Tom Stoppard: Rosencrantz és Guildenstern halott
Február 2-án, 3-án, 23-án és 24-én 19 órától a MU Színházban
A darabot előadja a Szputnyik Hajózási Társaság Gigor Attila rendezésében. Rosencrantz szerepében Fábián Gábor, Guildensternt Jankovics Péter alakítja.
Az azonos című film után nehéz újat mutatni, de azért érdemes lehet adni neki egy esélyt. A Hamlet két mellékszereplőjéből lett két főszereplő úgy bukdácsol végig az ismert drámán, hogy mindvégig fogalmuk sincsen, miféle történetben szerepelnek. Nincsenek hatással a cselekményre, csak a cselekmény van hatással rájuk. A fontos döntések a fejük fölött és a tudatuk alatt zajlanak, csupa olyan hatalomnak vannak kiszolgáltatva, amelyek igazi motivációit maximum találgathatják. De nem pont így él az emberiség 98 százaléka?
Nina Raine: Billy világa
Február 2-én, 6-án, 8-án, 11-én, 21-én, 26-én és 28-án 19 órától a Pesti Színházban
A fiatal angol író-rendezőnő második darabját a híres londoni Royal Courtban mutatták be alig egy évvel ezelőtt. A magyarországi ősbemutató rendezője Szőcs Artur, frissdiplomás rendező. Billy szerepében Telekes Péter, anyját Pap Vera, apját Hegedűs D. Géza játssza.
A dráma hőse, Billy, a siket fiú, keresi a helyét a családban és a világban, és megismeri a szerelmet is. A történet finom iróniával és humorral beszél egy kényes témáról: a fogyatékkal élők beilleszkedési kudarcairól, a másságról. Az persze sosem biztos, hogy az a normális, egészséges, akit a társadalom egészségesnek fogad el. Mert lehet, hogy Billy mindannyiunknál jobban hall.
Spiró György: Prah
Február 4-én és 5-én 20 órától a Szkéné Színházban
Rendező: László Sándor, a nő szerepében Szász Enikőt, a férfi szerepében Dukász Pétert láthatjuk.
Ha egy szegény és egy gazdag embert kiteszünk egy fillér nélkül az utcára, akkor a gazdag viszonylag rövid idő alatt meggazdagszik, a szegény meg szegény marad. Ennek oka, hogy a gazdag megtanult a pénzzel bánni, és megtanulta látni a lehetőségeket. De ne adjuk fel, mi lottózó szegények sem! Szinte mindenkinek komoly esélye van a következő egy-két évtizedben, hogy váratlanul és hirtelen egy nagyobb összeghez jusson, már amennyiben lottózik! Ilyenkor legyenek észnél! Számoljanak végig mindent, ne ragadtassák el magukat, higgadtan és nyugodtan döntsenek.– olvashatjuk az ajánlóban.
HOPPart: Korijolánusz
Február 4-én és 19-én 15 órától a MU Színházban
A darabot Polgár Csaba rendezte, a szereplők: Baksa Imre, Bánki Gergő, Barabás Richard, Drága Diána, Friedenthal Zoltán, Herczeg Tamás, Kiss Diána Magdolna, Máthé Zsolt, Szilágyi Katalin, Takács Nóra Diána, Terhes Sándor
Időszámításunk előtt ötödik század. Caius Martius római hadvezér, miután egymaga megtámadja az ellenséges Corioli városát, és elfoglalja, ezért a rómaiaktól megkapja a Coriolanus nevet. Úgy tűnik, fényes politikai pálya áll előtte: konzullá választják. Ez volt anyja álma, amit Coriolanus hűen teljesít is, de megtartania e pozíciót még egy napig sem sikerül.
„Gondolkodjatok! A gondolkodáson
Múlik most minden. Gondolkodjatok!”– szólítja fel a közönséget a társulat.
Az előadásban részletek hangzanak el többek között William Shakespeare, Bertold Brecht, Heinrich von Kleist, Claudio Monteverdi, Franz Schubert, valamint Bródy János és Amanda Lear műveiből.
Szputnyik és Mu: Majdnem
Február 4-én és 25-én 19 órától a MU Színházban
A MU Színház és a Szputnyik Hajózási Társaság koprodukciója Samuel Beckett Godot-ra várva című műve alapján írta: Czukor Balázs, Mátis Inez, Mozsik Imre, Pass Andrea. A szereplők: Hajduk Károly, Hay Anna, Molnár Gusztáv, Székely Rozi
Bizonytalanság, kiszolgáltatottság, zavarodottság és nem kevés önirónia jellemzi a darabot. A főszereplők története Budapesten játszódik egy belvárosi lakásban.
Vizy Márton - Tóth Dávid Ágoston: Én, József Attila
Február 10-én, 11-én, 12-én, 13-án, 14-én 19 órakor, valamint 12-én 15 órakor a Madách Színházban
Rendező: Szirtes Tamás, József Attila szerepében Nagy Sándor, Posta Victor.
A rendező Szirtes Tamás és a színészként elismert társrendező Szente Vajk, valamint a fiatal szerzők, Vizy Márton és Tóth Dávid Ágoston, József Attila életének meghatározó pillanatait hozzák el a színpadra. Megelevenednek a szerelmes évek Vágó Mártával, a küzdelmes idők Kozmutza Flóráért, az ellentmondásos viszony Illyés Gyulával, és a nagy művek születésének pillanatai. Ám az előadás nem csupán a költő verseit tárja elénk, hanem levelezéseit is, és ízelítőt kapunk a talán kevésbé ismert Szabad ötletek jegyzékéből. Mindez furcsa keretbe ágyazva történik, melyben József Attila analitikusának, dr. Bak Róbertnek meséli el életének mozzanatait.
Harold Pinter: A gondnok
Feburár 10-én, 11-én és 25-én 20 órától a Szkéné Színházban
A darabot Szabó Máté rendezte, a főszereplők: Katona László, Mucsi Zoltán és Scherer Péter
Ha a parlament elsötétül ülés közben, hívják a gondnokot. Az ország működésképtelenné válna, ha nem lennének emberek, akik néha lendítenek rajtunk, ha valamivel magunkra maradunk. A gondnok segít. És neki is segítenek fizetéssel, juttatással, hogy legyen köztünk, sose menjen messzire. Fontos ember. Ha ott van, amikor kell. Erre születni kell. Létezik azonban egy nagyon furcsa munkaadó, aki nem vár el semmit cserébe a felajánlott munkáért és létezik egy alak, akinek nem igazán felelnek meg a munkák. Természetesen nem vele van a baj, egyszerűen csak nem találkozott még a megfelelő munkakörrel. A névtelen senkinek egyszer csak két munkaadó közül kell választania. Az egyik nem kér semmit, de semmit. A másik a földig alázza és elhalmozza feladattal. A dilemma súlyos, de végül sikerül dönteni.
Agota Kristof: A hajnal teljes szépségében
Február 24-én 19 órától a Kamara Színházban
Rendező: Pozsgai Zsolt, főszereplők: Kolcsó Gábor, Dolmány Attila, Andai Görgyi és Megyeri Zoltán
Két jóbarát civakodik egy kávéház teraszán, kapcsolatuk régi és töretlen. Egymás nélkül elvesznének, és bármennyire is nehéz a természetük, eddig összekötötte őket valami tartalmas, emberi érzelem – ám az egyikőjüknek lehetősége támad, hogy elárulja a másikat, és meg is teszi. John és Joe azt a kérdést feszegeti, vajon visszahozható-e a régi viszony az árulás után, mindezt beckett-i hangulatban és dramaturgiával. A másik felvonásban is két ember, egy férfi és egy nő egymásrautaltságának vagyunk tanúi, de ez a kapcsolat tragikus véget ér. A világhírű magyar származású írónőnek ez az első magyarországi bemutatója, noha színművei bejárták a világ színpadait.
Douglas Adams: Galaxis útikalauz stopposoknak
Február 26-án 20 órától a Szkéné Színházban
A rendezők egyben a színészek is: Orbók Áron és Vass Csaba
„Fontos és közismert tény, hogy a látszat olykor csal. Például a Földön az ember mindig szentül hitte, hogy intelligensebb a delfinnél, mivel oly sok mindent elért: feltalálta a kereket, New Yorkot, a háborút, egyebeket, mialatt a delfinek csak vidáman lubickoltak. A delfinek ezzel szemben azt hitték, hogy intelligensebbek az embernél – pontosan az említett okok miatt. Érdekes módon a delfinek réges-rég tudták, hogy küszöbön áll a Föld megsemmisítése. Számos hiábavaló erőfeszítést tettek, hogy az emberiséget figyelmeztessék a veszélyre. A legeslegutolsó delfinüzenetet is félreértelmezték az emberek. Azt hitték, hogy meglepően kimunkált, karikán keresztül végrehajtott kettős hátrabukfencet látnak, miközben a delfinek az Egyesült Államok himnuszát is elfütyülik. Az üzenet valójában ez volt: Viszlát, és még egyszer kösz a halakat!”– idézi Douglas Adamset a színdarab ajánlója.
William Shakespeare: Hamlet ws. (Krétakör)
Február 29-én 19 órától a MU Színházban
A darabot Schilling Árpád rendezte, a főszereplők: Gyabronka József, Rába Roland és Nagy Zsolt.
William Shakespeare Hamletje, valamint William Blake, Georg Büchner, Eminem, Allen Ginsberg, Johann Wolfgang Goethe, József Attila és Pilinszky János szövegeinek felhasználásával készült el a darab. Az előadásban elhangzó bibliai idézet a Bírák könyvéből való. Az ajánló felsorolja, mire számíthatunk: „The time is out of joint. = Az idő kificamodott. A felnőtté válás története. Kiegyensúlyozott, gazdag család. Apa erőskezű, anya szép, a fiú okos és egészséges. Apa meghal, anya újraházasodik, a fiú nem térhet vissza az iskolába. Hamlet konzervatív fiatal, hisz a család egységében, a szó igazságában, a barátságban, a szerelemben és Istenben. Nem ismeri a veszteség érzését, a keserűséget, a reménytelenséget, s ezzel együtt az önállósággal járó felelősséget sem. A felnőtté válás pillanata az, amikor ráébredünk kiszolgáltatottságunkra, gyengeségünkre, tragikus magányunkra. Az emberek szánalmasan kicsinyesnek, gyávának és hazugnak tűnnek. Ennek elfogadását hívjuk szocializációnak, az ezzel való szembeszegülést pedig antiszociális viselkedésnek, anarchiának, avagy infantilizmusnak. Képzelhetünk-e más sorsot e fiú számára? Nem. Mert ez a kérdés eleve értelmetlen. Akkor mi a tanulság? Az, hogy nincs tanulság. Life is hard.”