzed” magad, gátlásaid és a gyors, laza estére vonatkozó terveid régen a kukában landoltak, reggel pedig iszonyú másnaposan kászálódsz ki az ágyból. Ha veled is gyakran történik hasonló, biztos lehetsz benne, hogy a viszonyod az itallal túllépett az egészséges határon.

Az ital tönkreteszi a társas kapcsolataidat.
Az ital tönkreteszi a társas kapcsolataidat.South_agency / Getty Images Hungary

#2 Nem tudsz lejjebb venni

Szintén az alkoholbetegségre jellemző tünet, amikor hiába próbálsz visszavenni az italozási szokásaidból, sehogy sem sikerül csökkentened a mennyiséget. Fogadkozol, hogy ezentúl csak hétvégén fogsz inni, vagy napi öt sör helyett csak egyet iszol, de mégis elcsábulsz, és a bátor elhatározás dacára változás nélkül folytatod az addigi ügymenetet. A problémát nem oldja meg a felesleges alkudozás magaddal, a „mostantól majd keveset iszom” mantrázása, csakis a teljes absztinencia.

#3 Feladod a hobbijaidat az ivás kedvéért

Minél inkább az ital rabja van, annál jobban sérülnek a társas kapcsolataid, fokozatosan beszűkül körülötted a világ: míg korábban a hétvégéket a barátokkal közös, hasznos programokkal töltötted, mostanság inkább csak begubózol a tévé elé egy karton sör társaságában. Fontos intő jel, ha azt veszed észre, hogy feladtál olyan szabadidős tevékenységeket, hobbikat, amelyeket korábban kifejezetten szerettél.

#4 Jobban bírod az italt, mint korábban

Minél jobban a rabjává válsz az italnak, annál nagyobb mennyiség szükséges ahhoz, hogy részegnek érezd magad. Korábban két korsó sör után már forgott veled a világ, most viszont már meg sem érzel ugyanennyi italt, szervezeted ugyanis hozzászokik az alkoholhoz, ezért egyre többet kell innod ahhoz, hogy ugyanazt a hatást érd el. Ez egyértelműen azt jelzi, hogy elindultál lefelé a lejtőn.

#5 Elvonási tüneteid vannak

Az alkoholbetegség legsúlyosabb jele, ha az ivás felfüggesztését követő órákban-napokban testileg észlelt elvonási tüneteid jelennek meg – remegés, izzadás, hányinger, szapora szívverés. A tünetek nemcsak súlyosak lehetnek, meghúzódhatnak a háttérben is: például folyamatos alváshiányban szenvedsz, képtelen vagy álomra hajtani a fejed, ha előtte nem ittál.

Ha az alkoholbetegség jeleit észleled magadon, érdemes a pszichiáterek által használt, mentális betegségeket számba vevő diagnosztikai kézikönyv, a Diagnostics and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) által listázott kérdéseket feltenned magadnak (itt megtalálhatók). Ha a tizenegy kérdésből kettőre vagy háromra igen a válasz, enyhe alkoholbetegség, ha többre, akkor már súlyosabb probléma áll fenn. Ez természetesen csak iránymutatás, a tényleges diagnosztikára csak szakember képes!

Oszd meg másokkal is!
Mustra