A magyarok értetlenül figyelik: ezek az év ízei 2024-ben a világ szerint

GettyImages-1365959354

Mint minden év elején, 2024-ben is igyekezték megtippelni a szakemberek, mik lehetnek az előttünk álló időszak legkedveltebb ízei.

Eddig nem is hallottuk ezeket a szavakat, de jó lesz megjegyezni, új slágerzöldségeket hozhat 2024.

 

Minden év elején sorra jelennek meg a nemzetközi gasztronómiai újságírás nagy nevei által összegyűjtött listák, melyek sorra veszik, milyen újdonságokra haraphatnak rá az emberek. Az elmúlt években kibontakozott trend, mely a lezárásoknak és a járványhelyzetnek köszönhetően, főként a home office elterjedésével leginkább az otthoni főzést és a könnyen felhasználható, de különlegesebb alapanyagok fellendülését hozta el, idén valószínűleg végre véget ér, jöhet az éttermek különleges kínálatának ismételt felfedezése!

Igazi különlegesség az év íze
Igazi különlegesség az év ízeVeena Nair / Getty Images Hungary

Az év ízei mindenkit meglepnek majd

Egyre nagyobb teret nyernek a vendéglátóipari egységek is a folyamatos drágulás ellenére, ha ez nem is az általános fogyasztási szokások gyökeres átalakulását eredményezi, de mindenképp szélesíti a fogyasztott élelmiszerek palettáját. Sokan ugyanis az éttermek kedvelt fogásait azért nem kísérlik meg utánozni a konyhában, még akkor sem, ha kifejezetten rutinos szakácsok. 

A Foodnavigator gyűjtötte össze idén elsőként, mi várható a kedvelt ízek változásait tekintve, melyek lehetnek az „év ízei” 2024-ben. Úgy vélik, érdekes módon az élelmiszerárak emelkedése ellenére nő ismét az éttermekben elköltött étkezések száma, azonban míg régebben a mindennapi ebédet kötötték el a vendégek nyilvános helyen, manapság inkább a különleges ízeket keresik, és bizonyos alkalmakkor foglalnak asztalt az éttermekben. 

A színek és az ízek is dominálnak idén
A színek és az ízek is dominálnak idénJasonDoiy / Getty Images Hungary

A hagyományos ízek és a kényelem dominál majd 2024-ben

A kaliforniai székhelyű T. Hasegawa USA, a világ egyik vezető élelmiszer- és italaroma-gyártója mint minden évben, idén is összeállította a fogyasztói trendekkel kapcsolatos legújabb kutatásokat. Idei jelentésükben kiemelték, hogy az innovatív és globális ízekre, az egészségtudatos és fenntartható összetevőkre összpontosítanak majd a trendeknek megfelelően. 

Úgy vélik, a kényelmi ételek kerülnek majd idén a középpontba, a nosztalgia és az ismerősség érzését kölcsönözve a rohanó világból való pillanatnyi kiszakadást adva a fogyasztóknak. Ez a tendencia egyébként már a világjárvány idején felerősödött, amikor a fogyasztók megnyugvást kerestek az ismerős ételízekben, azonban úgy tűnik, még mindig nem csillapodik a retró iránti vágy. A nosztalgikus ételek iránt növekvő érdeklődés azonban egyre inkább kiegészül új ízekkel, illetve innovatív technikákkal, főként az édességek tekintetében. 

A hagyományos ízeket ötvözik majd a különlegességekkel
A hagyományos ízeket ötvözik majd a különlegességekkelRunPhoto / Getty Images Hungary

Ezekről az ételekről biztos sokat hallunk majd idén

A T. Hasegawa jelentésében kiemelt ízek közé tartoznak az édes ízek közül a horchata, a churro és az acaibogyók, illetve a sósak képviseletében pedig a gochujang, a kimchi, a tahini és a yuzu. E változatos és egzotikus ízek közül sokat rágcsálnivalóként, szószok és öntetek összetevőiként vezetnek majd be a várakozások szerint.

Édességbe és krumpli helyett is jó a 2024-es év íze

Éppen ezt az édességinnovációt tekintve választotta meg a cég az év ízét is, egy különleges gumós gyümölcsöt, mely ube névre hallgat. A lila jamgyökér felhasználása a különféle desszertekben egyre elterjedtebb világszerte. Korábban a Díványon is foglalkoztunk már a különleges terménnyel, pedig akkor szinte senki nem ismerte a világ túlfelén sem. A szín és a földes-diós, édeskés íz azonban úgy tűnik, nyerő lesz az ínyencek körében idén. 

Az ube nem csak édesség-hozzávalóként nyújt azonban üde színfoltot a táplálkozásban, a sós ételekhez is megfelelő, akár a krumplit is helyettesítheti. 

„Bár a sokoldalú íz a kulcsa az ube hosszú távú sikerének, élénklila színe segít az ubénak kiemelkedni, és nagyon látványos közösségimédia-tartalmakat hoz létre, amelyek növelik a figyelmet és a keresletet” – nyilatkozta róla a T. Hasegawa élelmiszeripari vállalat képviselője is. 

A „glokalitás” jellemzi majd az idei évet

A közösségi médiában is egyre nagyobb népszerűségnek örvend, mivel természetes növényi színezékként különleges árnyalatot varázsol a legtöbb, amúgy teljesen hétköznapi ételnek.

Legyen szó fűszeres-édes globális ízekről vagy játékos ízrétegekről, ezek a nemzetközi ihletésű kulináris kalandok újradefiniálják, hogyan éljük meg az ételeket.

A különböző kultúrák közötti tolerancia is egyre inkább megjelenik majd az élelmiszeriparban, egyre többen vélik úgy a szakértők szerint, hogy az étkezési kultúra ilyetén átalakulása egy lehetséges formája lehet multikulturalizmusnak. A szó maga a globális összetevőkkel kiegészülő lokális élelmiszerek újragondolását takarja. A várható tendenciák szerint ugyanis a hagyományos ételfajták új, eltérő kultúrákból származó összetevőkkel kiegészülve nemcsak új ízeket, de más kultúrák megismerését és elfogadását is elősegíthetik. 

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek