Nem csak a Posta, a futárcégek is bedőltek

Olvasási idő kb. 6 perc

A Posta mellett a futárcégek is bedőltek a nagy karácsonyi dömpingben, vagyis nem csak a postán rendelt csomagok nem érkeznek majd meg Szentestére, hanem webshopokból, futárcéggel rendelt termékek egy része sem. Hiába készült fel a nagy karácsonyi dömpingre elméletben minden szállító cég, gyakorlatban azonban mégis csúszások és fennakadások várhatóak a futárcégeknél is, hiszen ha nem kapják meg időben a kézbesítésre váró csomagot, nem is tudják kézbesíteni azt. 

A Posta mindent elkövetett az érdekében, hogy cáfolja az utóbbi napokban felröppent híreket, miszerint sorban állnak a feldolgozatlan csomagok a budaörsi központban, közleményeik szerint mindent megtesznek annak érdekében, hogy a megnövekedett rendeléseket teljesíteni tudják, ennek ellenére az Erzsébet-utalványok kiszállításával gyakorlatilag elszabadult a káosz és csak a szerencsén múlik, hogy ki teheti be a fa alá a postán rendelt ajándékát és ki nem. 

DSC0829
Kaszás Tamás / Dívány

A Posta mellett azonban úgy tűnik, hogy a futárcégek sem bírják a terhelést. A DPD ügyfélszolgálatán már semmit sem akartak garantálni nekünk, mikor arról érdeklődtünk, hogy vajon megérkezik-e minden karácsonyi ajándék Szentestéig. Elmondták, hogy az egy dolog, hogy mi mikor rendeltük meg a csomagot, de a webáruházak sem bírják az iramot, vagyis nem tudják átadni időben a csomagokat a futárszolgálatnak, akik emiatt nem tudják időben kézbesíteni. És akkor még arról nem is esett szó, hogy akik nem tudták átvenni a csomagokat, azoknak másnap újra megkísérlik kiszállítani, ami plusz időt jelent a futároknak is. A végén abban maradtunk, hogy inkább a személyes átvételt választom, az biztosabbnak tűnik ebben a helyzetben.

A GLS-nél szintén az ügyfélszolgálattal beszéltünk, ahol a DPD-hez hasonlóan elmondták, hogy nekik december 22-én estig kell fizikailag is megkapni a csomagokat a webáruházaktól ahhoz, hogy karácsonyig ki tudják szállítani. És hogy ebben az esetben garantált-e, hogy megérkezik a csomag? Sajnos nem tudják garantálni, hogy 23-án az összes csomagot át tudja adni a futár, viszont ilyen esetekben próbálnak rugalmasak lenni és lehetőség lesz arra, hogy a futár túraútvonalán egy előre egyeztetett helyen találkozzanak, vagy akár a depóból megpróbálhatja kikönyörgni az ajándékot azoknak a rokonoknak, akiknek nem ér rá karácsony után megkapni. 

Cikkünk megjelenése után megkeresett minket a GLS ügyvezető igazgatója, Farkas Gergely, és arról tájékoztatott minket, hogy a cégüknél mégsincsenek fennakadások: "Annak ellenére, hogy decemberben jelentősen megnő a kiszállítandó csomagmennyiség, a GLS minden partnerének továbbra is folyamatosan nyújtja a szolgáltatást, jelentősebb fennakadásaink a rendszerben nem voltak. Természetesen nálunk is előfordulhatnak késések a megnövekedett mennyiség miatt, de ezek száma elenyésző. December 1-je és 19-e között az ügyfeleink csomagjainak az összes eset 99,54%-ban a felvételt követő munkanapon megkíséreltük kézbesíteni. A december 22-én átvett csomagok kézbesítését 23-án megkíséreljük, nem látok jelenleg semmilyen olyan okot, amely azt mutatja, hogy késésekkel kellene számolni. Természetesen azon esetekben, amikor a címzett nem található otthon, vagy rossz a címzés, nagy az esélye annak, hogy a csomag már csak Karácsony után kerül kézbesítésre. Nem létezik nálunk olyan sem, hogy "könyörögni" kelljen a csomagért, szolgáltatóként ilyesmit nem engedhetünk meg magunknak. Nem állítom azt sem, hogy nálunk nem fordulnak elő késések, de ezek aránya a teljes mennyiséghez képest elenyésző és minden megteszünk a hibáink kijavítása érdekében."

A webshopokban is tudnak a problémáról, például az Extreme Digitaltól rendelők is görcsölhetnek egy kicsit, főleg, akik utolsó pillanatra hagyták a bevásárlást. "A hazai futárcégek arra számítottak, hogy az online rendelések tavalyhoz képest 15-20%-kal lesznek magasabbak, ehhez képest mintegy 40 százalékkal nőttek, ez okozza a fennakadásokat. Míg egy átlagos napon a rendelések nagyjából 1-2 százalékával kapcsolatban merül fel probléma, a mostani karácsonyi szezonban a csomagok 10 százalékának a kiszállítása csúszhat" - közölte a cég, akik a karácsonyi szezonban több mint kétszer annyi embert foglalkoztatnak, mint az év nyugisabb hónapjaiban. A belső statisztikáik azt mutatják, hogy a csomagok több mint 90 százaléka rendben megérkezik, ráadásul az idén szerencsés a helyzet, mivel aranyvasárnap és szenteste között öt nap áll rendelkezésre a vásárlásra. Az Extreme Digital tapasztalatai szerint leginkább a nagyméretű termékek, például hűtőgépek és mosógépek kiszállítását érinti a késedelmes kiszállítás. Ilyen terméket idén karácsonyra mindenképp olyan online áruházból érdemes rendelni, amely saját raktárkészlettel dolgozik mint ők , mivel ha a termék neve mellett "külső raktárból" vagy hasonló szerepel, akkor az adott árut először az online bolt raktárába szállítják, és csak onnan a megrendelőhöz, ami jelentősen növeli a késedelmes kiszállítás kockázatát.

A Media Markt szűkszavúan annyit közölt velünk, hogy minden tőlük telhetőt megtesznek, hogy megérkezzenek az ajándékok. "Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy november közepétől indul a szezon és ezüst vasárnaptól kezdődik a csúcsidőszak. Ekkor a Media Markt forgalma egy normál hónap háromszorosa is lehet. A karácsonyi időszakra Media Markt megnövelt raktárkapacitással és megerősített munkatársi létszámmal készült, azon dolgozik, hogy minden vásárlóihoz eljusson a megrendelt árucikk" – válaszolták megkeresésünkre. 

Az Emag is küzd, hogy karácsonyig minden termékük megérkezzen. "A  karácsonyt megelőző pár hét az év legforgalmasabb időszakának számít mind az online kereskedők, mind a futárszolgálatok számára. A futárcégekre nagy nyomás helyeződik ilyenkor, mivel nem csak az online megrendelt termékeket kell időben kiszállítaniuk, hanem az üzleti ajándékokat és a magánszemélyek egymásnak küldött csomagjait is. A különböző online kereskedők által megrendezett Black Friday akció olyan váratlan mértékű megrendelésszámot eredményezett, mely a piacon lévő futárszolgálatok logisztikai kapacitását jócskán felülmúlta, ezt jelzik a késedelmes kézbesítések is. Az eMAG esetében november végén több mint 315 000 eladott termékről beszélhetünk, amelynek döntő többsége már kiszállításra került. A vásárlók nagy érdeklődéséhez a decemberben meghirdetett akcióink is hozzájárultak. A futárcégekkel együttműködve, valamint új partnerek bevonásával azon dolgozunk, hogy megtaláljuk a nagy számú csomagok ideális szétosztásának és kiszállításának módját, és lehetővé tegyük a csomagok karácsony előtti kézbesítését" - írták megkeresésünkre. 

shutterstock 272353376
Shutterstock
Oszd meg másokkal is!
Ezt olvastad már?

Így szórakoztak az ókorban

Így szórakoztak az ókorban

Már az ókor előtti időkből is fennmaradtak leletek, amelyek elárulják, hogy mi volt az emberek egyik fő szórakozása.

Kálmán Gábor
2025. január 19.
Érdekességek