Repülőn, hajón a klímakatasztrófába: mit tesznek a döntéshozók a füst és a szemét ellen?

Olvasási idő kb. 9 perc

A leginkább környezetvédő közlekedési formának már száz éve befellegzett: lovak ma legfeljebb néhány panzióban húznak fogatokat, hogy szórakoztassák a turistákat. Az azóta feltalált közlekedési módok, beleértve az autót, a repülőt és a legújabb kori hajómonstrumokat, pedig szennyezik a természetet. Szennyezték persze harminc éve is, csak nem ilyen mértékben. És akkor még nem féltünk a klímakatasztrófától.

De mit tehetünk ellene? 

Gondolhatnánk, hogy az elmúlt évben, amikor drasztikus mértékben csökkent a légi, de a vasúti közlekedés és a buszforgalom is, kisebb gondja is nagyobb volt annál a piaci szereplőknek, hogy a környezetvédelemmel foglalkozzanak. Ám a szakemberek tudják, hogy ha nem is egyhamar, de vissza fog állni a tömegturizmus, az üzletemberek és a politikusok pedig ma is naponta röpködnek a kontinensek között.

Megspórolni a hulladékok tonnáit

Az ausztrál Quantas légitársaság az elsők között indította el pár éve a világ első, bioüzemanyaggal működő járatát, az Egyesült Államok és Ausztrália között. Hamarosan bevezették az első olyan kereskedelmi járatot is, amely csak feldolgozható hulladékot termel. Először a Sydney–Adelaide-járaton érték el, hogy minden hulladékot komposztáljanak, illetve újra felhasználjanak. Sok, általuk beszerzett kellék, amely az utasok kiszolgálásához szükséges, eleve újrahasznosított anyagokból készül.

Egy év alatt a Qantas és a Jetstar annyi hulladékot termel ugyanis, amennyi nyolcvan (!), teljesen megrakott Boeing 747 Jumbo súlya – jelentette ki a két ausztrál légitársaság igazgatótanácsának elnöke, David Andrew, a járat premierjén. Az a cél, hogy az ügyfelek a zero waste szeméttermelés mellett is ugyanolyan szintű szolgáltatásban részesüljenek, mint eddig. Az új ételtartók, tányérok vagy az evőeszközök magokból, cukornádból vagy növényi keményítőből készülnek, tehát nem szennyezik a környezetet.

Alternatív anyagokból készült eszközök
Alternatív anyagokból készült eszközökBrian Brainerd / Getty Images Hungary

Az óriás légitársaság évente átlagosan 100 millió darab, egyszer használatos műanyag tárgyat – köztük 45 millió poharat, 30 millió evőeszközt, 21 millió kávéscsészét és 4 millió fejtámlahuzatot – szerez be, amely elképesztően nagy mennyiség. Ezt a gyakorlatot szeretnék megszüntetni – hangzott el akkor a köszöntőn. Bár a járvány visszavetette ezt a fejlődési irányt, a kényszerű szünet arra jó volt, hogy a szakemberek új megoldásokon törjék a fejüket.

Bambuszból, cukornádból, kartonból

De nem csak a hagyományos légitársaságok gondolkodnak így: a Hi Fly volt az első, lisszaboni székhelyű chartercég, amely a gyakorlatban is száműzte fedélzetéről a nem természetes anyagból készült holmik nagy részét. Nagyon sokféle evőeszköz, tányér, csésze, tálca, különféle zacskók, takarók, edények, kis kiszerelésű vajak, üdítőital-palackok, fogkefék szükségesek egy gép üzemeltetéséhez. Az egyik brazíliai járat volt az utolsó, amikor repülőgépünk egyszer használatos, teli műanyag szemetes zacskókkal szállt le – jelentette ki akkor a légitársaság vezérigazgatója, Paulo Mirpurit.

