A digitális korszakban ma már szinte mindenki fotózik valamivel, vagy a telefonjával vagy kompakt kisgéppel, de egyre többen beruháznak egy tükörreflexes masinára is. A jó képet nem a gép teszi, bárki készíthet jó fotót, ha tisztában van az alapelvekkel, és nem vaktában lődöz. Nyáron szinte mindenki utazik, és a legtöbben fényképeznek is, általában kevesebb, mint több sikerrel. Egy kis tudással, odafigyeléssel és kreativitással már egészen más eredményt lehet elérni.
Nyisd ki a szemed és láss
Martin Munkácsi magyar divatfotós szájából hangzott el a már szállóigévé vált „Think while you shoot” (gondolkozz mielőtt exponálsz) mondat, amiben már benne van a lényeg. Jó fotóid csak akkor lesznek, ha ésszel fényképezel, azaz tudatosan használod a géped beállításait, tudsz bánni a fénnyel, tisztában vagy az alapvető kompozíciós szabályokkal. Emellett természetesen ki kell nyitni a szemed, hogy megtaláld a jó témát. A tudatosság nemcsak azt jelenti, hogy képes vagy használni a tudásod, hanem azt is, hogy nem zombiként fényképezel, hanem kilépsz a sablonos turistafotók bűvköréből, és megpróbálod más szemmel látni a világot. Azaz befejezed a japán turistáskodást.
Fotó: Suzette Pauwels
Ne lődözz, komponálj
Ahhoz, hogy esztétikailag rendben legyen a fénykép, jó legyen rá nézni, vannak bizonyos kompozíciós szabályok, amiket be kell tartani. A fényképezés és a festés rokon műfajok, a fényképet is meg kell komponálni, és fel kell tölteni tartalommal, gyakorlatilag úgy, mintha bekereteznéd a világ egy szegletét. A szabályokat csak akkor szabad felrúgni, ha már tökéletesen alkalmazod őket.
A legfontosabb elv, hogy a kevesebb több. Ne akarj egyetlen képbe mindent bezsúfolni, hanem válassz egy fő témát, és koncentrálj arra. Ne legyenek a témán kívül zavaró elemek a képen, hanem törekedj arra, hogy letisztult fotót készíts.
A profi fotósok szinte soha nem használnak centrális kompozíciót, tehát nem középre teszik a témát, mert ettől a kép statikus és unalmas lesz. A fotográfiában leggyakrabban az aranymetszés szabályát alkalmazzuk, ami természetes egyensúlyt teremt a szimmetria és az aszimmetria között. A téma tehát szerencsés esetben nem a kép közepén, hanem valamelyik aranymetszés pontban helyezkedik el. Képzeletben oszd fel a képet két vízszintes és két függőleges vonallal arányosan, és ezeknek a vonalaknak valamelyik metszéspontjába helyezd el a témát. Az átlós és a háromszög kompozíció szintén teli találat.
Fotó:Matthew Barker
Fontos, hogy ne lógjanak a képbe fölösleges tárgyak, vonalak, mert ezek kivezetik a tekintetet a képből, és megzavarják a harmóniát. A markáns színek szintén jó kompozíciós elemek, de túl sok színt egy képre ne tegyünk, mert összevisszaságot okoznak. A háttérben kerüljük az erős színeket, mert ezek szintén elvezetik a szemet a fő témáról. A fekete-fehér képek szépek, de csak akkor használd ezt a megoldást, ha biztosan jól tudsz már komponálni, mert a színek hiánya miatt a kompozíció sokkal erősebben érvényesül, így a rossz kép egyenesen borzasztó lesz.
A jó vágás már fél siker
A képkivágás adja meg a kompozíció keretét, tulajdonképpen azt jelenti, hogy mennyire fogod be szűken, illetve tágan az adott témát. A jó képkivágást érdemes már a keresőben megtalálni, de kész fényképet is meg lehet vágni a már a legegyszerűbb képszerkesztő programokkal is.
A nagyon szűk képkivágást cipőkanalas megoldásnak is szokták nevezni, ilyenkor olyan érzete van a nézőnek, mintha a kép nem férne bele rendesen a keretbe. Ugyanígy rossz megoldás, ha túl nagy teret hagysz a téma körül, mert a téma így kicsivé és jelentéktelenné válhat (tipikus amatőr hiba, mikor egy portrénál a fej fölött hatalmas üres tér van). Egy jól megválasztott képkivágás fél siker, ami szép, harmonikus keretet ad a témádnak.
A képkivágásnál sem kell a megszokott sémáknál maradni, a kész képeket digitálisan szabadon vághatod (gyakori képkivágás az álpanoráma és a négyzetes is), de a vágást is érdemes a kép témájának és kompozíciójának és mondanivalójának megfelelően megválasztani.
A déli napfényben nem lesz szerencséd
Az amatőr fotósok bármilyen fényviszonyok között lődöznek, egy profi fotós elő sem veszi a gépét, ha nem jók a fények. Ha tudatosan figyeled, mikor szépek a fények, akkor már nagyot ugrottál előre a minőségi fényképek felé.
Fotó: Bailey Weaver
A fényképek hangulatát nagyban meghatározza az adott fény erőssége, színe, iránya. A déli, erős napsugarak nem alkalmasak igazán szép képek készítésére, így ne a déli órákban rohangálj fotómasinával a tengerparton. A pirkadat narancsos, a reggeli és a délutáni fény sárgás, a naplemente vöröses színű, inkább ezekben a napszakokban érdemes fotózni. A direkt fény sem igazán jó, mert erős, kontrasztos lesz tőle a fénykép, míg a felhőkön átszűrődő puha fény mindent megszépít. Ha elromlik az idő, de nem szakad még az eső, akkor nyomás, mert borús időben puhábbak a fények, és a felhők is sokkal szebb hátteret adnak. A legszebb képeket pedig a vihar utáni fényben lehet lőni, ilyenkor gyakoriak a fénypázmák is.
A hangulat lenne a lényeg
A jó téma szinte biztos, hogy ott hever a lábad előtt, csak ki kell nyitni a szemed, és szükséged lesz némi időre és türelemre is ahhoz, hogy elkapd a pillanatot. A turistafotókon mindenki az unalomig ismert látványosságokat fotózza, rosszabb esetben még elé is áll, ami ugyan jó bizonyíték arra, hogy tényleg járt ott, de az esztétikai élmény garantáltan elmarad.
Fotó: Bob Jagendorf
Figyelj oda az apróságokra, fotózz részleteket, menj be az eldugott sikátorokba, és fotózd le az ablakban nyújtózkodó macskát! Olyan témákat keress, amik visszaadják az adott hely hangulatát, ne akarj mindent lefényképezni, mert pont a lényeg veszik el. Ne elégedj meg azzal, hogy valahogy dokumentálod a témát, hanem szánj időt és energiát arra, hogy megtaláld a legjobb nézőpontot, beállítást, és adott esetben, ha valami igazán különleges témát találsz, várd meg a megfelelő fényt is. Ha sikerül találnod egy igazán egyéni perspektívát, akkor a legegyszerűbb témáról is remek fotót készíthetsz. Minél több energiát fektetsz a fotózásba, annál szebb képeid lesznek. Ahogy mondják, szerencséje csak a jó fotósnak van.
A következő részben a technikai alapokról lesz szó.