Ne hagyd, hogy az otthonod nonstop home office legyen

GettyImages-1065439924
Olvasási idő kb. 6 perc

A Covid alatt sokan megtapasztaltuk, milyen is az otthoni munkavégzés. A kezdeti lelkesedést egy idő után felváltotta a feszültség érzése, aminek egy része abból fakadt, hogy egymásba csúsztak a munka és a család körüli teendők. Több oka lehet annak, ha valakinek a járványhelyzet után is aktuális a „home office hátrányai” téma. Ami biztos, hogy tudatos tervezéssel érdemes helyreállítani a család-párkapcsolat-munkahely egyensúlyát.

A home office elterjedése olyan szintű rugalmasságot hozott az életünkbe, amiről korábban csak álmodtunk, csakhogy épp ez a rugalmasság az, ami egy idő után a visszájára fordulhat, ha nem vigyázunk. Az élet minden területe összefolyhat: a munkát félretesszük, mert ránézünk a gyerek házijára vagy gyorsan elkészítjük az ebédet, elmegyünk bevásárolni, mert a munka estig megvár. „Az otthoni környezetben megoszlik az ember figyelme, ami nemcsak a munka, hanem a családi élet rovására is mehet” – meséli a Díványnak Sz. Látó Judit, mentálhigiénés szakember.

„Azt tapasztalom a nagy átlagot nézve, hogy a home office rövid távon jó (hurrá, egész nap pizsiben, szabadidőruhában lehetek), de hosszú távon nem válik be mindenkinek. A többségről elmondható, hogy egy idő után hiányozni kezd a közösség” – avat be a szakember, aki szerint munkahelyre járás rendszert, keretet ad az életünknek; kezdve a reggeli készülődéstől egészen a hazaérkezésig. 

Home office-ban nehéz különválasztani a munkát és a családot
Home office-ban nehéz különválasztani a munkát és a családotSimon Ritzmann / Getty Images Hungary

Miért olyan nehéz különválasztani a munkát és a magánéletet a home office-ban?

„Reggel felöltözünk, útnak indulunk, majd a munkahelyre megérkezve átkapcsolunk dolgozó üzemmódba. Hazafelé ez szintén megtörténik. Ezzel szemben az otthoni munkavégzésből épp ez az »átkapcsolás« hiányzik. Emiatt történhet meg az, hogy a magánélet összecsúszik a munkával, ami nem biztos, hogy ösztönző” – figyelmeztet Sz. Látó Judit.

A home office megítélésénél meg kell különböztetnünk azt a helyzetet, amikor valaki egy cégnek dolgozik vagy a saját egyszemélyes vállalkozását egyengeti. Ha tudjuk, hogy létezik egy hely, ahová bejárhatnánk, akkor hiányérzet alakulhat ki.

„A munkahely pozitívuma, hogy tudjuk egymást ösztönözni, néha szünetet tartunk, megiszunk egy kávét, majd folytatódik tovább a munka. Egy nagy csapat része vagyunk. Ha egyéni vállalkozóként dolgozunk, talán kisebb a ránk nehezedő nyomás, hiszen nem kell még pluszban a főnökünknek is bizonyítani. Ráadásul, ha nincs más opció, könnyebben alkalmazkodunk az otthoni munkavégzéshez. Ettől függetlenül a végeredmény ugyanaz lehet, mind a kétfajta home office-nál: megcsömörlés az otthonléttől” – mondja Judit.

Ha home office-ban dolgozunk, alakítsunk ki egy dolgozósarkot
Ha home office-ban dolgozunk, alakítsunk ki egy dolgozósarkotsvetikd / Getty Images Hungary

Így lesz kiegyensúlyozott a home office

A mentálhigiénés szakember szerint néhány egyszerű, tudatos változtatással beállíthatunk egy jól működő rendszert. 

  • Ha már besokalltunk az otthoni munkától, próbáljuk megoldani, hogy a munkavégzésnek legyen egy külső helyszíne. Az egyik kliensem kezdetben heti egyszer asztalt bérelt egy közösségi irodaházban, és ez annyira bevált, hogy heti két alkalomra növelte a coworkinges napok számát. Számára az jelentette a problémát, hogy otthon nem tudott olyan mértékben a munkájára koncentrálni, ahogy szeretett volna, mert azt nézte, hogy mindjárt hazaér a család vagy menni kell a gyerekért. Ha valaki igényli és megteheti, akkor érdemes élni a közösségi irodaház adta lehetőségekkel.
  • Ne az otthoni ruhánkban dolgozzunk: készüljünk el reggel ugyanúgy, mint ha munkába mennénk. Ezzel kiválthatjuk azt az átkapcsolást, ami akkor történik, ha valóban megérkezünk a munkahelyünkre. Amikor véget ér a munkaidő, nyugodtan öltözzünk át valami kényelmesebbe.
  • Ha megtehetjük, akkor alakítsunk ki otthon egy dolgozósarkot, hogy ne az étkezőasztalhoz vagy az iskoláskorú gyermekünk íróasztalához kelljen lepakolni a munkaeszközeinket. Egy egészen kis, falra szerelhető, lehajtható asztalka is elegendő ahhoz, hogy a munkát fizikailag is elválasszuk a magánszféránktól. Ha nagyobb hellyel rendelkezünk, akkor gondolkodhatunk nagyobb íróasztalban, amit kiegészítőkkel kellemes munkaállomássá varázsolhatunk. Fontos azonban, hogy ide csak akkor üljünk le, amikor dolgozunk.
  • Készítsünk napirendet, amit tudatosan tartsunk is be. A munka jellegétől függ, mennyi időt szánunk a munkánk elvégzésére. Figyelembe kell vennünk azt is, melyik napszakban vagyunk aktívabbak; ha rugalmas a munkavégzés ideje is, akkor célszerű akkorra időzíteni a koncentrációt igénylő munkafolyamatokat. Veszélyforrást jelenthet, ha túl kényelmesen kezdjük a napot. Például, ha reggel egyedül vagyunk otthon, és elhelyezkedünk a tévé előtt egy finom kávéra, könnyedén azon kaphatjuk magunkat, hogy rácsavarodunk az egyik sorozatra. Aztán persze csúszik a munka, jön a lelkiismeret-furdalás, a család már itthon, és mi még mindig nyakig állunk a papírmunkában, ami újabb lelkifurdalást eredményez.

Nem mindenki számára egyszerű a kiegyensúlyozott home office kialakítása, ezért bátran forduljunk szakemberhez, ha nehézségekbe ütközünk. A mentálhigiénés szakember vagy az életvezetési tanácsadó személyre szabottan képes segíteni; kérdéseire adott válaszainkkal ráébredünk, mi jelenti a valódi problémát, és vele együtt létrehozhatunk egy olyan rendszert, ami home office-ban is jól működik.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek