“Nincs időm. Nincs pénzem. Hülye vagyok hozzá.” Ezek a leggyakoribb kifogásai azoknak a felnőtteknek, akik ugyan eljátszottak a gondolattal, hogy a jobb élet reményében, karrierjük vagy családjuk miatt megtanuljanak egy új nyelvet, de gyorsan le is tettek róla. Pedig ha ezeket a sorokat képes végigolvasni és megérteni, akkor igenis jó esélyei vannak arra, hogy bármilyen idegen nyelvet könnyedén elsajátítson.
Nyelvérzéke mindenkinek van
Nyelvérzéke igenis mindenkinek van, de azzal sokan nincsenek tisztában, hogy ez nem egyetlen készség. Több elemből áll: ilyen például az, hogy amikor látunk egy leírt szöveget és halljuk annak kiejtését, mennyire tudjuk a kettőt összekötni. Van, aki egyszer hallja a szöveget, és rögtön megjegyzi, hogyan kell leírni azt, és van, akinek ezt a folyamatot többször meg kell ismételnie, hogy össze tudja kapcsolni a leírtakat a hallottakkal.
Ehhez hasonló a nyelvtani szerkezetek felismerésének készsége. Egyesek azonnal és ösztönösen, két példamondat után képesek saját mondatokat alkotni számukra új és idegen nyelvtani szerkezetekkel, mert átlátják annak logikáját, míg másoknak ez nehezebben megy. De ezenfelül sokaknak van egy olyan nagyon hasznos adottsága is, hogy könnyedén képesek személyes élményeket, érzelmeket párosítani egy-egy tanult szóhoz. Például a 'four-storey house' (jelentése: négyszintes ház) kifejezést biflázás helyett a tanuló úgy sajátítja el, hogy hozzákapcsolja annak a négyemeletes háznak a képét, ahol a nővére lakik” - magyarázza Szalai Gabriella, az AngolNyelvTanitas.hu alapítója.
Biztos lehet benne, hogy két-három területen ön is sokkal jobban teljesít, mint más nyelvtanulók, ezért érdemes ezekre a képességekre koncentrálnia. “A sikeres stratégia mindig az erősségeinkre és a lehetőségeinkre épül, nem pedig a gyengeségeink fejlesztgetésére. Fontos tudni, hogy a nyelvérzék nem egy veleszületett és állandó dolog (még napi szinten is hullámzik), hanem egy fejleszthető készség. Minél többet foglalkozunk az anyanyelvünkkel vagy más nyelvekkel, annál magabiztosabbak leszünk új nyelvtani szabályok megértésében vagy ismeretlen szavak gyors memorizálásában és felidézésében.”
Túl lazán vesszük a tanulást?
Vegyük példának az angolt, ami a diploma, egy munkakör vagy magasabb pozíció megszerzéséhez, sőt, ma már a mindennapi teendőink végzéséhez, például az internet használatához is elengedhetetlen. Nélküle nehéz lépést tartani a piaci és társadalmi viszonyok állandó változásával. Akkor mégis mire várunk?
“Nem vagyunk elég motiváltak, nem érezzük a veszélyt, hogy nélküle nincs jövőnk, és a veszélyt, hogy ha a tanulás szokását nem adjuk át a gyereknek példamutatással, akkor ő is pont olyan lesz, mint mi” – válaszol a szakértő. "Ráadásul a közoktatásból hozott kudarcélményeink csak lehúznak, ami az egyik fő oka annak, hogy nem tanul a felnőtt társadalom. Úgy gondolom, hogy a magyar ember kulturális beállítottsága a sikeres nyelvtanulás útjában áll. Az, hogy rettegünk a kétes kimenetelű szituációktól, hogy abban bízunk, hogy a tanár vagy a tankönyv majd megtanít, az individualizmus, hogy egyedül, otthon vérzünk el a nyelvtanuláson, ahelyett, hogy engednénk, hogy mások segítsenek és motiváljanak, mind visszatartó tényezők” - figyelmeztet Szalai Gabriella.
Ha ön munka és család mellett szánná rá magát a nyelvtanulásra, mindenképpen olyan tanárt vagy tanfolyamot válasszon, ahol nagy hangsúlyt fektetnek a motiváció és az önbizalom fenntartására, az időmenedzsmentre, valamint a társas tanulás módszerére. Ezek nélkül ugyanis az olyan hosszú távú projektek kezelése, mint egy új nyelv elsajátítása szinte lehetetlen.
Ezért tanuljon idegen nyelveket!
A tanulás közben szerzett sikerélményekkel nemcsak önbecsülését növelheti, de úgy fogja érezni, hogy sokkal aktívabb és kezdeményezőbb, egyszerűen megnyílik ön előtt a világ. “Aki jártas legalább egy idegen nyelvben, az más szemmel lát mindent, még az unalomig ismert dolgok is új értelmet kapnak az életében. A szakmánkban jobbak lehetünk, hobbijainkat új szintre emelhetjük, sokkal nagyobb élmény lehet bármilyen utazás, barátokra lelhetünk a világ bármely pontján, ráadásul befogadóbbakká, toleránsabbakká válunk más kultúrákkal szemben. Gyerekeink pedig nemcsak felnéznek majd ránk, de ezzel átadunk nekik egy mindennél értékesebb példát: hogy felnőttkorban is kell tanulni. Ennél értékesebb örökséget nem kaphatnak, mert ez élethosszig tartó létbiztonságot ad számukra” - állítja Szalai Gabriella.
Egy a Chicagói Egyetemen végzett felmérés szerint azok az emberek, akik az anyanyelvükön kívül egy másik nyelvet is rendszeresen használnak, kevésbé hajlamosak a veszteség averzióra, vagyis a veszteség elfogadásától való idegenkedésre, illetve sokkal magabiztosabbak a problémamegoldásban és döntéshozatal során - írja a Business Insider. A kétnyelvűség lehetővé teszi, hogy következtetéseinket a másik nyelven is levonjuk, így ellenőrizve, valóban helyes-e a gondolatmenetünk. Ezáltal például pénzügyi döntésekben is sokkal megfontoltabbak és eredményesebbek lehetünk.
A University College London kutatói pedig bebizonyították, hogy az agykérget alkotó szürkeállomány szerkezete nyelvtanulás hatására változik: a két- vagy többnyelvű emberek agyának bal alsó fali lebeny kéregállománya nagyobb és fejlettebb, mint a csak anyanyelvükön beszélőké - írja a BBC. Természetesen minél előbb elsajátítunk egy idegen nyelvet, annál több területen fejleszthetjük képességeinket, de ne feledje: tanulni soha nem késő!
Tudta?
- A nyelvérzéknek nincs sok köze az intelligenciához. Az IQ segítheti a nyelvtanulást, de nagyon csekély mértékben. Ez nem meglepő, hiszen az általános tanulás képletében is az eredmények mindössze 15%-áért felel.
- Az IQ-nál sokkal fontosabb az EQ (érzelmi kompetenciák) és az AQ (teherbírási, stressztűrési készség). Az EQ segít valóban megélni az érzelmeinket, erős képzettársításokat kötni a szókincshez és a nyelvtanhoz, vagy csoportban, társsal tanulni, mást segíteni - és ezzel mélyebb megértést szerezni. Az AQ pedig segít kezelni a kudarcélményeket, a frusztrációt, az elkövetett hibákat, a motivációs mélypontokat és az újrakezdéseket. Mindennek sokkal nagyobb szerepe van a nyelvtanulásban, mint magának a puszta logikának.