#ÉLETEM

Ennyit mozogjon, ha nem akar meghalni az ülőmunkától!

2016. augusztus 4., csütörtök 12:25

Ha 8 órát ül a munkahelyén, bizonyára érzi, hogy ezzel nem kedvez egészségének. És igaza is van; már számos kutatás bebizonyította, hogy az ülőmunka bizony egészségtelen. Azért van egy jó hírünk: egy nemzetközi tudóscsoport ugyanis bebizonyította, hogy már napi egy órás fizikai igénybevétellel kiküszöbölhetők az ülőmunka okozta egészségügyi kockázatok.

Azóta, hogy egy 1953-as tanulmány szerint a buszvezetőknél nagyobb a szív- és érrendszeri betegségek kockázata mint a kalauzoknál, akik velük ellentétben egész nap mozgásban vannak egész nap, számtalanszor igazolták már, hogy  a passzív lét számos veszélyt jelent ránk nézve, és egy friss becslés szerint évente kb. 5 millióan vesztik életüket a fizikai aktivitás hiánya miatt. Mert miből áll egy napja az átlag irodai dolgozónak? Reggel beül a kocsiba vagy felpattan egy buszra, utóbbin ragadozóként vadássza a szabad ülőhelyet, majd le is csap rá, a munkahelyre beérve pedig beül a székébe, és onnan nem is nagyon mozdul 8 órán át. Majd hazaérve a kimerítő nap után belekényelmesedik a karosszékbe a tévé előtt, hiszen fáradtnak érzi magát.

Az Egészségügyi Világszervezet (World Health Organization, WHO) útmutatásai alapján heti 150 perc mozgást javasolt, azonban kiderült; ez sokak számára egyáltalán nem elég. Egy nemzetközi szakértőkből álló csapat utánkövetéses vizsgálatban kiderítette, hogy a korai halálozás kockázata 9,9 százalék volt azok körében, akik napi nyolc vagy több órát ültek egy helyben és fizikai aktivitásuk csekély volt, de csak 6,8 százalék azoknál, akik kevesebb mint négy órát ültek naponta, és rendszeresen sportoltak. Emellett azt is kimutatták, hogy az első csoportnál csökken a kockázat, ha naponta legalább legalább egy órát mozogtak. 

Nemrég megjelent egy tanulmány, mely 16 - jórészt az USA-ában, Európában és Ausztráliában élő 45 pluszos emberek körében készült - vizsgálatot összesített. Arra a következtetésre jutottak, hogy egy legalább egy órás, közepes intenzitású séta (5,6km/h) vagy biciklizés (16 km/h) képes hatástalanítani az ülőmunka hosszú távú negatív hatásait, és az is kiderült, hogy négy emberből egy a napi egy órát sem tudja teljesíteni - írja a Science Daily.

„Nem kell, hogy sportolj, nem kell konditerembe járnod, elég, ha egy gyors sétát beütemezel akár reggel vagy ebédidőben, esetleg vacsora után. A lényeg az, hogy legalább egy órán keresztül csináld – akár elosztva a nap során” - jegyezte meg Ulf Ekelund, a Cambridge Egyetem munkatársa.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta