A rómaiak, leginkább Ovidius, a nagy költő valószínűleg vitatkoznának Márai Sándorral, aki Füves könyvében (ami aforizmákat, a hétköznapi élettel kapcsolatos megfigyeléseket tartalmaz) elég egyszerűen intézte el az öltözködés kérdését:
Az öltözködéssel egyáltalán nem kell törődni.
Ovidius szerint, bár a jellemmel párosult arc a tetszetős, de azért az a szép, ami ápolt, és nincs semmi bűn abban, ha valaki csinos, mint az kiderül Szabó Magda, világhírű írónőnk A római szépségápolás című doktori disszertációjából, amit a szépségápolásnak (és persze a klasszikus irodalomnak) szentelt.

Ez köt össze egy ázsiai és egy afrikai törzset.
Tovább olvasomSzépség és erkölcs háborúja az ókorban
Persze voltak olyanok is, akik megbotránkoztak azon, hogy az ókori Rómában milyen gyakran változik a divat, és mennyire felszínes életet élnek az emberek. Horatius szerint, aki szörnyülködve nézte a pompás márványpalotákat és az ékszereik, arcfestékeik mögé bújt embereket, a pompa csak elfedi a lelket, és nem ment meg minket attól, hogy egyszer találkozzunk a szomorú valósággal, vagyis azzal, hogy pompa és paloták ide, arany és elefántcsont oda, mindenkire ráborul a fekete föld. Augustus elvei messzemenőkig osztoztak a horatiusi gondolatokkal, a császár birodalmát a régi erkölcsök alapján kívánta vezetni, nem pedig a homályos, felszínes praktikákkal.

De most maradjunk Ovidius nézeteinél, mert az évszázadok megmutatták, hogy az ember szeret szépítkezni, és erről legfeljebb vészkorszakok idején kíván lemondani, ha egyáltalán. Sőt, egyes költők – mint például Ovidius – verseket, értekezéseket szántak a szépségápolás praktikáinak, de a régészeti leletek is sokat segítenek abban, hogy végigkövethessük a különféle ókori divatokat. A fajjumi színes koporsófestmények kiváló forrást biztosítanak számunkra, ha például a frizura vagy szakáll viselésének változásait akarjuk végigkísérni. Ezekből a leletekből tudjuk, hogy a köztársaság kori hölgyek hátrasimított hajjal jártak, amit hátul hajtűvel vagy hajhálóval fogtak össze. De ismert volt a Vesta-szüzek ősi hajviselete is, akik magasan a fejtetőre csavarták a hajukat, amit kezdetben gyapjú-, később pedig selyemszalaggal rögzítettek.
Kenőcsök, sütővasak és más szépítkezési praktikák
A divat hatalma pedig a Római Birodalom alattvalóit sem kímélte, csakhogy a diktátum nem valami divatházból, hanem a császári udvarból érkezett. Az előkelőbb hölgyek többnyire a császárné hajviseletét, öltözködését igyekezték utánozni. Lázadók azonban akkor is akadtak: sok fiatal nő nem kívánt az udvari szokásoknak megfelelő hajviseletet hordani, hanem inkább a görög szobrokról megismert loknis stílust preferálta. A hajviselet természetesen csak egy eleme volt a szépség tárházának, mert hiába a szép haj, ha nincs smink. Főleg olyan arcon, ami a világ békéjének megőrzése érdekében sminkért könyörög. Mint az T. Bíró Márta munkájából is kiderül a római császárkor hölgyeinek arcfestése leginkább a gésákéra emlékeztetett, ami gyakorlatilag egy műalkotás volt, és nem kevés pénzébe került a hölgyeknek, akik mindenhol viselték igényes dekorációjukat.
Ám sok kritika érte a korabeli költők részéről azokat, akik túlzásba vitték a kozmetikumok használatát, mert ezeknek az anyagoknak a széles tárházából sok olyan vegyszert alkalmaztak, amelyek az egészségre károsak voltak.
Kenőcs és egyéb szer pedig bőven akadt már akkoriban is: T. Bíró Márta tanulmányából kiderül, hogy a szépítő, testápoló szerek gyűjtőneve az unguentum volt. (Ez a szó nagyon ismerősen csengett, mikor a forrásokat tanulmányoztam, mintha lett volna a háztartásomban egy ilyen nevű kenőcs. Azután eszembe jutott, hogy a gyerekek popsikenőcsének volt ez a neve.) Ezeknek az olajoknak, poroknak, kenőcsöknek az alkalmazás céljától függően a legkülönfélébb hatásuk volt: használták őket hajfixálásra, illatosításra, hajegyenesítésre, hajfestésre, hajnövelésre, hajhullás kezelésére vagy éppen szőkítésre. A hajápolásra használt szereket például sütővas használata után alkalmazták, mert a faszénen hevített, hosszú sütővas szárazzá, töredezetté tette a hajszálakat.
Szőke haj kell? Ez a római korban sem jelentett problémát
Aki pedig nem akart a hajápolással bajlódni, az parókát is hordhatott, nem is akármilyet! Akinek erre megfelelő mennyiségű aranya volt, az germán rabszolganők levágott szőke hajából készült parókákat is vehetett. De nem a paróka volt az egyetlen trükk, amit bevetett az ókor embere, mint az Petronius Satyriconjából is kiderül, hanem műszemöldököt is tetettek, ami a korabeli ízlés szerint szép dús és sötét volt. És bizony ezekkel a praktikákkal nemcsak hölgyek, hanem urak is gyakran éltek.
A cikk írása közben könnyen megfeledkezem arról az apróságról, hogy ezek a fortélyok egy 2000 évvel ezelőtti civilizáció mindennapjainak részét képezték. És mintha az évezredek alatt csak a díszlet, a divat változott volna, a lényeg, az ember – szépre való igényével vagy hiúságával – ugyanaz maradt.
Érdekel, kik voltak a 20. század legszebb magyar színésznői, akiknek talán smink sem kellett, hogy elrabolják a férfiszíveket? Olvasd el következő cikkünket!

Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés