Hogyan alszanak a világban?

Zanza!

Bár a megfelelő minőségű alvás központi szerepet játszik a testi és lelki egészségben, sokan mégse fordítanak rá annyi időt, mint kéne - így nem csoda, hogy napközben az emberek többsége nem érzi magát teljesen kipihentnek. Az NSF végzett is egy kisebb kutatást, melyben pár nemzet alvási szokásait elemezte ki. Sajna a magyarokat kihagyták, így azt kénytelenek voltunk egy szerkesztőségen belüli gyors kis körkérdéssel hozzátenni, mindenesetre a végeredmények érdekesek.

Ki mennyit alszik?

Ön szerint vajon melyik nép alszik a legkevesebbet? Nem meglepő módon a szorgos japánok, ők hétköznaponként átlagban csak 6 óra 22 percet töltenek az ágyban. Az viszont érdekesebb, hogy őket az USA lakói követik, akik nincsenek is messze a maguk 6 óra és 31 perces idejükkel. Akik pedig a legkipihentebbek, azok a mexikóiak, itt a válaszadók 35 százaléka azt mondta, hogy ők bizony 8, vagy annál több órát szundítanak - méghozzá hétköznap!

Ha az gondolná, hogy a legtöbben hétvégén tovább maradnak ágyban, akkor téved, ugyanis ilyenkor is csupán 45 perccel alszanak tovább! Az NSF szerint ezek az adatok kissé elkeserítőek, ugyanis egy felnőtt embernek 7-9 óra pihenésre van szüksége, hogy elkerülhesse az olyan következményeket, mint a stroke vagy a cukorbetegség.

Az alvás minősége se mindegy

Bizonyára nem mondunk azzal újat, ha kijelentjük, hogy a világon a legtöbb ember nem alszik valami jól. Csupán öt országban állította azt a válaszadók kevesebb, mint a fele, hogy teljesen jók az éjszakáik. Az amerikaiak, bár nem szánnak rá annyi időt, mint kéne, de azért 44 százalékuk mondja azt, hogy minden nap – vagy majdnem mindig - kielégítően alszik, 31 százalékuk csak néha, 20 százalékuk alig-alig, míg 5 százalékuk sosem tudja magát kialudni. Ennél jobbat csak a japánok produkálnak, ugyanis ott a válaszadók 54 százaléka van megelégedve az éjszakákkal.

Lefekvési szokások

Kutatások kimutatták, hogy az alvás minőségét jelentősen befolyásolja, hogy ki mivel tölti az idejét lámpaoltás előtt. Az amerikaiak nagy része elalvás előtt használ valamilyen kütyüt – pl. játszik -, ami persze hamar elűzi az álmosságot. Ebben a mexikóiak sem jobbak, akik az Angry Birds helyett inkább a tévét nézik (az amerikaiaknak csak a 73 százaléka teszi ezt). Az elektronikamániás japánok szintén felkerültek a rossz lefekvési szokások listájára, ugyanis 65 százalékuk elismeri, alvás előtt számítógépeznek, vagy a laptopjukon, tabletjükön ügyködnek, míg Kanadában a mobiltelefont nyomkodják.

Szerencsére azért vannak, akik tudatosan készülnek az éjszakára: érdekes módon a mexikóiak meditálnak, vagy imádkoznak a legtöbbször lefekvés előtt, őket ebben a szokásban az amerikaiak követik. Az Egyesült Királyság lakói viszont inkább a nyugtató teákra, illetve a jó olvasnivalókra szavaznak.

A rossz alvás hatásai

Talán azért, mert a japánoknak a legkielégítőbb az alvásuk, ők számolnak be a legkevesebb rossz tapasztalatról, ellenben a többieknek bizony visszaüt, és a megfelelő pihenés hiánya rányomja a bélyegét a egészségükre, munkájukra, a családi életükre és hangulatukra. Az USA-ban a válaszadók 73 százaléka, Mexikóban pedig 74 százalékuk állítja, egészségük szenvedi meg ezt az életstílust.

Délutáni szunyókálás

Az éjszakai alváshiánynak persze megvan az az egyértelmű következménye, hogy délután az emberek egy része próbál szundítani egy kicsit. Az amerikaiak és a japánok 51 százaléka mondja, hogy szunyókált napközben az elmúlt két hétben, de az angolok (45%), a németek (44%), a mexikóiak (39%) és a kanadaiak (35%) is szeretnek délután aludni.

Mi a helyzet nálunk?

Sajnos hasonló magyarországi felmérésről nem tudunk, de a szerkesztőségünk tagjai közt végzett röpke felmérésből kiderült, hogy bár Mexikót is túlszárnyalóan sokat alszunk, ennek ellenére egész nap fáradtak vagyunk - viszont a munka miatt a délutáni szunyókálás sajnos kilőve.

„Nekem nagyon sokat kell aludnom, hogy magamnál legyek, de legalább könnyen elalszom bárhol, bármikor. Hétköznap is simán alszom 8 órát, hétvégén nemegyszer 10-12-t. Ennek ellenére délelőtt meghalok a fáradtságtól, aztán ebéd után is álmos vagyok. Délután sosem fekszem le pihenni, ha mégis megpróbálok, akkor rémálmaim vannak, és ébredés után még rosszabbul vagyok, mint előtte. Elalvás előtt olvasni próbálok, de maximum 2 bekezdés megy, már alszom is. Ezen kívül, ha egyedül vagyok otthon, szeretem azt is, ha megy TV-n a Comedy Central” - vallja kolléganőnk, aki egész jól csinálja, az altatónak szánt tévézéstől eltekintve.

