7 finomság, mely úgy pörget reggelente, mint egy jó kávé

Sok a munka, hosszúak az esték, korán csörög a vekker? Számtalan oka lehet, hogy reggelente ráfekszel a szundigombra. Ha már akkor holtfáradt vagy, amikor kinyitod a szemed, többet kell pihenned, és sokkal jobban oda kellene figyelned, mit eszel.

Tudom, hogy tudod, hogy többet kellene pihenned, de azt is, hogy ez nem mindig sikerül. Ám mielőtt literszám kezdenéd magadba dönteni a kávét, gondold át egy kicsit az étkezésed is. Ha jól táplálod magad, akkor is jobban bírod majd a gyűrődést, amikor nem tudod maradéktalanul kialudni magad. A Prevention szakértőktől kérdezte, mit kellene ennünk, hogy ne legyünk ilyen végtelenül kimerültek.

Avokádó

Amellett, hogy tele van pantoténsavval, és a táplálék energiává alakítását segítő B-vitaminnal, az avokádó egészséges zsírokkal és rostokkal is jól el lett látva – mondja Jessica Beacom, A The Real Food Dietitians társalapítója. A jó zsírok segítenek a jobb tápanyagfelvételben, a rostok pedig megakadályozzák a vércukor-ingadozást, ezáltal kiegyensúlyozottabb energiaszintet szavatolnak. Az optimális energiaszinthez megfelelő étrend kell, akkor is, ha fogyni szeretnél. Ne zárd ki se a szénhidrátokat, se a jó zsiradékokat. Napi 30-35 százalék zsír, 50 százalék szénhidrát és 20 százalék protein – így áll össze egy egészséges és energizáló menü. 

Zöld levelesek

Amikor kimerültek vagyunk, azonnali megoldást keresünk, és ezt legtöbbször a cukorban és a kávéban találjuk meg. Jó, ezek tényleg gyorsan hatnak, viszont egyik sem biztosít kiegyensúlyozott éberséget – állítják a szakértők.

A zöldek viszont nagyon is tudják, hogy rázzanak fel. Míg kalóriatartalmuk alacsony, vasban, kalciumban, magnéziumban, rostokban és vitaminokban gazdagok. Ez a sok jó tulajdonság együtt segít megelőzni például a vérszegénységet, mely – főleg a nők esetében – a kimerültség egyik fő oka lehet.

Ha főzeléknek nem is szereted a spenótot vagy a brokkolit, egy smoothie-ban biztosan könnyen lecsúszik mindkettő, menstruációd ideje alatt különösen ajánlott fogyasztanod őket. Mondjuk, nekem eszembe jut még egy dolog, ami zöld is és fel is pörget. 

Édesburgonya

Keto-mániások, figyelem! A szénhidrátok nem ördögtől valók! Ezek a leggyorsabban felszívódó tápanyagok, melyek azonnal energiával látnak el bennünket, amikor megcsappannak a készletek. Csak arra kell figyelni, hogy a jó minőségű, teljes értékű szénhidrátokat válasszuk a finomított liszt és cukor helyett.

Az édesburgonya hosszú távon tölt fel energiával
Az édesburgonya hosszú távon tölt fel energiávalFotó: Shutterstock

Az édesburgonya az egyik legjobb komplex és energiában gazdag forrás, ráadásul rost is bőven akad benne. Külön jó, hogy a lassú felszívódás és a magnéziumtartalom miatt hosszú távon tölti fel az energiaraktáraidat. Mi kell még?

Mondjuk, egy kis banán?

A banánban azt szeretem, hogy bárhol és bármikor könnyen fogyasztható, nem kell vágcsálnod vagy megfognod azt a részt, amit megeszel – utoljára a szoptatás volt ilyen higiénikus. Csak lehúzod a héját (jó, az azért nem mindegy, hogyan) és máris fogyasztható ez a szénhidrátokban, káliumban gazdag finomság, mely extra energiát adhat például edzés előtt. A kálium segít megelőzni a kiszáradást, és éberré tesz, a természetes cukrok felkészítik a szervezeted az edzésre. Ráadásul a banán hatóanyagai abban is segítenek, hogy edzés után könnyebben regenerálódj. 

Étcsoki

Felejtsd el a cukorkákat, inkább egy kocka jó minőségű étcsokit kapj be, ha rád tör a kajakóma. Persze a cukor is felpörget ideig-óráig, de hamar felülhetsz a vércukor-hullámvasútra.

Ha igazán jót akarsz, nem adod 75 százaléknál alább – már ami a kakaótartalmat illeti. A több kakaó több koffeint és teobromint is jelent, ezek pedig természetes stimulánsaid lehetnek. Ráadásul az étcsoki antioxidással is tele van, serkenti a vérkeringést, és javítja a izmok és az agy vérellátását is. Szinte hihetetlen, hogy ennyi előny mellett még finom is tud lenni. 

Az étcsoki serkenti az agy vérellátását, és még finom is
Az étcsoki serkenti az agy vérellátását, és még finom isFotó: Shutterstock

Víz

Biztos tudod, de nem lehet elégszer elismételni: inni muszáj. Ha kiszáradsz, csökken az energiaszinted, lassul az emésztésed, és egy sor más kellemetlen tünettel is találkozhatsz majd. Igyál sokat, ezzel szénhidrát- és zsírmentes energiaforráshoz jutsz! Ez a srác például nemcsak energikusabb lett, de jobban is aludt, mikor napi több mint 3 liter vizet megivott. 

 Cékla 

A cékla verhetetlen, ha natúr energiaforrást keresel. Olyan természetesen előforduló nitrátokat és antioxidánsokat tartalmaz, melyek serkentik a vérkeringést és a szervek oxigénellátását. A „vörös répa” legalább olyan dús tápanyagokban, mint amennyire a színe intenzív. Ha menő kocsid van, menő üzemanyagot is tankolsz, igaz? Ha pedig menő vagy, világos, hogy menő étellel táplálod a tested is. Főleg, ha tudod, mennyi mindent készíthetsz a felhasználásával!

Mustra