Fogyókúrázik? Csaljon néha!

Zanza!

Tudjuk, hogy könnyebb elérni céljainkat, ha azok belülről fakadnak, ha vannak terveink, ha a megvalósítást kis változtatásokkal kezdjük, és akkor is, ha beszélünk róluk. De vajon hogy érdemes belefogni mondjuk egy életmód változtatásba? Teljes elköteleződésre van szükségünk, vagy kell hozzá egy kis lazaság? Egy új kutatásban többek között ezekre a kérdésekre keresték a választ. 

shutterstock 73002610

A Journal of Consumer Psychology-ban megjelent vizsgálatban a kutatók három különböző helyzetben nézték meg, hogy vajon milyen hatása van a hangulatunkra, motivációnkra és az eredményeinkre annak, ha néha lazábbak vagyunk, és tartunk egy-egy szünetet, egy-egy csalónapot a célelérés folyamatában. Mindhárom vizsgálatból az derült ki, hogy a tervezett, előre kitűzött csalónapok (mondjuk amikor egy fogyókúra közben a szokásosnál jóval többet ehet, vagy spórolás idején ritkán megenged magának egy felesleges kiadást) erősítik az emberek kontroll érzését, segítik hosszú távon is fenntartani a motivációt, miközben nem rontják a célelérés esélyét, ráadásul még a hangulatnak is jót tesznek. 

Az eredménynek abból a szempontból nem meglepőek, hogy az önkontrollra fordítható energiánk véges, és ha a totális elköteleződés útját járjuk, akkor egy botlás után azonnal ostorozni, bántani kezdjük magunkat, ettől csökken az önértékelésünk, és ezzel párhuzamosan csökken a motivációnk is arra, hogy tovább haladjunk a céljaink felé. Ezzel szemben az, ha van előre látható tere annak, hogy a vágyainkat megvalósítsuk, akkor sokkal könnyebb lesz lelkesen átvészelni az önmegtartóztató napokat. Annyira, hogy ebből a hozzáállásból már simán átfordulhat például egy fogyókúra a jóval hasznosabb és hatékonyabb életmódváltásba. 

Blogmustra