Gyerekülés, tandem, utánfutó vagy már saját gyerekkerékpár? Melyiken mennyit bírnak ki a család legkisebb tagjai (és mennyit bírunk mi?) Visszük magunkkal a bringákat, vagy a helyszínen fogjuk bérelni őket? Gondot okoz-e a nagy szintkülönbség, és ha igen, belefér-e, hogy elektromos biciklit kölcsönözzünk?
Egy hosszú biciklitúra akkor is sok felkészüléssel jár, ha egyedül, barátokkal, vagy párban indulunk neki, ha pedig gyerekkel, ráadásul ismeretlen terepen, akkor már komoly logisztikát kíván. Hacsak nem ez a program minden második hétvégén, az nem fog működni, hogy az indulás előtti reggelen összedobáljuk a cuccokat, és „majd útközben kitaláljuk”, merre menjünk. Amellett, hogy a felkészülésben segítünk, egy konkrét családbarát úticélt, Karintiát is ajánljuk, ahol a szolgáltatások színvonala és az útvonalak sokfélesége garantálja, hogy mindenki megtalálja számításait kezdőtől profi túrázóig.
A tökéletes bringaút: nemcsak szép, biztonságos is
A konkrét útvonal megtervezésénél a legfontosabb szempont természetesen a biztonság legyen (és ne az, hogy honnan készülhet a legmenőbb szelfi)! Csak akkor iktassunk be olyan útszakaszokat, ahol akár minimális autóforgalom is van, ha a gyerek egy kicsit sem bizonytalan a kormányzásban, és már ismer és tud kezelni néhány közlekedési helyzetet.
Ha a balatoni bringakör már megvolt – aminek egyes szakaszai sajnos nem nevezhetők kisgyerekkel biztonságosnak -, érdemes felfedezni Ausztria legdélebbi tartományát, Karintiát, melynek tavak és folyók mellett vezető 1300 km-nyi kerékpárútja van.
"Amellett, hogy gyönyörű táj, a régió szinte teljesen sík, és ami a legfontosabb, biztonságos”
– mondja Peter (Paco) Wrolich, egykori Tour de France versenyző, Karintia kerékpáros turizmusért felelős koordinátora. „Nem kell kimenni a forgalomba, szinte soha nem kell letérni a bringaútról és aggódni az autók miatt.”
A csaknem mediterrán klímának köszönhetően már március végén kezdődik a biciklis szezon, és novemberig tart. Az sem ritka, hogy késő ősszel is 20 fok körül alakul a hőmérséklet, meséli a karintiai születésű kerékpáros.
Elsősorban a Dráva kerékpárutat (Drauradweg) ajánlja a családi tekerésekhez:
„Ez Európa egyik legjobb minőségű útja, 5 csillaggal tüntette ki az ADFC, a Német Kerékpáros Szövetség”.
Az összesen 366 kilométer hosszú út átszeli az egész tartományt (és egy kicsit ki is lóg belőle): a Dél-Tirolban található Dobbiacótól hat szakaszon át tekerhetünk a Dráva mentén a szlovéniai Mariborig. Tökéletesen ki van táblázva, a felülete aszfaltos vagy murvával felszórt, és nagyjából követi a Dráva vonalát.
Azoknak, akik komolyabb kihívást keresnek és nagyobb gyerekekkel indulnak útnak, Peter Wrolich a Salzburgból induló, Karintián át egészen az Adriáig vezető Alpok–Adria kerékpárút szakaszait javasolja. Az egykori versenyző itt kifejezetten ajánlja az elektromos kerékpárt, mivel vannak komoly szintkülönbségek – érdemes hinni egy profi tanácsainak.
Wrolich a 95 kilométeres, Kötschach-Mauthenből Villachba vezető Gailtal kerékpárutat is nagyon kedveli. Nagyobb gyerekekkel a Kulturradweg Völkermarkt nevű útvonalat is érdemes letekerni, itt templomok, várromok, kastélyok is útba esnek. A Glockner kerékpárút alpesi völgyeken át vezet és érinti a több száz méter magas Jungfernsprung vízesést, az 54 km-es „6-tó-kerékpártúra” pedig a régió hat tavát köti össze. A víz akár 28 fokos is lehetnek, a fürdőruha itt kötelező.
Ahol minden a biciklisek körül forog
Az sem mindegy, milyen szolgáltatások elérhetők a bringautak mentén, hány kilométerenként van étterem, pihenőhely, szerviz, stb. – főleg, ha kisgyerekekkel utazunk. Karintia ebből a szempontból is jó választás: „A régió szolgáltatói tudják, mire van szüksége egy kerékpárosnak, és segítenek mindenben” – mondja Peter Wrolich. „A Drauradweg több mint 50 vendéglátósa saját védjeggyel rendelkezik. Meg lehet szállni akár egyetlen éjszakára is, van lehetőség biztonságosan, a szobákban tárolni a kerékpárt, kimosni és megszárítani a ruházatot”.
A mosdókat ingyen lehet használni, a vendéglátósok szénhidrátdús, a bringázáshoz elég energiát tartalmazó ételeket is kínálnak, hívhatunk kerékpártaxit, ha valami probléma adódna. Gyerekbiciklit napi 10 euróért bérelhetünk, elektromos bringát pedig kb. 30 euróért, de érdemes keresgélni a szálláshelyek ajánlatai között is, mert sok olyan csomag van, aminek a bérlés is részét képezi.
A koordinátor szerint az is nagy előny, hogy Karintiában a kerékpárutakat vasútvonalak kísérik. Ha nem tudjuk megbecsülni, meddig bírjuk a gyűrődést, vagy elkezd esni az eső, bármikor úgy dönthetünk, hogy inkább vonattal fejezzük be a kirándulást. Ilyenkor sem fogunk unatkozni: rengeteg az esőprogram és látnivaló.
