A felmondás nem hűtlenség! 3 tipp, hogy jól csináld

GettyImages-1193929670

Minden harmadik dolgozó komolyan fontolgatta az elmúlt 3 hónapban, hogy felmond a munkahelyén – derült ki a CNBC nevű üzleti hírcsatorna 2019 nyarán publikált, amerikai válaszadókkal végzett felméréséből. Nincsenek illúzióink: valószínűleg az új év indulásával nálunk is sokaknak megfordul a fejében, hogy váltsanak. Egy vagy közülük, és csak a felmondással járó kellemetlenségek tartanak vissza? Segítünk!

A felmondás utáni és a végső távozás közötti utolsó hetek, hónapok különös szürke zónát jelenthetnek a munkahelyi életünkben. Gyakran a főnökeink sem tudják, hogy pontosan mit is várhatnak el még tőlünk, kínos pillanatokat élhetünk meg a kollégáinkkal, vagy fájdalmas lehet megtapasztalnunk, hogy egyre kevesebb levelezésbe, találkozóba vonnak be minket. 

Ennek az időszaknak azonban nem kell pusztító nihilnek lennie. Ha tudatosan vágsz bele, pár egyszerű szempont betartásával sokat tehetsz azért, hogy mindenki számára megkönnyítsd a kiválásodat. Ezt akkor is fontos megtenned, ha egy toxikus közegből készülsz kilépni. Ne süllyedj le mások szintjére, tarts ki az értékeid mellett! Marvin Marcano coach összefoglalóját némileg kiegészítve mutatjuk be, mit érdemes szem előtt tartanod.

#0 A kilépésed nem cserben hagyás 

A felmondás közlése pokoli nehéz tud lenni, mert egyfajta konfrontációt jelent. Néha az segít ilyenkor, ha készítesz egy pró-kontra listát, befotózod a telefonodba, és úton a munkahelyed felé még rápillantasz időnként, hogy erőt gyűjts. Fontos tudatosítanod magadban, hogy a kilépésed nem hűtlenség: valószínűleg jó okod van a távozásra. A bevezetőben említett kutatás szerint például leggyakrabban azért döntenek így az emberek, mert nem fizetik vagy becsülik meg őket eléggé, egyáltalán nem érzik azt, hogy szakmailag-emberileg fejlődnének, és nincsenek előmeneteli lehetőségeik. Ne feledd: neked elsősorban önmagadhoz, a saját céljaidhoz, a prioritásaidhoz, a testi-lelki jóllétedhez kell lojálisnak lenned. 

#1 Ha mindent megterveztek, kevésbé lesz kínos

Egy munkahely elhagyása sokféle érzelmet képes kelteni bennünk, elvégre több időt töltöttünk mostanában ezekkel az emberekkel, mint a saját családunkkal. A felmondási idő kicsit olyan, mint amikor együtt élsz valakivel, szakítotok, és praktikus okokból még egy ideig nem tudtok különköltözni, illetve egy csomó praktikus ügyet el kell rendeznetek a különváláshoz. Ezzel a pár dologgal azonban megkönnyítheted a szituációt: 

  1. Beszéljétek meg a főnököddel, hogy ki, hogyan, mikor fogja elmondani a többieknek a felmondásodat. A pletykákat érdemes megelőzni, ugyanakkor nem jó, ha sokáig titokban marad a hír. Egyrészt mindenkit megillet a búcsúzás és az átláthatóság joga, másrészt fontos feladataid lesznek a távozásod előkészítésével kapcsolatban, amelyekben ideális esetben együttműködsz a kollégáiddal.  
  2. Gondoljátok át, hogy mi mindent tehetsz azért, hogy mindenki számára könnyebbé tedd a távozásodat. Milyen futó projektjeid vannak? Kivel és milyen formában kéne megosztanod a tudásodat? Milyen partnerekkel, ügyfelekkel kéne összekötnöd a feladataidat átvevő személyeket?
  3. Egyeztessetek arról, hogy mi legyen a felmondási idő menetrendje, cselekvési terve. Ez a főnöködnek is segít abban, hogy pontosan tudja, miben számíthat még rád. Ki fogod venni a bennmaradó szabadnapjaidat? Be fogsz tudni segíteni az új projektek elindításába? Marad még kapacitásod más teendőkre is, miután precízen összeírtad a szerepköröddel kapcsolatos tudnivalókat?
  4. Készülj fel arra, hogy milyen érzés lesz, amikor a többiek elkezdenek nélküled is navigálni az új kihívásokban. Nem tesznek rá e-mailekre, egyre kevesebb olyan találkozón kell részt venned, amelyeken eddig alaptag voltál. Szomorúságot okozhat, ha azt tapasztalod, hogy már nincs szükség rád, még akkor is, ha te döntöttél így. Most azzal teheted a legtöbbet a csapatért, ha a felszabaduló idődben azon dolgozol, hogy a feladataid átadása a lehető leggördülékenyebben menjen.
Lényeges, hogy minden függőben levő feladatot át tudjatok beszélni
Lényeges, hogy minden függőben levő feladatot át tudjatok beszélniMorsa Images / Getty Images Hungary

#2 Ne eressz le, maradj aktív

Előfordulhat, hogy egy olyan munkahelyről távozol, amiből mélységesen eleged van, ahol nagyon sok feszültséget, csalódást, haragot éltél meg az elmúlt időszakban. Ennek ellenére azt javasoljuk, hogy a lehető legtisztességesebben, a saját értékrenden alapján legyél jelen a felmondási időben. Ezzel meg tudsz felelni a saját elvárásaidnak, meg tudod őrizni a jó híredet, és azoknak a kollégáidnak az elismerését is kiválthatod, akikkel jó eséllyel még dolgozhatsz együtt a jövőben. Bizonyosodj meg arról, hogy megteszed a következőket:

  1. Mindig ott vagy munkaidőben. Pontosan érkezel, nem tartasz a szokásosnál hosszabb ebédszüneteket, nem mész el hamarabb az irodából. 
  2. Elvégzel minden olyan feladatod, projektet, amelyek lezárása adott idő alatt lehetséges. Nagyon sokat segít a többieknek, ha legalább ezekre nem kell helyettesítést találniuk. 
  3. Ajánld fel, hogy bármelyik projektben, bárkivel szívesen konzultálsz, ha szükség van rád. Ha esetleg keletkeznek üresjárataid, azonnal jelezd a főnökeidnek, hogy tudjanak rövid távon elvégezhető, más feladatokat adni neked.  
  4. Adj kilépő interjút! Vannak olyan munkahelyek, ahol a vezetőség nyitott arra, hogy bővebben megoszd velük a tapasztalataidat és mindazt, ami a távozásodhoz vezetett. Ha erre vevők, akkor kijelölhetnek valakit, akár külső szakembert, aki levezeti ezt a beszélgetést. Ez igazából azért hasznos a cégnek, szervezetnek, mert az általad nyújtott információkat felhasználva a jövőben nagyobb eséllyel előzhetik meg, hogy további értékes munkaerőt veszítsenek.
A felmondási idő azért is hasznos, mert te is fokozatosan fel tudsz lélekben készülni a távozásra
A felmondási idő azért is hasznos, mert te is fokozatosan fel tudsz lélekben készülni a távozásraGlobalStock / Getty Images Hungary

#3 A lehető legprecízebben add át a teendőket

A felmondási idő alatt is beeshetnek halasztást nem tűrő feladatok, elstartolhatnak új projektek, amelyekben nem egyértelmű a részvételed. Beszéljétek meg, hogy mi segít jobban: ha ezek elindítását még te vállalod, vagy ha az elejétől fogva más viszi a feladatot. Az új felelősök akkor tudják zökkenőmentesen átvenni a munkádat, ha gondoskodsz az alábbiakról:   

  1. Írj egy pontos átadási (handover) dokumentumot. Ebben foglald össze a feladataidat, mit végeztél el, mi hol tart, mi van még függőben, mi mindent érdemes másoknak tudniuk ahhoz, hogy képesek legyenek folytatni a megkezdett munkát. 
  2. Ha már megvan az utódod, beszéljétek át a handover dokumentumot. Ha még nincs, akkor a közvetlen kollégáiddal vagy a főnökeiddel menjetek végig a szövegen, hogy még fel tudják tenni a kérdéseiket, és el tudd végezni az esetleges kiegészítéseket. 
  3. Tehetsz javaslatot az utódodra. Főleg olyan területeken, ahol speciális szaktudással kell rendelkezni, előfordulhat, hogy megkérdezik, kit javasolnál magad helyett, akit megkereshetnek az álláshirdetéssel. Ilyenkor mérlegelheted, hogy van-e olyan az ismerőseid között, aki örülne ennek a pozíciónak attól függetlenül, hogy a te igényeidnek már nem felel meg. 
  4. Búcsúzz el a partnerektől, ügyfelektől. Ha olyan szakmai kapcsolatot jelentenek számodra, amelyet a jövőben is ápolni szeretnél, add meg egy másik elérhetőségedet, és mentsd el az övékét. Azt is írd meg nekik, hogy az egykori munkahelyeden kit kereshetnek további kapcsolattartás céljából. 
  5. Búcsúzz el a kollégáidtól. Egy munkahely elhagyása sokszor jelentőségteljes szakaszváltás egy ember életében. Ha esetleg többekkel már meg is romlott a kapcsolatod, biztosan akad egy-két ember, akiktől a formális búcsúzáson kívül is elköszönnél. S bár a távozásod okait nem kell elmismásolni, azt is lényeges tudatosítani, hogy mi mindenért lehetsz hálás a közös munka kapcsán.
Oszd meg másokkal is!
Mustra