"Hétköznap és hétvégén is 9-10 órát alszom, így napközben sem szoktam fáradt lenni. Délutánonként csak hétvégén és szabadság alatt szoktam sziesztázni, kb. 1-1,5 órát. Elalvás előtt általában olvasok, megnézem a Facebookot, meg átfutom a híreket" - egy másik kollégánk az elalvás előtti kütyüzés hibájába esik.

„Én hétköznaponta 8 órát alszom, de hétvégén sem tudok 10-nél többet. Napközben szinte sosem vagyok kipihent, bár ezt inkább a vitaminhiánynak tudom be. Délután sziesztázni csak hétvégén tudok, de akkor sem alszom sokat, hogy este ne legyen gond. Viszont általában rosszabb ébredés után... Lefekvés előtt írni szoktam, meg még a telefonról csekkolok néhány dolgot, és ha hamar nem tudok elaludni, akkor jöhet egy kis langyos tej” - kolléganőnk szintén a telefonnal megy ágyba, de a langyos tej tippet mi is ajánlottuk már egy korábbi cikkünkben.

shutterstock 136667063

„Hétköznapokon általában 6-7, hétvégente 9-10 órát alszom. Míg a család fél 8-kor lelép iskolába/oviba/dolgozóba, én általában fél 9-9kor kezdek el dolgozni. De ha nagyon készen vagyok, akkor visszadőlök, és még egy órát, másfelet olvasok, vagy alszom. Plusz, és ez inkább ciki, mint menő, de nyugdíjas életet élek, és amióta már nem csapom szét magam hetente többször, azóta nem kelek úgy, mint akit agyonvertek” - vall kollégánk az életmódváltás előnyeiről.

"Én általában 9 órát alszom, hétvégén se többet, maximum 10-et. Sajnos az, hogy viszonylag hamar fekszem le, még nem jelenti azt,hogy napközben friss is lennék. Egy munkaidőt sem tudok minimum 2 kávé nélkül átvészelni. A délutáni alvás persze felejtős, bár ha szabadságon vagyok, akkor előfordul. Viszont sokszor van, hogy ilyenkor fáradtabban és nyűgösebben ébredek. Lefekvés előtt valami jó sorozatot szoktam nézni (pl. Trónok harca), de azt is kizárólag a nappaliban, nem a hálóban (ott nincs is TV). Alváshoz nekem fontos a csend, régebben volt, hogy zenére aludtam el, de ma már azt is elhagytam" - írja az a kolléga, aki szinte a nagykönyv szerint csinálja.

"Hétköznap elég keveset alszom, mert a barátom nagyon horkol, de hétvégén általában hazamegyünk a szüleimhez, ahol képes vagyok 10-11 órákat is aludni egyhuzamban, és gyakran becsúszik a délutáni szieszta is.  Azt hiszem hét közben is tudnék aludni délután, ha lenne rá lehetőségem, olyan 2 órát. Annak ellenére, hogy sokszor nehezen alszom el, csak a felkelés problémás, napközben egyáltalán nem érzem magam fáradtnak - mondjuk kipihentnek sem, de teljesen jól elvagyok. Elalvás előtt vagy könyvet olvasok, vagy sorozat megy, bár a telefonom is szoktam nyomkodni még egy kicsit, elolvasom a nap történéseit, aztán alszom" - foglalta össze a garantáltan pihenésmentes alvás kritériumait kolléganőnk.

„Én két országban élek, két, viszonylag eltérő életstílusban, és ez az alvási szokásaimon is meglátszik. Ha külföldön vagyok, akkor általában 8 órát alszom éjszakánként (bár van, hogy becsúszik heti 1 éjszaka, amikor nem alszom egyáltalán). Ha otthon vagyok, egy héten általában 1-2-szer sikerül 6 óránál többet aludnom, de akkor éjszakázni nem szoktam. Napközben sose szoktam fáradtnak érezni magam, különösen este-éjszaka nem. Esténként olvasni szoktam, és ha tehetem, valami halk, lassú, dallamos zenét hallgatok-bár erről már kezdek leszokni."

Bár az egész országra vonatkozó következtetést csupán szerkesztőségünk alvási szokásai alapján nyilván nem lehet levonni, ám ha kizárólag ezt a kis mintát nézzük, úgy tűnik, hogy a magyarok alvásigénye az átlaghoz képest nagyobb, és ahhoz képest, hogy alszanak is ennyit (legalábbis a lista élvonalához képest sokat), mégis sokszor érzik fáradtnak magukat nap közben. Nem meglepő persze, hogy a délutáni sziesztáról mégis inkább lemondunk - de kérdezzük erről inkább a munkáltatókat. És hogy miért vagyunk olyan kialvatlanok, ha egyszer viszonylag sokat alszunk? Valószínűleg azért, mert lefekvés előtt szinte minden hibát elkövetünk, amivel szabotálhatjuk a könnyű és gyors elalvást és kellő pihenést: vagyis ahelyett, hogy nyugtató fürdőt vennénk, vagy halk zenét hallgatnánk, a legtöbben tévéznek, neteznek, vagy dolgoznak, ami csak pörgeti az agyat ahelyett, hogy megnyugtatná és felkészítené a pihenésre.

Blogmustra