A túratervezés szakaszában a lényeg, hogy ez nem egy túlélőshow vagy teljesítménytúra: legyünk magunkkal őszinték, vegyük figyelembe saját igényeinket és képességeinket amikor tervezünk.
Nemcsak a bringát, magunkat is fel kell készíteni
Ha a saját kerékpár mellett döntünk, egy komolyabb túra előtt mindenképp vigyük el egy szerelőhöz a gépet. Fel kell készülni arra is, hogy a semmi közepén nekünk kell orvosolni egy defektet – tanuljuk meg, hogyan kell!
Szintén kihagyhatatlan tényező a saját fizikai állapotunk. Ha egész nap egy irodában ülünk, és nem sportolunk rendszeresen, gyúrjunk rá a tekerésre egy kicsit a nagy túra előtt! Rossz idő van? Vegyünk spinning bérletet, vagy szabadítsuk meg a ráakasztott ruháktól a szobabiciklit, és pattanjunk fel rá, amíg sorozatot nézünk.
Ha a családi túrán teljesen edzetlenül csapunk a lecsóba, nagyon kellemetlen izomlázunk lesz, idő előtt kifulladunk, rosszabb esetben meg is sérülhetünk. Mindenki ismeri, hogy milyen fizikai fájdalommal járhat csak az ülés is a hosszú kihagyás utáni első bringázás után – jobb, ha ez az állapot nem a vakáción ér minket utol.
Ha kisbabával, vagy tekerni még nem tudó kisgyerekkel indulnánk útnak és nincs gyakorlatunk, tartsunk főpróbát egy olyan csomaggal, ami pont olyan nehéz, mint az utasunk lesz. Nem könnyű ugyanis egyensúlyban tartani a biciklit ilyen többletsúllyal. Visszatérve a tervezéshez: a kicsik alvásidejét is figyelembe kell venni, hiszen ha a gyerek elszunnyad a bicikliülésben, nem tartja meg magát. Akinek nincs ebben az esetben is kényelmes, dönthető gyerekszállító ülése (javasolt ilyet használni), jobb, ha beiktat ilyenkor egy pihenőt.
Azt, hogy hol vannak gyerekek határai, érdemes letesztelni előre, közeli, egyszerűen megszervezhető biciklitúrán. Nem árt, ha ilyen szempontból is összeszokik a csapat és kitapasztaljuk, kinek, mennyi pihenő szükséges, és hogyan lehet átlendülni a holtpontokon.
Szürke rendszám
Áprilistól elvileg kötelező, ha a bringatartón kerékpárt szállítunk – de az is lehet, hogy nem. A cikk írásakor fennálló ellentmondásos helyzetről itt talál információt. Indulás előtt nézzen utána, hogy alakulnak a jogszabályok, a jelenlegi rendszer szerint a szürke rendszám beszerzése több hetes folyamat is lehet.
Helyszíni előkészületek
Ha a bérlést választjuk, először is kell dönteni, hogy milyen kerékpár passzol a terephez, testalkatunkhoz és a tapasztalatainkhoz. Egy trekking mindig jó választás, mivel kényelmes, jól meg lehet pakolni, és ilyenkor talán a biztonság mellett ezek a legfontosabb szempontok.
A kerékpáros utánfutón akkor is érdemes elgondolkozni, ha sok a cuccunk, és nem gyereket, hanem inkább a kaját, ruhákat vagy a játékokat szállítanánk benne. Bármilyen guruló eszközt is választunk, tegyünk a méretünkhöz beállított bringákkal próbakört. Tartsunk egy villámszervizt is: ellenőrizzük a fékeket, a kerekek rögzítését, a gumikat, nézzük meg, nem csúszkál-e nyereg.
Készüljünk fel információkkal is: tudjuk, hol találjuk a legközelebbi szervizt, honnan tudunk ételt, kávét és vizet szerezni, és van-e olyan hely, ahol tarthatunk egy kis pihenőt, ha szükséges. Mentsük el a telefonunkba a legfontosabb számokat, töltsük le a térképet, és pakoljunk be egy külső akkumulátort is, így nyugodtan fotózhatunk és videózhatunk, nem kell attól tartani, hogy lemerül a telefon.
Ha mindent felpakoltunk, útrakészek a bringák, és kívülről fújjuk az útvonalat, nem marad más hátra, mint a bemelegítés. Nem érdemes kihagyni.
Ami mindenképp legyen nálunk:
- világítás (első és hátsó lámpa)
- eszközök egy gyors szervizhez: kulcs- és ragasztó készlet, pumpa, pótbelső, foltok
- egészségügyi csomag, naptej
- gumipók
- láthatósági mellény, kesztyű
- esőkabát
- bukósisak
- energiaszelet, víz
- külső akkumulátor a telefonhoz
- ha eső várható, plusz nejlonzacskó az értékeknek, telefonoknak
- meleg, szélálló ruha a gyerekülésben ülő gyereknek
Nem kizárt, hogy egy ilyen program sokkal izgalmasabb, mint egy zsúfolt tengerparti nyaralóhelyen pihenni, ahol a szálloda és strand közötti sétára korlátozódik az aktivitásunk. Mindenestere érdemes tenni egy próbát, és ha a néhány napos tekerés bejön a családnak, be lehet tervezni egy igazi nyaralást két keréken.
És persze készüljünk fel arra is, hogy nem fog minden úgy történni, ahogy elterveztük. De éppen ettől lesz izgalmas az egész!
A cikket a Brand & Content készítette a Karintiai Idegenforgalmi Hivatal megbízásából, nem a Dívány szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.