7 Mert tök jó rock zenét játszik (nem tévedés)
Bár Madonnát a pop királynőjeként szokás emlegetni, saját bevallása szerint valójában a punk rock az, ami igazán megmozgatja. “Számomra a punk zene azt jelenti, hogy magam mögött hagyom a korlátaimat.” – vallja. Rengeteg hivatalosan sosem megjelent dalában dominál a rock zene, koncertjein pedig rendszeresen előadja régebbi tingli-tangli számainak újragondolt, brutal verzióját – a dalokat pedig maga kíséri gitáron. Valamikor, a hetvenesévekben azonban még ennél is szorosabb szálak fűzték a punk rock zenéhez: A The Breakfast Club és az Emmie and the Emmies zenekarok dobosaként és vokalistájaként olyan számokat adott elő, amelyek a Blondie-nak, vagy a No Doubtnak is becsületére válnának.
6. Mert tabukat döntöget, és feszegeti a határokat
Bár Madonna videóklipjei számtalan kitüntetést kaptak, legalább annyian kaptakaszívükhöz egy-egy kisfilmtől, mint ahányan elismerték azok művészeti értékét. A “Like a Prayer” a fekete Jézus miatt került tiltólistára, a “Justufy my Love”-ot pornográfnakítélték a zenetévék, de olyan is előfordult, hogy maga Madonna döntött úgy: nem jelenteti meg leforgatott, megvágott videóklipjét. 2003-ban, az iraki háború kirobbanása után levélben értesítette a sajtót: az American Life című számhoz forgatott videót visszatartja, a “rossz időzítés” miatt. Miután a klip 2005-ben végre kiszivárgott az internetre, kiderült, mire gondolt: a svéd filmkészítő, Jonas Akerlund rendezte klipben milliárdos sznobok figyelik, amint egy divatbemutató kifutóján megsebzett katonák és gyerkek vonulnak fel. Madonna katonai egyenruhában érkezik meg a színpadra, majd egy vízágyút irányít a közönség soraira – ahol egy
George Bush hasonmás is helyet kapott. A kisfilmet minden idők egyik legjobb klipjeként emlegette a neves Slant magazin.
5 Mert plarformot biztost a legtehetségesebb vizuális művészei számára
Amikor Madonnáról friss fotósorozat készül, bizonyosak lehetünk benne, hogy nem szimpla mellmutogatásról, vagy photoshopcsodáról lesz szó. Bár a kilcencvenesévekben megjelent Sex című fényképalbumot leginkább polgárpukkasztó irodalomként szokás emlegetni, a kötet
valójában a veterán divatfotós, Steven Meisel egyik legzseniálisabb munkája. A művész megszámlálhatatlan Vogue címlapról gondoskodott, és a világ összes nagy divatházának fotózott má. A fotókon Madonna mellett pedig a szupermodell, Naomi Campbell és a színésznő, Isabella Roselini is feltűnnek. Hasonlóan művészi fotósorozatok máig rendszeresen kikerülnek az énekesnő háza tájától: 2006-ban Steven Klein készített róla Peter Shaffer Equus című drámája-inspirálta képeket, majd 2009-ben “Blame it on Rio” című projektjében egy gazdag, idősödő asszonyt formál meg, aki szerelembe esik egy gyönyörű brazil fiúval (akivel történetesen a valóságban is összegabalyodtak).
4 Mert egyedülállóan jó táncos, és tisztességesen tud énekelni is
Madonna koncertjei sosem egyszerű fellépések voltak: a világ legígéretesebb ifjú táncosait szedi össze, a show alatt féltucatszor öltözik át, az egyes, tematikus blokkokat komoly üzenettel és művészi
értékkel biro rövidfilmek választják el. Tulajdonképpen ő volt az, aki megteremtette azt a mai concert formátumot, amellyel Britney, vagy épp Lady Gaga is rendszeresen turnézik. Bár az él a közhiedelemben, hogy énekelni speciel egyáltalán nem tud, és gyakorlatilag minden számát végigtátogja a koncertjein, valójában ha nem kell olyan koreográfiát nyomnia tűsarkokon, amit a húszéves táncosai is cask verejtékben úszva nyomnak végig, mindig élőben énekel. Ez a felvétel az énektanáránál készült – érdemes megnézni, mert ahogy Madonna skálázik, az egy klasszikus
énekesnek is becsületére válna. Élesben is számtalanszor bizonyított már – az 1991-es Oscar ceremónián a Dick Tracy díjnyertes betétdalát adta elő, legutóbbi turnéján a Like a Virgin keringő-verzióját nyomja végig egy szál zongorával.
3 Mert a sosem kiadott dalai megmutatják, milyen kreatív dalszerző
Ha az ember egy buliban odamegy a DJ-hez, és kér egy Madonna számot, rendszerint az unásig ismételt La IslaBonita, vagy Like a Prayer csendülnek fel – pedig az igazán izgalmas Madonna számok sokkal több figyelmet érdemelnek. Itt van például a sosem kiadott “Keep the Trance”, amelynek zenei alapjagyakorlatilag megegyezik a La Roux (sokkal későbbi) „Bullet Proof” című slágerével. A legszebb kiadatlan dalok viszont nem a pörgős pop nóták, hanem a személyesebb hangvételű megzenésített versek. A korai demo változatok zenéit és szövegeit is Madonna írja, így születhetnek olyan őszinte vallomások, mint mondjuk az „Is this Love?” – amely a működésképtelen párkapcsolatok pokláról szól.
2 Mert ő is emberből van
Madonnával kapcsolatban általános feltételezés, hogy egy érzéketlen egoista jégkirálynő, aki valószínűleg nem is emberből, hanem robotból van. Tény, hogy perfekcionizmusa ritkán engedi megmutatkozni a törékeny és sebezhető oldalát, de azért előfordul, hogy kapunk néhány
igazán bennsőséges pillanatot tőle. Itt például az édesanyja elveszítéséről szóló Mother and Father című dalt énekli teljes átéléssel, miközben őrülten koncentrál arra, hogy nehogy rossz akordot fogjon le a gitáron. Ha egy kicsit elengedi magát, baromi vicces is tud lenni – ebben a
videómontázsban például azt is láthatjuk, hogy viselkedik, amikor idegösszeroppanást kap egy klipforgatáson. A vinnyogva röhögő Madonnáért pörgesd a videót az utolsó pár percre.
1 Mert nemcsak showgirl, de emberjogi harcos és filantróp is
Önnek mit jelent Madonna?
A művésznő legfrissebb kezdeményezése a Steven Kleinnal közösen készített #secretproject, amelyről ebben a pillanatban összesen annyit tudunk, hogy a szólásszabadságért, a toleranciáért, és az emberi méltóság sárbatiprása ellen veszi fel a harcot. Ám amíg a kisfilm megérkezik, itt van nekünk egy csomó másik régebbi humanitárius projektje: a Get Stupid a konzumkultúráról és a fogyasztói társadalomról mesél, dokumentumfilmjében, az I am Because We Are-ban Afrika egyik legszegényebb országába, Malawiba kalauzol el minket, a párizsi Olympia színpadán mondott beszédében pedig a rasszizmus és antiszemitizmus ellen kampányol, finoman földbe döngölve a híresen nacionalista francia politikust, Marine Le Pen-t. De hétköznap sztereotípiák ellen is harcol: itt például azt feleli a riporter „Hogy kezeled majd, ha betöltöt az ötvenet?” kérdésére: „Azt fogom mondani: bazd meg, ötven vagyok. Na és?”