15 szempont, amire érdemes figyelni a coachválasztásnál

Olvasási idő kb. 6 perc

Azt már tudjuk, hogy mikor nincs szükségünk coachra, ahogy azt is, hogy mit várhatunk egy coachingon. Ha ezek alapján úgy döntünk, megérett az idő arra, hogy felkeressünk egy coachot már csak egy akadályt kell legyőznünk: ki kell választanunk a megfelelőt. De hogyan? Kállay Natália business és executive szabadúszó coach most ebben segít. 

Bár a coaching még alig 20 éves szakma, mára számos irányzata alakult ki, ezért sem könnyű az ügyfelek számára definiálni, mit is jelent valójában. Előfordulhat, hogy az eltérő iskolák akár egymásnak ellentmondó módszereket, eszközöket és hozzáállást tanítanak. Éppen ezért az integráció, a szakmai minőség biztosítása és nem utolsósorban a coachok képzési és minősítési rendszerének egységesítése érdekében dolgozta ki a Nemzetközi Coach Szövetség azt a 11 kompetenciát, amelyik megfoghatóvá teszi a coaching alapvető működését és szakmai irányelveit. Ezeket minden coach munkájában fel kellene fedezni függetlenül attól, hogy ki milyen coachingiskolát követ. Az ICF minősítést is ad, ami szakmailag azt jelenti, hogy a minősített coachok magukra nézve kötelezőnek tartják a nemzetközi szakmai sztenderdnek számító ICF Etikai Kódexet. Ez a szakmai minősítés az ügyfelek és a megbízó vállalatok számára is biztos támpontot és kiszámítható feltételeket jelent.

A legfontosabb kritérium, hogy érezzük: a coach képes odafigyelni ránk, elfogadó, nyitott és megbízhatunk benne

A coach és az ügyfél között létrejött bizalom nélkül nincs hatékony segítő kapcsolat, hiszen ők ketten szövetkeznek egy cél elérésére, és azért mindegyikük megteszi azt, ami rajta múlik. A coaching partneri kapcsolatot feltételez, nem pedig egy tekintélyelvű, hierarchikus viszonyt. A coaching sikere szempontjából alapvető, hogy tudatos odafigyeléssel és magas szintű érzelmi intelligenciával képes-e a coach kialakítani a fejlődéshez és a változáshoz szükséges minőségi kapcsolatot. Carl Rogers az ügyfél feltétel nélküli elfogadását, az őszinte, hiteles viselkedést és az empátiát tartja a segítő kapcsolatok legfontosabb sikertényezőinek.

shutterstock 42056860
Shutterstock

Ugyanakkor a coachnak jól kell ismernie a segítő szolgáltatások széles palettáját és az azokat gyakorló szakembereket, hiszen hozzájuk kell átirányítania az ügyfeleket minden olyan esetben, amikor számukra nem a coaching szükséges. Az ICF coachminősítési szempontjai szerint elfogadhatatlan, ha egy coach tanácsadóként vagy terapeutaként kezd el együtt dolgozni az ügyfelével, mint ahogy az is, ha bármilyen más módon kilép a szerepköréből.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

Az ICF útmutatása alapján pár jól irányzott kérdés segíthet, talán támpontot is nyújthat ahhoz, hogy ne kerüljünk önjelölt coachok kezei közé. 

  1. Coachingtapasztalat: hány ügyfele volt eddig, hány éve coachol, milyen szakterületeken, iparágban?
  2. Coachképzés: milyen szakirányú képzést végzett, hány órányit, akkreditált volt-e a képzés?
  3. Rendelkezik-e ICF- vagy más nemzetközi sztenderdként elfogadott akkreditációval?
  4. Tagja-e szakmai szervezetnek? Ha igen, az hazai vagy nemzetközi hátterű? 
  5. Melyek a coaching szakterületei (tanult, illetve gyakorolt)?
  6. Milyen speciális készségekkel és tapasztalattal rendelkezik?
  7. A coachingfolyamat hány ülést tartalmaz, az mennyi ideig tart, és milyen időbeli kifutású egy átlagos coachingfolyamatnak?
  8. Mi a coaching- és/vagy életfilozófiája? 
  9. Coaching-sikertörténetek és -referenciák.
  10. Mi a motivációja, miért dolgozik coachként?
  11. Mi volt coachként a legnehezebb pillanata?
  12. Melyik volt a legemlékezetesebb pillanata?
  13. Jár-e szupervízióra vagy maga is coachhoz?
  14. Mit szeret a munkájában?
  15. Van-e olyan típusú ügyfél, akivel nehezen tud dolgozni?

Akárhogy is válasszunk, minden esetben fontos elgondolkodnunk azon, hogy vajon hitelesnek érezzük-e azt a személyt, aki velünk szemben ül. Ha válasz igen, és képesek vagyunk bízni a megfelelő szakmai háttérrel rendelkező coachban, akkor jó helyen vagyunk. 

Volt már személyes jó, vagy akár rossz tapasztalata a coachinggal? Ha igen, írjon nekünk a divanycoach@mail.index.hucímre, hogy mi is okulhassunk történetéből. 

Írjon nekünk!

Segítségre, tanácsra van szüksége? Kérjük, írjon nekünk a divanycoach@mail.index.hu címre, és mi válaszolunk itt, az Ego blog life coach sorozatában, természetesen olvasóink névtelenségét megőrizve!

Steiner Kristóf például örömmel válaszol külföldön új életet kezdők, spirituális útkeresők, étkezési zavarokkal küszködők vagy szexuális orientációjuk, származásuk miatt kirekesztett olvasók kérdéseire, kéréseire. Marjai Kamilla addiktológiai konzultáns a kémiai és viselkedési függőségekkel foglalkozik, de szívesen reagál a függők hozzátartozói oldaláról felmerülő kérdésekre is. Juhász Dániel pszichológus gyermekpszichológus, pár- és családterápiás tanácsadó, a Humánia Pszichológia Blog szerzője, akihez bátran fordulhatnak családi, házassági és nevelési problémákkal is. A life coach csapat tagja továbbá Kurán Zsuzsa pszichológus, családterápiás tanácsadó és Sebők Franciska tanácsadó szakpszichológus az emPatika munkatársai, valamint  Sákovics Diana pszichológus, aki szívesen segít párkapcsolati és szexuális problémákkal, magánnyal, életvezetési válságokkal kapcsolatban. Írjon nekünk bizalommal, igyekszünk segíteni!

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Oszd meg másokkal is!
Érdekességek