Ilyen, amikor a férfiak és a nők helyet cserélnek

A mérgező szexizmusra akarja felhívni a figyelmet az a libanoni művész, aki vintage amerikai reklámokat fotózott újra, csak éppen a nők és a férfiak helyet cseréltek a képeken. A sorozat nem is lehetne aktuálisabb.

Eli Rezkallah libanoni fotóművész legújabb plakátsorozata vicces és ironikus, mégis erősen megvilágítja, hogy mennyire fájdalmasan feketén és fehéren gondolkozik a világ a női és a férfi szerepekről. A művész képei akár a #timeisup mozgalom plakátjai is lehetnének, Rezkallah egyébként használta is a hashtaget az Instagramján.

A 31 éves fotós és vizuális művész egycsapásra a feje tetejére is állította azoknak az amerikai reklámoknak az üzenetét, amelyeket a hatvanas évekből ásott elő, csakhogy bebizonyítsa, mennyire szexisták is voltak. Eli Rezkallah fikciós fotósorozatán egyszerűen megcserélte a férfi és női szereplőket, a sorozatnak pedig a "Párhuzamos univerzum" címet adta. 

A férfit, aki egyébként az első közel-keleti vizuális kiadványnak, a Plastik magazinnak az alapítója, egy családi beszélgetés inspirálta a sorozat elkészítésére. Hálaadáskor ugyanis a nagybátyja azt találta mondani, hogy a nők jobban teszik, ha maradnak a konyhában, vezetik a háztartást, meg úgy általában teljesítik az asszonyi kötelezettségeiket.

"Tudom, hogy nem minden férfi gondolkozik így, de megdöbbentem, hogy vannak, akik viszont igen" - mondta Rezkallah a Huffington Postnak. "Ez után eljátszottam a gondolattal, hogy mi lenne, ha felcserélnénk a szerepeket, és a férfiak is kapnának a saját szexista mérgeikből" - mondta a művész. 

Így született meg a fikciós fotósorozat, amely a hatvanas évek reklámjaiból indul ki, de nagyon úgy tűnik, hogy még mindig nagyon aktuálisak. Sajnos. 

A Mad Men - Reklámőrültek filmsorozat időszakát idéző hirdetések üzenete egyértelműen az volt, hogy a nőnek a konyhában a helye és minden idejét és erejét arra kell áldoznia, hogy a férfit kiszolgálja. 2018-ból nézve ez tökéletesen idejét múltnak tűnik, mégis kiábrándító belegondolni, hogy sok nő még mindig így élhet.

Last Thanksgiving, I overheard my uncles talk about how women are better off cooking, taking care of the kitchen, and fulfilling “their womanly duties”. Although I know that not all men think that way I was surprised to learn that some still do, so I went on to imagine a parallel universe, where roles are inverted and men are given a taste of their own sexist poison. “In a parallel universe” is a series of fictional images, recreated from real ads in the mad men era, that question modern day sexism: showing it through a humorous light to spark a conversation through role play - a conversation that we need to have, uncles. Check the rest of the project on my website @plastikstudios 2018 #timesup #elirezkallah

Eli Rezkallah (@elirezkallah) által megosztott bejegyzés,

Ez a kép a kedvencem, ennek az eredetijén a férj elfenekeli a feleségét, mert nem győződött meg róla, hogy valóban friss kávét vásárolt-e a boltban. Persze ennek a fordítottja, amikor a feleség bünteti meg a férjét, ha rossz kávét hoz. Minden van benne, még családon belüli erőszak is....

Last Thanksgiving, I overheard my uncles talk about how women are better off cooking, taking care of the kitchen, and fulfilling “their womanly duties”. Although I know that not all men think that way I was surprised to learn that some still do, so I went on to imagine a parallel universe, where roles are inverted and men are given a taste of their own sexist poison. “In a parallel universe” is a series of fictional images, recreated from real ads in the mad men era, that question modern day sexism: showing it through a humorous light to spark a conversation through role play - a conversation that we need to have, uncles. Check the rest of the project on my website @plastikstudios 2018 #timesup #elirezkallah

Eli Rezkallah (@elirezkallah) által megosztott bejegyzés,

Itt pedig azt láthatjuk, ahogyan anyu leküzdi a kilencszázezer mosogatnivaló edényt, miközben apu kedélyesen beszélget a kisfiával egy nyugágyon. A kép mai verzióján egy pasi áll a sok tányér között a folyékony mosogatószert reklámozva, de a szexista üzenet így is elég erőteljes. 

Rezkallah az Instagramján is megosztott néhány képet a sorozatából, mert azt gondolja, hogy muszáj beszélni a szerepekről, hogy a nagybácsik is megértsék, megváltozott a világ. 

Blogmustra