Bambusz evőeszközök
Bambusz evőeszközökLittleCityLifestylePhotography / Getty Images Hungary

A jövőben az a cél, hogy minden járaton lehetőség szerint bambuszból vagy kartonpapírból készült tárgyakkal helyettesítsék a műanyagokat, vagy olyan más alapanyagokat helyezzenek előtérbe, amelyek újrahasznosíthatók, illetve komposztálhatók. Egy kontinensek közötti járat esetében körülbelül 350 kilogramm, a környezetet mérgező, évszázadokig elpusztíthatatlan műanyag tárgy halmozódik fel. Márpedig „békeidőben” naponta több tízezer ilyen gép száll fel a világ legkülönbözőbb pontjáról… Jó, vethetik sokan közbe, a bambusz sem ingyen van, akárcsak a fa, és több ezer kilométerről kell ezeket is, mondjuk, egy Északi-tengeren állomásozó norvég hajó fedélzetére szállítani. Ám ezek egy idő után lebomlanak.

A fentiek persze nem az egyetlen és nem az első légitársaságok, amelyek szabadulni szeretnének a műanyagtól. Amint azt az egyik szakmai online magazin hírül adta, már 2018. január végén a Ryanair is bejelentette, hogy járataikon az összes, nem újra hasznosítható műanyagból készült tárgyat öt éven belül ki szeretnék váltani.

Egy másik, rövid távokat repülő chartercég oly módon takarékoskodik a műanyaggal, hogy megengedi utasainak, hogy hozzanak fel uzsonnát – szendvicset, gyümölcsöt – a fedélzetre. Persze ehhez hozzátartozik, hogy előre közlik, nincs a fedélzeten ételkiszolgálás. Igaz, ez bevételkiesést hozhat, viszont az apró falatkák adagolása, csomagolása, szállítása, hűtőbe pakolása, frissen tartása, szükség esetén cseréje szintén sokba kerül. 

Bizonyos járatokra saját szendvicset vihetsz fel
Bizonyos járatokra saját szendvicset vihetsz feltatyana_tomsickova / Getty Images Hungary

Üzemanyag-takarékosság „cápabőrrel”

Az üzemanyaggal való spórolás lenne a legfontosabb teendő. Ezen a téren is naponta rukkolnak elő újdonságokkal a légitársaságok kutatólaboratóriumai. Amint arról az egyik utazási szaklap a napokban beszámolt, a Lufthansa teherszállító gépei súrlódáscsökkentő fóliabevonatot kapnak a légellenállás és ezzel együtt az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében. A BASF és a Lufthansa Technik által kifejlesztett bevonat a cápák bordázott bőrét mintázza, és kedvező aerodinamikai tulajdonságainak köszönhetően egy százalékkal képes csökkenteni a repülőgépre ható légellenállást. A Lufthansa teheráru-szállító flottáját illetően e fólia alkalmazásával évente 11,7 ezer tonna széndioxid kibocsátást lehetne megtakarítani. A jövő évtől kezdődően a Lufthansa Cargo mind a tíz Boeing B777-es áruszállító repülőgépét ellátják a fóliabevonattal. 

A hajók, bár nem szennyezik annyira a környezetet, mint a repülők, mégis komoly károsító hatást fejtenek ki a tengereken. Ezért már az építésüknél fontos, hogy gondoljanak a környezetvédelmi szempontokra.

Egy hatalmas tengerjáró hajó, az Amundsen beruházói és üzemeltetői is ezen munkálkodnak. A jövő környezetbarát hajói 20 százalékkal csökkentik majd szén-dioxid-kibocsátásukat – nyilatkozta a beruházás megkezdésekor az Alltomresor.se online turisztikai lapnak Daniel Skjeldam, a Hurtigruten cég vezérigazgatója. Ők építik az MS Roald Amundsen, illetve az MS Fridtjpf Nansen nevű új hibridhajókat. A világ két leghíresebb sarkvidékkutatójáról elnevezett hajók dízelmotorokkal és akkumulátorokkal működnek, a távoli cél a szén-dioxid-kibocsátás minimálisra való csökkentése. 

De nemcsak az üzemanyaggal és műanyaggal érdemes takarékoskodni, hanem a papírral is. A Cruise Baltic az első hajózási hálózat, amelynek jelszava a papírmentesség. A kezdeményezés összhangban áll azzal a törekvéssel, hogy a Balti-tenger legyen a világ legfenntarthatóbb hajózási régiója.

Névjegykártya használt pólóból

A Cruise Baltic semmilyen brosúrát vagy szórólapot nem nyomtat ki, semmilyen nyelven, egyetlen piacra sem. Mindez nem jelenti azt, hogy száműznék a toalettpapírt a mosdóból vagy a szalvétákat az étteremből, de a hivatalos ügyintézésből kiiktatták az oly sok vízzel, kémiai művelettel, fehérítőkkel előállított papírt, nem beszélve az alapanyagként szolgáló fák kivágásáról. Az egyetlen nyomtatott irodai eszköz, amelyet a hálózat meghagyott, a munkatársak névjegykártyája, de ezek száz százalékban újrahasznosított pólók anyagából készülnek, amelyeket egyébként általában kidobnának.

A tekintélyes hajótársaság egész tevékenységét forradalmasítani akarja: átgondolták a csomagolást, a gyártási módszereket, és előnyben részesítik a fenntarthatóságban élen járó beszállítókat. Ugyanez vonatkozik a konferenciákra, vagy a kiállításokon felépített standjaikra és azok berendezéseire, valamint az olyan apróságokra, mint a tollak és a poharak.

MS Roald Amundsen
MS Roald Amundsenpicture alliance / Getty Images Hungary

A mind népszerűbb vízi közlekedés is szerepet játszik abban, hogy kilométerekkel elcsúszott a jéghatár, és hogy soha nem volt ennyi szemét a tengerben, mint ma. Főként ez utóbbi miatt ők is száműzni akarják az eldobható műanyagokat. Ebbe az is beletartozik, hogy nem bocsátottak ki különféle szuveníreket az első vízre szállás alkalmából, ahogyan ez egyébként szokás.

A világ turizmusa egyébként is hatalmas szemétmennyiséget termel: a tengerpartok, a strandok és a nemzeti parkok tele vannak hulladékkal, amelyek nemcsak illúziórombolók, de veszélyeztetik az ottani élővilágot is. Kérdés, hogy a tudatosan gondolkodó légitársaságok és hajókat üzemeltető cégek fentiekhez hasonló törekvései képesek lesznek-e valaha ellensúlyozni az utóbbi 20 év elképesztően felfuttatott tömegturizmusának hatását?

Túrázz a szeméttelepen!

A szemetet tekintve az igazi persze az lenne, ha magát a hulladékot hatékonyabban dolgoznánk fel. Eme törekvés koncepcióját dolgozta ki a Bécsi Műszaki Egyetem irányításával a COST Aktion európai szakértőcsoport.

A szeméttelepek lesznek az új aranybányák és kőolajmezők

– fogalmazott, erős derűlátással, a bécsi önkormányzat illetékese.

Egy érdekes példa: az építési törmeléket, amely egy lebontott épület után marad, az ott maradó téglákat, üvegtáblákat, fát és fémet például mind újra lehet hasznosítani. De még ennek elégetése után is maradnak hátra olyan anyagok, amelyeket akár útépítések során kavics helyett le lehet teríteni. Ulrich Kral, a Bécsi Műszaki Egyetem munkatársának szavait idézi Bécs város képviseleti irodájának közleménye, miszerint:

„Térképeket készíthetnénk arról, hogy mely nyersanyagok milyen mértékben fordulnak elő az egyes szeméttelepeken. Így egyetlen pillantással fel lehetne mérni például, hogy Bécsben hol található nagy mennyiségben réz, és hogy a következő évtizedek során visszanyerhető-e ez a hulladékhalmokból.”

A projektben 20 ország szakemberei vesznek részt. Vezetésükkel különböző esettanulmányok foglalkoznak a lebontott épületek után maradó építési törmelékkel, valamint a szeméttelepek és a hulladékégetők végtermékeivel.

Friedensreich Hundertwasser tervezte épület a egyik bécsi szeméttelepen
Friedensreich Hundertwasser tervezte épület a egyik bécsi szeméttelepenImagno / Getty Images Hungary

Valószínűleg példa nélküli, de a bécsiek túrákat szerveznek a hulladékégetőkhöz és szeméttelepekhez. És nemcsak ahhoz a különlegesen szép épülethez, amelyet valaha Hundertwasser tervezett, hanem az újabbakhoz is. Ezzel akarják felhívni a figyelmet arra, hogy a szemét az életünk része, amivel meg kell küzdeni.

Ez a harc nem most kezdődött. Már évekkel ezelőtt felállítottak egy látványos, öt méter magas, virág alakú naperőművet, amely egy átlagos háztartás éves szükségletének megfelelő mennyiségű áramot termel. Beindításkor kibontja szirmait, majd a nap felé fordul. Az így nyert áramot elsősorban a szeméttelepen a látogatók számára rendelkezésre álló kisvonat, a 48er-Tatzelwurm feltöltésére használják, a felesleget pedig a telep hálózatába táplálják be. 

A bécsi köztisztasági vállalat mindig is nagy hangsúlyt fektetett a környezetvédelemre és a megújuló energiahordozókra. A központi épületüket zöld homlokzat szigeteli, a 85 focipályának megfelelő nagyságú szeméttelepen, a Deponie Rautenwegen pedig – ahol a hulladékégetőkből származó salakot tárolják – kecskék legelnek.

Oszd meg másokkal is!

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • világom
Kevesen tudják, de 3 fővárosa és 11 hivatalos nyelve van ennek az országnak
Kevesen tudják, de 3 fővárosa és 11 hivatalos nyelve van ennek az országnak

Több főváros, sok hivatalos nyelv, számos egzotikum, mind egy országon belül. Igaz, az nem kicsi, és nem is tudunk róla olyan sokat.

44 perce

  • világom
Így még sosem láttad Velencét: ez a város 2000 éves titka
Így még sosem láttad Velencét: ez a város 2000 éves titka

Ismert a technológia, elképzelni mégis nehéz a velencei építészetet. Ez a kép most segít: így néz ki a víz alatt a város.

március 15., 16:45

  • világom
Legendás ennek az országnak a tisztasága, a csatonából is inni lehetne
Legendás ennek az országnak a tisztasága, a csatonából is inni lehetne

Az utcán is szinte enni lehetne a földről, annyira tiszta.

március 16., 08:50

  • világom
Egykor az ország szuperútja volt, ma már az erdőtől sem látszik
Egykor az ország szuperútja volt, ma már az erdőtől sem látszik

Hihetetlen, hogy mivé lett az országút e szakasza.

március 15., 18:30

  • világom
Magyar lehetett a legendás viking kalandozó nevelőapja: együtt érték el Amerikát
Magyar lehetett a legendás viking kalandozó nevelőapja: együtt érték el Amerikát

A vikingek és a feltehetően magyar származású férfi már Kolumbusz előtt 500 évvel partra léphetett az amerikai kontinensen.

március 16., 19:00

  • világom
Ez volt a menü a világ leghírhedtebb börtönében az 50-es években: megirigyelhetnénk a választékot
Ez volt a menü a világ leghírhedtebb börtönében az 50-es években: megirigyelhetnénk a választékot

Többfogásos menüvel kínálták a rabokat a világ leghírhedtebb börtönében.

március 16., 13:36

  • világom
Kiszámolták: ekkor látható a legnagyobb eséllyel a Loch Ness-i szörny
Kiszámolták: ekkor látható a legnagyobb eséllyel a Loch Ness-i szörny

A Loch Ness-i szörnyet sokan szeretnék látni, kutatók most megmondták, mikor érdemes próbálkozni.

március 15., 14:00

  • világom
Ebben a faluban senki nem lehet beteg: megtiltotta a polgármester
Ebben a faluban senki nem lehet beteg: megtiltotta a polgármester

Egy falu polgármestere megtiltotta, hogy bárki beteg legyen. Súlyos oka volt rá.

március 15., 13:36

  • világom
Furcsa jelzések mutatták az utat ezeknek a repülőknek: ma már kész életveszély lenne
Furcsa jelzések mutatták az utat ezeknek a repülőknek: ma már kész életveszély lenne

Ma már életveszélyes volna ezekkel a jelzésekkel tájékozódnia a repülőknek.

március 16., 19:30

  • világom
Sehol a világon nincs még egy ilyen színű tó
Sehol a világon nincs még egy ilyen színű tó

A sós víz és a különleges éghajlat együtt teszi, hogy ez a tó ilyen egyedülállóan néz ki.

március 17., 06:30

  • világom
Félrevezettek a filmek: ilyen szörnyű volt az aranyásók élete a valóságban
Félrevezettek a filmek: ilyen szörnyű volt az aranyásók élete a valóságban

Rettenetes körülmények között keresték az értékes fémet a gyors meggazdagodásról álmodó aranyásók.

március 17., 07:00

  • világom
Rabszolgamunkában verték át az internetezőket, most a határnál nyomorognak ezrek Ázsiában
Rabszolgamunkában verték át az internetezőket, most a határnál nyomorognak ezrek Ázsiában

Internetes átverésekre kényszerítették őket, most pedig a határon ragadtak.

március 13., 10:38

  • világom
Megható felvételek: így ölelték társaikat az űrben rekedt asztronauták
Megható felvételek: így ölelték társaikat az űrben rekedt asztronauták

Megható felvételek láttak napvilágot, amikor a két űrben rekedt asztronauta megölelte váltótársaikat a súlytalanságban.

március 17., 09:35

  • világom
Kiderült Vlagyimir Putyin titkos terve Ukrajnával kapcsolatosan
Kiderült Vlagyimir Putyin titkos terve Ukrajnával kapcsolatosan

Kiszivárgott, hogyan akarja Putyin megtartani az elfoglalt ukrán területeket.

március 13., 09:36

  • világom
Ettől a magyar férfitól tudta meg a világ, mi zajlik a kommunista kényszermunkatáborban
Ettől a magyar férfitól tudta meg a világ, mi zajlik a kommunista kényszermunkatáborban

A recski munkatáborból egyedül Michnay Gyulának sikerült Nyugatra szöknie: négykézláb tapogatózva kerülgette a taposóaknákat.

március 15., 08:50

  • világom
Akár pillanatokon belül kitörhetnek: ezeket a vulkánokat figyelik a magyar kutatók
Akár pillanatokon belül kitörhetnek: ezeket a vulkánokat figyelik a magyar kutatók

Vulkanológus professzorral jártunk utána, mi zajlik jelenleg a föld alatt valójában.

március 17., 08:50

  • világom
Rettegnek a nápolyiak, tömegek töltötték az éjszakát az utcán
Rettegnek a nápolyiak, tömegek töltötték az éjszakát az utcán

Nápolyban nem telt nyugodtan az éjszaka, miután 4,4 -es erősségű földrengés rázta meg a környéket.

március 13., 11:40

  • világom
Megjelent az első fotó Ferenc pápáról kórházba kerülése óta: ilyen állapotban van most
Megjelent az első fotó Ferenc pápáról kórházba kerülése óta: ilyen állapotban van most

Ferenc pápa vasárnap más papokkal misézett, a fotó utána készült róla a kórházi kápolnában.

március 17., 08:36

  • világom
Ez lehet a világ legfélelmetesebb autóútja: ha megnézed a videót, egyet fogsz érteni
Ez lehet a világ legfélelmetesebb autóútja: ha megnézed a videót, egyet fogsz érteni

Kezdetnek elég videón megnézned ezt a brutális autóútszakaszt. Ha erőt gyűjtöttél, élőben is végigmehetsz rajta.

március 15., 08:06

  • világom
Így néz ki belülről a világ egyik legszokatlanabb épülete
Így néz ki belülről a világ egyik legszokatlanabb épülete

Sokakat régóta izgat, milyen lehet a világ egyik legérdekesebb formájú épületének a belső elrendezése. Most végre te is beleláthatsz.

március 15., 09:06

  • világom
Ráhívta a rendőröket az anyjára a kisfiú, mert megette a jégkrémét
Ráhívta a rendőröket az anyjára a kisfiú, mert megette a jégkrémét

Különös vége lett annak a történetnek, amikor a saját otthonukban egy kisfiú rendőrt hívott az édesanyára.

március 13., 16:00

  • világom
Fontos vallási vezető szólalt meg utódlásáról: meghökkentő dolgot állít
Fontos vallási vezető szólalt meg utódlásáról: meghökkentő dolgot állít

Komoly politikai feszültség van kialakulóban a bejelentés miatt.

március 13., 16:45

  • világom
Ő volt Hitler műkincstolvaja – több tízezer értékes festményt és szobrot gyűjtött össze
Ő volt Hitler műkincstolvaja – több tízezer értékes festményt és szobrot gyűjtött össze

Hiába lopott el rengeteg műkincset Bruno Lohse, a világháború után megúszta a felelősségre vonást.

március 13., 19:00

  • világom
Ezt gondolják az amerikaiak valójában Trumpról
Ezt gondolják az amerikaiak valójában Trumpról

Közvélemény-kutatáson kérdezték meg az amerikaiak véleményét Donald Trumpról.

március 13., 12:40

  • világom
Szakadék nyelheti el ezt a várost: 55 ezer ember él veszélyben
Szakadék nyelheti el ezt a várost: 55 ezer ember él veszélyben

A város lakói közül már sokat kitelepítettek, de hamarosan az egész település eltűnhet a föld színéről.

március 14., 08:20

  • világom
Félmilliárd forintos váltságdíjat követeltek a kutyatolvajok, váratlan lépést tett a gazdi
Félmilliárd forintos váltságdíjat követeltek a kutyatolvajok, váratlan lépést tett a gazdi

A nyomok messzire vezettek, és szerencsére még nem hűltek ki, amikor beindult a hajtóvadászat.

március 14., 05:46

  • világom
Ebben az étteremben tilos politikáról és ingatlanokról beszélni
Ebben az étteremben tilos politikáról és ingatlanokról beszélni

Egy étterem kitett egy táblát, amelyen a felirat ezeket a témákat tiltja. Az ok elég prózai.

március 14., 16:46

  • világom
Nyilvános Gene Hackman végrendelete: gyerekeire semmit sem hagyott
Nyilvános Gene Hackman végrendelete: gyerekeire semmit sem hagyott

Minden bizonnyal hatalmas jogvitákra lehet számítani Hackman örökségének felosztásával kapcsolatban, miután a végrendelet kizárta a gyerekeit.

március 14., 14:36

  • világom
Ez a világ legmeredekebb utcája: igazi rémálom a rutintalan autósoknak
Ez a világ legmeredekebb utcája: igazi rémálom a rutintalan autósoknak

Nem olyan hosszú, de annál brutálisabb az útszakasz a várhoz.

március 13., 19:30

  • világom
Vadonatúj kontinensre bukkantak a kutatók, közelebb van, mint hinnéd
Vadonatúj kontinensre bukkantak a kutatók, közelebb van, mint hinnéd

Új kontinenst fedeztek fel a kutatók, mostanáig nem is tudtunk róla.

március 13., 18:30

Érdekességek