Ezért ne igyál üdítőt edzés után

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Egy kiadós szabadtéri edzést követően mindig jó érzés legurítani egy jéghideg üdítőt, egy új kutatás azonban arra figyelmeztet, hogy a szénsavas italok fogyasztása ilyen helyzetekben fokozhatja dehidratáltságunkat, és vesénket is károsíthatja.

Világszerte milliók fogyasztanak rendszeresen különböző koffein- és cukortartalmú szénsavas üdítőitalokat, melyek negatív egészségügyi hatásairól eddig is sokat olvashattunk. Bizonyított tény, hogy a cukros üdítők nem tesznek jót testsúlyunknak, sőt a diabétesz kialakulását is elősegíthetik. A New York állambeli Buffalói Egyetem kutatói tovább-bővítik az eddig sem karcsú listát. Az American Journal of Physiologyban megjelent tanulmányt a Medical News Today szemlézte.

Vesénkre káros a sok üdítőital

Mikor kint a szabadban, a tűző napsütésben sportolunk, vesénk véráramlása csökken, szervezetünk így szabályozza vérnyomásunkat, segít folyadékot megtakarítanunk. Egyes rendellenes esetekben azonban a vesénken keresztüláramló vér szintje meredeken megzuhanhat, mely – mivel a környező szövetek így kevesebb oxigénhez jutnak – akut veseelégtelenséget okozhat. Korábbi kutatások bizonyították, hogy tikkasztó időjárás esetén a szabadban végzett testmozgás önmagában is növeli a veseelégtelenség kockázatát, a szóban forgó vizsgálatok azonban azt kívánták megtudni, vajon mindehhez miként járulnak hozzá az üdítőitalok – melyeknek a veseműködésre gyakorolt negatív hatásait korábban patkányok esetében is kimutatták –, amiket edzés vagy komolyabb fizikai munkavégzés után fogyasztunk.

Edzés után hidratálj!
Fotó: Extreme Media / Getty Images Hungary

A kutatás során a tudósok tizenkét, átlagban huszonnégy éves, jó kondícióban lévő fiatal férfit és nőt kértek meg, hogy végezzenek háromnegyed órán keresztül intenzív testmozgást, melynek első szakasza egy félórás futópados edzésből állt, a maradék idő pedig három, a termőföldeken végzett nehéz munkát imitáló gyakorlatot foglalt magában. Ezt követően a résztvevők negyedórát pihenhettek, mely alatt vagy 12 unciányi tiszta vizet, vagy pedig ugyanekkora mennyiségű citromízű, magas cukor- és koffeintartalmú üdítőt kellett meginniuk. Ezen egyórás ciklust négyszer ismételték meg egymás után, majd egy héttel később az alanyok visszatértek, hogy újfent elvégezzék ugyanezen négyórás edzést. Ezúttal azonban azoknak, akik vizet ittak, üdítőt kellett fogyasztaniuk és fordítva.

A tudósok megmérték a résztvevők pulzusszámát, testhőmérsékletét, súlyát és vérnyomását az edzést megelőzően, közvetlenül utána, majd huszonnégy órával később. Emellett külön megfigyelték a vérükben lévő kreatinin szintjét, illetve az ún. glomeruláris filtrációs rátát, mely a vesén átszűrődő folyadék mennyiségét, térfogatát jelzi, ugyanis ezek megugrása előjelezheti a veseelégtelenség kialakulását. Miként azt előre sejtették, mindkét mutató az átlagnál magasabb szintet mutatott röviddel az üdítők elfogyasztását követően. Továbbá azok a személyek, akik víz helyett üdítőt ittak, enyhén dehidratáltnak bizonyultak, veséjükben nagyobb arányban fordult elő az antidiuretikus (régebbi nevén vazopresszin) nevezetű hormon, mely segít a szervezetnek a megfelelő mennyiségű víz megtartásában, de egyben a vérnyomásszintet is megemelheti.

Az eredmények tehát azt bizonyították, hogy a szénsavas, cukros italok nem rehidratálnak, éppen ellenkezőleg, folyadékvesztést okoznak szervezetünkben, ezért nem ajánlott azokat a szabadban végzett testmozgást követően frissítőként fogyasztani. A vázolt kutatás természetesen nem tekinthető átfogónak és minden tekintetben reprezentatívnak, hiszen csupán egy kisebb mintát vett alapul, és azt sem vizsgálta, miként hat valakire, ha huzamosabb időn át, minden edzés után üdítőket iszik. Éppen ezért az egyetem munkatársai szeretnék folytatni, kibővíteni kutatásaikat a jövőben, abban a reményben, hogy segítségükkel jobban megérthetjük, pontosan milyen köze van a veseelégtelenség kialakulásához folyadékfogyasztási szokásainknak.

Divany könyv

Vedd meg fél áron a Dívány első könyvét!

A Dívány újságírói által felkutatott történetek fele a 20. század elejének Magyarországát idézi meg, a másik fele pedig a világ tucatnyi országából mutat be egészen különös eseteket.

Tekintsd meg a kötetet, kattints ide!

hirdetés

Dívány ‎
Dívány ‎
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.

Testem

Ez történik a testeddel, ha minden nap zöld teát iszol

A zöld tea nemcsak a koffein miatt hasznos, hanem az antioxidánsai miatt is. A hatás maximalizálásához napi 3-4 csészényi tea kell, lehetőleg nem forrásban lévő vízzel leöntve, illetve számolni kell azzal is, hogy a zöld tea negatívan hat a vas hasznosulására.

Offline

Férfiruhában kémkedett a japánoknak a kínai hercegnő: hadsereget is vezetett hazája ellen a Kelet Gyémántja

Mandzsu hercegnőnek született, de a japán hadsereg legveszélyesebb titkos fegyvere lett belőle. Josiko Kavasima élete a huszadik századi történelem egyik legbizarrabb kémhistóriája: a hercegnő szakított a női szerepekkel, férfiruhát öltött, és saját hadsereget vezetve segítette Japánt Kína lerohanásában. A „Kelet Gyémántjaként” ünnepelt kémet a háború után a kínaiak nemzeti árulóként fogták perbe, és sorsa drámai véget ért. Utánajártunk a Távol-Kelet legrejtélyesebb, férfiruhás női kémének elképesztő és tragikus életének.