20 perc a szabadban: orvosok kutatták a természet gyógyító erejét

Friss eredmények szerint már a természetben eltöltött húsz perc is csökkenti a stresszhormon szintjét a szervezetben.

Kiülni a ligetbe, vagy egy húszperces séta a parkban jelentősen csökkenti a stresszhormon szintjét. Friss tanulmányok eredményei szerint a természetben eltöltött idő mérhető hatással van a stresszre – számolt be az EurekAlert.

Ingyenes és természetes stresszoldás

„Azt már régóta tudjuk, hogy a természetben töltött idő csökkenti a stresszt, de egészen eddig nem volt tisztázott, hogy milyen gyakorisággal és mennyi időre van szükség ehhez” – mondja dr. MaryCarol Hunter, a kutatás vezetője, aki hozzáteszi: „eredményeink szerint ahhoz, hogy a legjobb hatást érjük el a kortizol csökkenésében, egy 20-30 perces természetközeli élmény is elég”.

A természet efféle előnyös hatásai alacsony költségvetésű megoldást jelenthetnek az egyre növekvő urbanizáció és a képernyő előtti óráink negatív hatásainak csökkentésére. Ahhoz, hogy valóban megérje ilyen szempontból a természetbe időnként kimennünk, szükséges a bizonyítékokon alapuló iránymutatások megalkotása. Hunter és csapata éppen ezért olyan kísérletbe vágtak, amely segít reális becslést adni a célravezető időtartamot illetően.

Válaszd ki, hogy neked hol legyen a nyugalom szigete!
Válaszd ki, hogy neked hol legyen a nyugalom szigete!Fotó: Muriel de Seze / Getty Images Hungary

A 8 hetes időszak alatt a résztvevőket arra kérték, hogy hetente legalább háromszor, minimum 10 percig menjenek ki a természetbe. A résztvevők stresszhormonszintjét kéthetente mérték, a szabadban töltött idő előtt és után is.

A résztvevők szabadon megválaszthatták,  mely napszakban, mennyi időn keresztül, és milyen tevékenységet végeznek a szabadban. Egyetlen szabály volt: a természetben kerülni kellett az internet, a közösségi média, a telefon használatát, valamint az olvasást és a beszélgetést is.

„A személyes rugalmasság megteremtése a kísérlet során lehetővé tette számunkra, hogy azonosítsuk a természetben kikapcsolódás optimális mértékét, függetlenül attól, hogy az mikor és milyen körülmények között történt” – magyarázza Hunter. Annak érdekében, hogy a kísérlet eredményes legyen, figyelembe vették a stressz szintjének természetes változását a nap folyamán.

Húsz perce mindenkinek van

Az eredmények szerint elég 20 perc is a szabadban ahhoz, hogy a szervezet kortizolszintje jelentősen csökkenjen. Még jobb, ha ennél többet vagyunk kint, azonban 20-30 perc után a stresszhormon csökkenése lassabb ütemben folytatódik.

„Az egészségügyi szakemberek az eredményeket használhatják egyfajta iránymutatásként” – mondja Hunter, aki reméli, hogy a tanulmány további kutatások alapját képezi a későbbiekben. Ezek az eredmények hozzájárulnak annak felmérhetőségéhez, hogy az életkor, a nem, a fizikai állapot, valamint a kultúra hogyan befolyásolja a természet előnyeinek hatékonyságát. Ezek lehetővé teszik, hogy személyre szabott ajánlásokat kapjanak az emberek a szabadban töltött idő tekintetében.

Mustra