A fogalom mindössze pár éves, létrejöttében két tényező játszott fontos szerepet. Az egyik, hogy a fast fashion láncok, tehát azok a tömegmárkák (H&M, Zara, stb.), akik a kifutón látott fazonokat heteken belül le tudják másolni és gyártani, ráálltak arra, hogy a kínálatot ne félévente, hanem sokkal gyakrabban, akár kéthetente-havonta cseréljék.
A másik, hogy miután az interneten a vásárlók mostanra akár élőben is végignézhetnek egy-egy divatbemutatót, ami viszont csak hónapok múlva kerül a boltokba, szükség is van arra, hogy folyamatosan stimulálják őket és egy márkát ne unjanak meg a vásárlók. Ezt pedig leginkább a nagy szezonális kollekciók közé bedobott limitált darabokkal lehet elérni, legyen az kapszulakollekció vagy valamiféle kollaboráció. Ez a tendencia már nálunk is felbukkant néhány tervezőnél: a Je Suis Belle pár hete hozta ki a Heat sorozatot, de Tomcsányi Dóri is inkább ennek a híve.
Régóta érett a terv
Garam Judit, a Mono Fashion tulajdonosa szerint ebben van dinamika és kell is az újdonság a vevőknek. Ő már régóta próbálta ilyen együttműködésre is rábeszélni a Kepp négy tervezőjét (Hajdú Anett, Hofstädter Szandra, Havancsák Teréz és Kovács Adél), és szeretné, ha ezt követnék még hasonló együttműködések.
Havancsák Teréz hozzátette, hogy tervezési szempontból nemcsak a hónapokon át tartó munka lehet érdekes, hanem az is, amikor nincs idő sokáig gondolkozni egy munkán, és azon melegében megcsinálják, amikor feltámad rá az igény. Kovács Adél pedig elmondta, az is jó benne, hogy szabad teret enged a spontánabb ötleteknek, de az sem mellékes, hogy így a sajtó figyelmét is könnyebb fenntartani.
Mint megtudtuk, a Kepp tervezői Londonban találkoztak először ezzel a műfajjal, ahol hagyománya van annak, hogy a végzős dizájnerek diplomamunkáját legyártja a Topshop. Bár nemrég mutatták be diplomakollekciójukat, nem szeretnek a babérjaikon üldögélni, a Mono pedig szívügyének tekinti a fiatal tervezők támogatását, így valósult meg pont most ez a mini-széria, amit augusztus 13-ig lehet kapni.
Nyersebb ruhák a forróbb napokra
A kollektíva nem először dolgozik a Monóval, hiszen Kovács Adél és Hajdú Anett is tervezője részben az üzlet saját márkájának, a Nubunak. Ez most viszont egy önálló széria, természetesen a fővonalhoz képest barátságosabbra faragva az árakat is. Élénk narancs és piros keveredik természetes, kicsit durvább tapintású anyagokkal, például rafiaövvel.
A szabások is egyszerűbbek az alap Kepp kollekciókhoz képest, viszont a festések miatt itt is mindegyik darab más és törekedtek arra is, hogy a Keppre jellemző íz megmaradjon. „Ez egy nagyon gyors, friss munkafolyamat volt, és az eredményt strandkollekcióként tudnám leginkább jellemezni” – mondta el Havancsák Teréz. „A forró nyári napokra minél könnyedebb, minél szellősebb ruhákat gondoltunk ki, fürdőruhákat” – tette hozzá Hajdú Anett, a Kepp táskákért és cipőkért felelős egyik tagja.
A férfiaknak is vannak igényeik
Ducsai Judit mini-kollekciójában elsősorban férfiaknak szánt, kézzel varrott táskákat találunk, van közte notebook-tok és – minő meglepetés – hátizsák is. Ő szintén természetes anyagokkal dolgozott, a barna borjúbőr és a lenvászon ezeknek az alapdaraboknak is egyfajta nyerseséget kölcsönöz. Attól függetlenül, hogy limitált kollekcióról van szó, a tervező fontosnak tartotta, hogy a táskák időtállók és funkcionálisak legyenek.
A Mei Kawa pedig Kasza Emese nevéhez fűződik: ő férfiruháival egy olyan réteget céloz meg, akik sem a tömegmárkák férfiosztályának kínálatával nem egyeznek ki, de kifejezetten sportosan vagy elegánsan sem akarnak öltözni. A Mei Kawa utcai öltözeteiben viszont szándéka szerint mindezek ötvöződnek, de nem hivalkodó módon, miközben a ruha nemcsak egyedi, de kényelmes is.