Adakozóbb, akinek magának is kevés van, mint aki gazdag? Nem biztos!

Olvasási idő kb. 2 perc

A gazdag emberek többet adakoznak, ha ezáltal nagyobb hatalmúnak érezhetik magukat – állítja a Harvard Egyetem pszichológusainak friss kutatása.

Az egyetem munkatársa, Ashley Whillans és kollégái egy tavaly megjelent kutatásukban arra jutottak, hogy a nagy vagyonnal rendelkező emberek értékesebbnek tartják azt a képességüket, mellyel irányítani tudják az őket körülvevő eseményeket és befolyásolni mások sorsát, mint kevésbé gazdag társaik. Ennek folyományaként többet is adakoznak különböző nemes célokra, hiszen ezáltal úgy érzik, döntőbb hatással vannak más emberek életére.

Saját egójuk fényezése miatt adakoznak inkább

A korábbi kutatás nemrég megjelent folytatásában – melyről a New Scientist számol be – Whillans és kollégái már konkrétan azt vizsgálták, vajon a szándékosan erre az érzésre apelláló, ilyen módon megfogalmazott jótékonysági felhívások jobban motiválják-e a megcélzott személyeket. Ennek kutatásához a pszichológusok egy elit pénzügyi főiskola mintegy tizenkétezer korábbi hallgatójának küldtek levelet, akiknek a kezdő fizetése évi százezer dollárnál kezdődik. A levélben arra kérték őket, adakozzanak az iskola számára.

A kutatók kétféle levelet küldtek ki, melyek között mindössze néhány kifejezésben volt különbség. A címzettek felének postázott kérés úgy kezdődött: „Olykor egy személynek előre kell lépnie, és a saját kezébe vennie a dolgokat”, míg a másik az alábbi sorral nyitott: „Olykor egy közösségnek előre kell lépnie, és támogatnia egy közös célt”. A megcélzottak négy százaléka adakozott végül. Azok, akikhez az egyéni tetteket kihangsúlyozó levelet juttatták el a tudósok, átlagosan 432 dollárt küldtek, míg azok, akik a közösség fontosságát előtérbe helyező felhívást kapták meg, átlagban 270 dollárral gyarapították az iskola kasszáját.

Whillans szerint ez az eredmény jól mutatja, hogy mennyire fontosnak a gazdag emberek számára, hogy irányító szerepben, mások sorsa feletti döntési pozícióban érezhessék magukat. A jótékonyságra buzdító felhívások megfogalmazói gyakran az adott cél pozitív voltát helyezik előtérbe, és a megcélzottak szociális érzékenységét próbálják megérinteni, miközben a pszichológus szerint jobban járnának, ha azok önös érzelmeire és személyes motivációira próbálnának hatni inkább.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek