Jókor, jó helyen
A National Geographic magazin veterán fotósa, Charles O’Rear valószínűleg maga sem gondolta, milyen következményei lesznek, amikor 1996 januárjában, egy napfényes péntek délutánon barátnőjéhez autózott a bortermeléséről híres kaliforniai Napa-völgyön keresztül, és pár percre megállt, hogy lőjön néhány képet az eléje táruló természeti látványról. Az 54 éves művész figyelmét egy ragyogóan zöld domboldal keltette fel, amely furcsa módon érintetlennek tűnt, egyetlen szőlőültetvényt sem lehetett látni rajta – mint azóta kiderült, pár évvel korábban filoxérainvázió dúlt a környéken, ezért pusztultak el a szőlőtövek.
A hatásba belejátszott, hogy éppen akkor múlt el a vihar, a felhőkkel tarkított, kékben játszó ég és az eső által megöntözött, ezért a szokásosnál is zöldebb domb így gyönyörű kontrasztot nyújtott – O’Rearnek több se kellett, fogta Mamiya RZ67-es márkájú gépét, a magával vitt könnyű állványra szerelte, és a természetfotósok által kedvelt Fujifilm Velvia 16 mm-es nyersanyagra négy fotót lőtt a helyszínről. Mint mesélte, gyorsan kellett cselekednie, ugyanis a fény- és színviszonyok percről percre változtak, és a hihetetlen szerencsének tulajdonítható, hogy ennyire megragadó felvétel születhetett.
Sokan azt gondolták – és gondolják mind a mai napig –, hogy a híres képen szereplő látvány fotómanipuláció, sőt, számítógépes animáció eredménye, a szerző azonban elhessegette az efféle elméleteket: a domb és felette a kék ég csakugyan így nézett ki a valóságban, pusztán jókor kellett jó helyen lenni, és észrevenni a kínálkozó lehetőséget.
Fenékhez hasonlították a homokdűnéket
O’Rear eredetileg az észak-kaliforniai borvidékekről készülő könyvébe szánta a felvételt, azonban, mivel egyetlen szem szőlő sem látható rajta, végül inkább egy stockfotóügynökséghez küldte be, ahol bárki rákereshetett, és bizonyos összeg fejében szabadon felhasználhatta. Az ügynökséget néhány évvel később bekebelezte a Bill Gates által alapított Corbis marketingkommunikációs multicég, valószínűleg rajtuk keresztül jutott el a kép 2000-ben a Microsoft fejlesztőcsapatához, akik ideális asztalháttérképet kerestek a cég következő nagy dobása, a Windows XP operációs rendszer számára.
A szoftvercég 100 ezer dollárért (mai árfolyamon kb. 168 ezer dollár, vagyis 36 millió forint) vásárolta meg az egyébként Bliss, vagyis Káprázat címen futó kép jogait a fotóstól – azért pont erre a felvételre esett a választásuk, mert csendet, nyugalmat és érintetlen tisztaságot áraszt, és kellemes benyomást kelt a Windowsba belépő felhasználókban. A cég O’Rear egy másik, sivatagi dűnéket telihold idején ábrázoló természetfotóját is megvásárolta – a Windows-felhasználók ezt a képet is jól ismerik –, de végül azért nem ezt választották alapháttérképnek, mert egyesek szerint a homokdombok túlságosan is emberi fenekekre hasonlítanak rajta.
A Káprázat az új operációs rendszer megjelenését követően azonnal világszerte ismert lett, anélkül nézték emberek milliárdjai mindennap, hogy tudták volna, hol készült és mit is ábrázol pontosan. Olyan mértékben a populáris kultúra részévé vált, hogy idővel vicces photoshop-manipulációk és mémek kezdtek terjedni az interneten a híres háttérképről, több fotós pedig – miután kinyomozták, hol született a legendás felvétel – megpróbálta utánozni, újraalkotni azt: igyekezetüket nem koronázta siker, az elmúlt két évtizedben ugyanis a domb arculata teljesen megváltozott, és már régen nem nyújtja azt a látványt, amit akkor, abban az egykor jól megtalált pillanatban.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés