„Almával fogyóznál? Ugyan, egyél inkább három kanál cukrot!”

Zanza!

A mai álláspont szerint a betegségek és a túlsúly egyik fő okozója a túlzott szénhidrátfogyasztás, ezen belül is legfőbb bűnös a finomított cukor. Ezek után több mint meglepő, hogy volt idő, amikor egyenesen hirdették a fogyasztását, sőt a buzzfeed.com szerint reklámkampányok buzdították még a fogyókúrázókat is, hogy gyümölcs helyett cukrot egyenek.

Az első világháború után az amerikaiak egyre inkább kezdtek átállni az egészségtudatos étkezésre, ami persze kényesen érintette a cukoripart, mivel termékük egyre inkább kiszorult az étrendből. Amikor a kereslet már érezhetően megcsappant, a cukorgyártók felvették a harcot és ellenkampányt indítottak. Azzal érveltek, hogy a cukorra a szervezet energia-utánpótlása miatt van szükség, tehát ott a helye az egészséges étrendben, ezt pedig olyan - mai szemmel igen bizarr - felszólításokkal próbálták tolmácsolni a nyilvánosság felé, mint például: "3 teáskanál cukor kevesebb kalóriával lát el egész napra, mint fél grapefruit!” vagy hogy „Hagyd az almát! Egyél helyette 3 teáskanál cukrot!”

A Domino nevű cég előzékenyen még diétás menüt és konkrét étkezési tervet is összeállított Domino Sugar Diet néven. Hogy pontosan mit ígért? Természetesen egész napra szóló energiát, kevés kalóriát és persze álomalakot. Ha azonban valaki elolvasta a menüt, az láthatta, hogy csakis egyszerű, könnyű, alacsony kalóriatartalmjú ételeket tartalmaz, amitől akkor is lehetséges fogyni, ha betartjuk a diéta által minden étkezés után előírt kávé- vagy teafogyasztást. Természetesen cukorral.

Valóban működhet?

Bár elsőre csábító lehet az ötlet, hogy gyümölcs helyett tömjünk magunkba cukrot, ma már tudjuk, hogy ez az elmélet több sebből is vérzik. Egyrészt teljesen valószínűtlen, hogy egy egészséges felnőtt ember jól lakna reggel azzal, hogy megiszik egy csésze cukros teát. Még úgy se, ha az igaz, hogy rövid időn belül energiával tölt fel és még az éhséget is csillapíthatja (bár három teáskanál cukor esetében ez nem valószínű), viszont a rostban gazdag gyömölcsökkel szemben az ilyen cukorsokk rövid ideig tart és hirtelen ér véget, tehát az így cukordiétázó vagy elálmosodik, vagy pedig újra farkaséhes lesz. Egy-egy gyümölcs esetén ez kevésbé mondható el, hiszen azok hosszabb teltségérzetet biztosítanak.

Barcza Zsuzsanna dietetikus szerint annyiból viszont van igazság ezekben a reklámokban, hogy a mértékletes cukorfogyasztás önmagában még nem vezet elhízáshoz. Felesleges tehát teljesen száműzni a cukrot az életünkből: ha valaki megfelelőe kiegyensúlyozott étrend mellett csupán keveset vesz magához belőle, akkor csak ettől még nem fog elhízni. 

Blogmustra