Eli Rezkallah libanoni fotóművész legújabb plakátsorozata vicces és ironikus, mégis erősen megvilágítja, hogy mennyire fájdalmasan feketén és fehéren gondolkozik a világ a női és a férfi szerepekről. A művész képei akár a #timeisup mozgalom plakátjai is lehetnének, Rezkallah egyébként használta is a hashtaget az Instagramján.
A 31 éves fotós és vizuális művész egycsapásra a feje tetejére is állította azoknak az amerikai reklámoknak az üzenetét, amelyeket a hatvanas évekből ásott elő, csakhogy bebizonyítsa, mennyire szexisták is voltak. Eli Rezkallah fikciós fotósorozatán egyszerűen megcserélte a férfi és női szereplőket, a sorozatnak pedig a "Párhuzamos univerzum" címet adta.
A férfit, aki egyébként az első közel-keleti vizuális kiadványnak, a Plastik magazinnak az alapítója, egy családi beszélgetés inspirálta a sorozat elkészítésére. Hálaadáskor ugyanis a nagybátyja azt találta mondani, hogy a nők jobban teszik, ha maradnak a konyhában, vezetik a háztartást, meg úgy általában teljesítik az asszonyi kötelezettségeiket.
"Tudom, hogy nem minden férfi gondolkozik így, de megdöbbentem, hogy vannak, akik viszont igen" - mondta Rezkallah a Huffington Postnak. "Ez után eljátszottam a gondolattal, hogy mi lenne, ha felcserélnénk a szerepeket, és a férfiak is kapnának a saját szexista mérgeikből" - mondta a művész.
Így született meg a fikciós fotósorozat, amely a hatvanas évek reklámjaiból indul ki, de nagyon úgy tűnik, hogy még mindig nagyon aktuálisak. Sajnos.
A Mad Men - Reklámőrültek filmsorozat időszakát idéző hirdetések üzenete egyértelműen az volt, hogy a nőnek a konyhában a helye és minden idejét és erejét arra kell áldoznia, hogy a férfit kiszolgálja. 2018-ból nézve ez tökéletesen idejét múltnak tűnik, mégis kiábrándító belegondolni, hogy sok nő még mindig így élhet.
Ez a kép a kedvencem, ennek az eredetijén a férj elfenekeli a feleségét, mert nem győződött meg róla, hogy valóban friss kávét vásárolt-e a boltban. Persze ennek a fordítottja, amikor a feleség bünteti meg a férjét, ha rossz kávét hoz. Minden van benne, még családon belüli erőszak is....
Itt pedig azt láthatjuk, ahogyan anyu leküzdi a kilencszázezer mosogatnivaló edényt, miközben apu kedélyesen beszélget a kisfiával egy nyugágyon. A kép mai verzióján egy pasi áll a sok tányér között a folyékony mosogatószert reklámozva, de a szexista üzenet így is elég erőteljes.
Rezkallah az Instagramján is megosztott néhány képet a sorozatából, mert azt gondolja, hogy muszáj beszélni a szerepekről, hogy a nagybácsik is megértsék, megváltozott a világ.