5 táplálékkiegészítő, amit hiába szedsz, ha fogyni akarsz

Úgy tűnik, néhány szer kizárólag Japánban működőképes, és van olyan "csodaszer" is, aminél a semmi is hatékonyabb módszernek tűnik.

A fogyást elősegítő táplálékkiegészítők tengerében tényleg nem egyszerű feladat valóban megbízható készítményeket találni. A Science Alert viszont összegyűjtött néhány olyan „csodaszert”, amelyekkel kapcsolatban nyugodtan kijelenthetjük, hogy nem működnek.

shutterstock 1022538799

1. Málnaketon

A málna ízéért és szagáért felelős vegyületeket tabletta formájában zsírégető csodaszerként is elkezdték árulni a közelmúltban. Az ezzel a készítménnyel kapcsolatos eddigi legnagyobb kutatás szerint az amúgy is diétázó, elhízott felnőttek 1,9 kilót fogytak a táplálékkiegészítővel, de mivel a résztvevők közül túl sokan kiesetek útközben, azért nem árt némi kétkedéssel fogadni ezt az eredményt. Egy másik, még kisebb kutatás ugyanakkor semmilyen pozitív hatást nem állapított meg, amennyiben az addigi étrendjük fenntartása mellett málnaketont is fogyasztottak a résztvevők. Ráadásul az esetleges mellékhatásokról sem tudunk sokat, „csodaszerként” hirdetni tehát mindenképp túlzás az ilyen készítményeket.

2. Matcha tea

A matchaporral kapcsolatban szintén gyakran elhangzik, hogy ételekhez és italokhoz keverve segíti a fogyást. Senki nem mondja persze, hogy egészségtelen, a fogyáshoz azonban nem biztos, hogy jó választás. Egy hat kutatást összefoglaló tanulmány szerint ugyanis kizárólag Japánban fogytak a kutatások résztvevői a teaporral, nagy valószínűséggel valamilyen más tényező volt az, ami náluk sikerre vezetett.

shutterstock 1022331919

3. Garcinia cambodia

A trópusi gyümölcs egyik komponense, a hidroxi-citromsav (HCA) szintén elérhető táplálékkiegészítőként, a vegyülettel kapcsolatos kutatások eredményei ugyanakkor finoman szólva kaotikusak és ellentmondásosnak bizonyultak. Az állatkísérletek alapján ugyanis valóban ígéretesnek tűnt a HCA, a nagyobb kutatások között ugyanakkor olyan is akadt, amely során a placebo, azaz hatástalan, üres készítményeket szedő csoport fogyott többet.

4. Koffein

A koffeinnel kapcsolatban azért kerül elő, hogy segíthet a fogyni vágyóknak, mert több kutatás is bebizonyította már, hogy felgyorsítja a anyagcserét. A két eszpresszóval bevihető 400 mg koffein például valóban felgyorsítja az anyagcserét, a féléven át koffeint szedő elhízott felnőttek ugyanakkor ennek ellenére sem fogytak többet egy kutatás során, mint a koffein nélkül diétázó társaik. Aludni viszont nem aludtak túl jól, és szédültek is.

shutterstock 1024991335

5. Ionizált víz

Az ionizált vizek és a lúgos kémhatásukkal reklámozott egyéb készítményekkel kapcsolatban sem állnak rendelkezésre olyan tudományosan megalapozott kutatások, amelyek megerősítették volna, hogy valóban működőképesek ezek a szerek. A gyomor és a vékonybél pH-értéke ugyanakkor nem véletlenül annyi, amennyi (3,5 vagy kevesebb, és 4,5-5), az ilyen módszerek pedig valószínűleg azért tűnnek hatékonynak, mert nagy mennyiségű zöldség és gyümölcs fogyasztását írják elő, ami a pH-értéktől függetlenül valóban segíthet azoknak, akik fogyni akarnak.

Blogmustra