Az időszámításunk előtti 27. században fedezték fel Kínában a selyem készítésének módját. A káprázatos anyag roppant fontossá vált a birodalomban. Jó ideig csak az uralkodónak és a legrangosabb családoknak volt joguk selyembe öltözniük, a Han-dinasztia idején az anyag fizetőeszközzé is vált. Szigorúan őrizték készítésének titkát, halállal büntették azt, aki hernyógubót vagy petét próbált lopni. A selyemmel való kereskedelemből elképesztő vagyonokra tett szert a birodalom. És mindez egy délutáni teával kezdődött.
Egy hernyó szerencsétlen sorsa egy birodalom szerencséje
Egy selyemlepke lárvájának egyszerű az élete: jó darabig nincs nagyon más dolga, mint elkerülni a ragadozókat, és falatozni az eperfa leveleiből. Aztán – egy bizonyos méret elérése után – bábot szőni a mirigyeiből kihúzott vékony, ám roppant erős fonalból, majd átalakulni. Számtalan selyemhernyó tette ezt meg, mióta selyemhernyók léteznek, ám egy bizonyos hernyónak máshogy alakult a sorsa valamikor az időszámításunk előtti 27. században.
Szerencsétlenségére valamilyen oknál fogva gubóstul leesett az eperfáról, és egyenesen a fa alatt teázó uralkodó feleségének, Lej-cunak a csészéjébe zuhant.
A forró fürdőt a hernyó valószínűleg nem élte túl, a császárnő érdeklődését azonban nem a lárva sanyarú sorsa keltette föl, hanem az, hogy a gubó a forró folyadékban szétbomlott. Az ebből kihúzott szál pedig csodálatos módon az egész uralkodói kertet átérte.
Lej-cu megsejtette, hogy valami különleges dologra bukkant: rávette férjét, hogy ajándékozzon neki egy eperfaligetet, ahol selyemlepkéket nevelhet. A legenda szerint neki köszönhető annak kigondolása, hogy miként lehet szövetet létrehozni a selyemszálakból – ő találta fel az első selyemszövőszéket.

Fizetőeszközzé vált a selyem
A selyem roppant fontos anyaggá vált a Kínai Birodalomban. A gazdagság jelképe lett, nagyjából ezer éven keresztül csak az uralkodók és a legmagasabb rangú dinasztiák hordhattak selyemből készült ruhát. Később is, amikor már lazábbak lettek az ezzel kapcsolatos szabályok, csak a nemesek viselhették. Noha előbb-utóbb a ruházkodáson kívül az élet más területein is használni kezdték, például dekorációs célokra, valamint papír-, hangszer- és fegyverkészítésnél, a parasztoknak egészen a Csing-dinasztia idejéig (1644–1912) nem volt joguk selyemből készült ruhát magukra ölteni.

A véres háborúban alig 15 év leforgása alatt több mint 20 millió ember vesztette életét.
Tovább olvasomA Han-dinasztia idejére (i. e. 206 – i. sz. 220) annyira nagyra értékelték, hogy a bronzérmék mellett a selyem is hivatalos fizetőeszközzé vált. Gyakran ezzel jutalmazták a kiemelkedő szolgálatok, tettek végrehajtóit is. Miközben készítésének titkát féltve őrizték, és halálbüntetéssel sújtották azt, aki selyempetéket vagy -gubókat próbált kilopni a birodalomból, a kínai diplomácia egyik fontos eszközévé vált a selyem.
Ezzel jutalmazták a szövetségeseket, és vásárolták meg a szomszédos országok barátságát.
Jól mutatja a selyem jelentőségét, hogy az anyagot jelölő kínai írásjel az egyik legfontosabb karaktergyökké vált (ezek alapján rendszerezik a kínai szótárakban az írásjeleket).

A selyem, mint morális probléma
Noha a selyem készítésének módját sokáig sikeresen tartották titokban, az anyaggal kereskedni kezdtek, ami jelentős bevételi forrássá vált. A különleges anyag, amelyről például
Nagy Sándor idején azt gondolták, hogy egy kínai fa termése,
az időszámításunk szerinti második századtól kezdve a selyemúton keresztül jutott el Európába. (Nemcsak a csillogó szövet érkezett ezen az úton a kontinensre – az újabb kutatások szerint a pestis is így került Európába.) Amikor a Római Birodalomban megismerték, olyan selyem-őrület alakult ki, hogy a Szenátus megpróbálta betiltani – pénzügyi és morális okokból. Egyrészt annyi pénzt költöttek selyemre, ami már veszélyeztette a birodalom gazdaságát, másrészt pedig egy idő után a drága anyag a dekadencia és az erkölcstelenség jelképévé vált. Seneca például így írt róla:

Ha nincsenek ezek az útvonalak, sok minden másképp működne a világban.
Tovább olvasom„A selyembe öltözött asszonyok ugyanannyit mutatnak magukból a nyilvánosságnak, mint a házasságtörőnek a hálószobában.”

Vándorbotba rejtve jutott ki a kínai birodalomból
Ahogy a selyem egyre jobban elterjedt Európában, a középkorban úgy nőtt az igény arra is, hogy megfejtsék készítésének titkát. Hogy hányan vesztek oda a selyem rejtélyének megoldása utáni hajszában, ma már nem lehet tudni, ám végül I. Jusztinianusz bizánci császár megbízásából két nesztoriánus szerzetes járt sikerrel 522-ben. A prédikátoroknak a dél-kínai Jünnanban sikerült kideríteniük, hogy a selyemlepke tojást (petét) rak, eperfaleveleket eszik, majd gubót sző maga köré.
Vándorbotjukba rejtették el az eperfamagokat és a petéket, így sikerült hazacsempészniük őket.
A Bizánci Birodalomban állítottak először elő selymet Európában, ám a különleges szövet készítése rövidesen más vidékeken is elterjedt. Az ázsiaitól jelentősen különböző éghajlati viszonyok között azonban nem volt egyszerű gondozni a selyemlepkéket. A petéknek egyenletesen langymeleg hőmérséklet kellett – erről a legtöbbször nők gondoskodtak, gyakran úgy, hogy
a nyakukba akasztották a tojásokat tartalmazó apró zacskót, a melleik között tartva melegen.
A hernyók sokszor kitúrták otthonukból a parasztokat, mert az épületekben könnyebb volt egyenletes hőmérsékletet fenntartani. A pindurka petékből apró, nagyjából egy milliméter hosszú, mindössze fél milligramm súlyú kukacok keltek ki.
A bebábozódásukig eltelt egy hónap alatt súlyuk tízezerszeresére nőtt: a 8-9 centiméter hosszú, kifejlett hernyók 5 grammot nyomtak.
Ehhez azonban szinte folyamatosan, éjjel-nappal eperlevéllel kellett őket etetni. A gubókat egy hét elteltével rövid időre forró sütőbe helyezték, hogy az átalakulóban levő hernyó elpusztuljon – a kifejlett lepke ugyanis tönkreteszi a selymet. Így csak annyi lepkét hagytak kikelni, amennyi a megfelelő mennyiségű petéhez szükséges volt. A gubókat ezután forró vízbe tették, hogy kissé szétbomoljanak, és meg lehessen találni a szál végét, és orsóra lehessen tekerni a mintegy 1200 méter hosszú selyemfonalat. A megtisztított szálat csak ezután lehetett anyaggá szőni.
I. Jusztinianusz utódja meglehetősen furcsa figura volt: annyira elhatalmasodott rajta őrülete, hogy embereket harapott meg, és az által hallott hangok elől az ágya alatt bujkált.

Vesztes háborújába őrülhetett bele az egyik bizánci császár. Nagyon furcsa dolgokat tett.
Tovább olvasom