#ÉLETEM

Jobban tanul a gyerek, ha reggelizik

2012. augusztus 23., csütörtök 11:21

A reggeli a nap legfontosabb étkezése, hiszen megadja a kellő energiát és lendületet, hogy belevethessük magunkat a napi teendőinkbe. Azok, akik rendszeresen reggeliznek, bizonyítottan  kiegyensúlyozottabb étrendet követnek és jobban teljesítenek a nap folyamán.

Ezért is fontos, hogy tisztában legyünk vele, hogy mit teszünk a gyerekek elé. Az egészséges fejlődéshez elengedhetetlen az energiát biztosító tápanyagok (szénhidrátok, fehérjék, zsírok) kiegyensúlyozott bevitele, illetve a vitaminok és ásványi anyagok (mint például az egészséges csontokért felelős kalcium) optimális mennyiségben történő fogyasztása. Ez csak változatos étrenddel valósítható meg, amit egy szimpla vajas kenyér vagy egyéb pékáruk önmagukban hosszútávon nem tudnak biztosítani.

stockfresh 788038 preparing-breakfast sizeM

Azok, akik rendszeresen reggeliznek, bizonyítottan kiegyensúlyozottabb étrendet követnek és jobban teljesítenek a nap folyamán, hiszen kevésbé fáradékonyak, jobban tudnak koncentrálni. A reggeliből hiányzó esszenciális tápanyagokat ritkán pótolják a további étkezések, és a tanulási képességeket is ronthatja a délelőtt későbbi óráiban feltámadó éhség.

A teljes értékű táplálkozás kialakításához feltétlenül szükséges, hogy alaposan megfontoljuk, hogy mi kerül a tányérra. „Teljes értékű táplálkozás csak változatos étrenddel valósítható meg, amit egy reggelire elfogyasztott vajas kenyér vagy egyéb pékáruk hosszú távon nem tudnak biztosítani. Ezzel ellentétben a reggelire fogyasztott gabonafélék tejjel vagy tejtermékekkel, friss gyümölccsel megfelelő arányú, megfelelő mennyiségű tápanyagot tartalmaznak, így jelentős forrásai az esszenciális tápanyagoknak” – mondta Mihály Tekla, a Nestlé dietetikusa.

Az ideális reggeli teljes értékű gabonával készült terméket (pl. gabonapelyhet vagy pékárut), valamilyen teljes értékű fehérjeforrást (pl. tejet), nyers zöldséget vagy gyümölcsöt, illetve valamilyen innivalót (pl. ásványvizet, frissen facsart gyümölcslevet,  teát) tartalmaz. A gabonapelyhek közül szintén a teljes értékű gabonával készülteket érdemes fogyasztani.

A teljes értékű gabonával a gabonaszem mindhárom része – a csíra, a korpa és a magbelső is – belekerül az ételbe, míg a finomliszt csak a magbelet tartalmazza. Ennek köszönhetően a teljes értékű gabonával készült termék például több mint négyszer annyi élelmi rostot, kétszer annyi kalciumot, hatszor annyi magnéziumot és négyszer annyi káliumot tartalmaz. Az ilyen élelmiszerek jelentik az egyik legfontosabb élelmirost-forrást. Ezek a rostok nem csupán a jóllakottság érzését keltik bennünk, hanem az emésztőrendszer egészséges működéshez is elengedhetetlenek.

stockfresh 50088 happy-boy-enjoying-a-bowl-of-cereals-for-breakf

A teljes értékű gabona számos jótékony hatással bír, mivel megmaradnak benne a rostok, vitaminok és ásványi anyagok (pl. magnézium, E-, B-vitamin, kálium). „A tévhitekkel ellentétben a teljes értékű gabonák nem tartalmaznak kevesebb kalóriát, azonban laktatóbbak, mint társaik. Többek közt ezért segíthetnek a testsúly megtartásában, amennyiben a változatos, kiegyensúlyozott étrendre és az egészséges életmódra is odafigyelünk. A teljes értékű gabonák arra is alkalmat teremtenek, hogy beilleszthessük a tejtermékeket az étrendünkbe, gondolva itt a tejjel vagy joghurttal fogyasztott gabonapelyhekre, amely mellé fogyaszthatunk friss idénygyümölcsöket” – teszi hozzá Mihály Tekla.

A kereskedelmi forgalomban számos különböző - például korpás vagy barna - jelzéssel ellátott élelmiszer kapható, ezek a szimbólumok azonban sokszor félrevezetőek és nem feltétlenül jelentik azt, hogy a termék teljes értékű gabona felhasználásával készült. Ennek tudatában jogosan merülhet fel a kérdés, hogy mégis, hogyan válasszuk ki a legmegfelelőbb terméket. Egyes gabonapehely gyártók – mint a Nestlé – külön feltüntetik a teljes értékű gabonatartalmat, így megkönnyítik a választást.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta