Brutális hatással van az egészségre a magyarok kedvenc instant levese

GettyImages-1454567632

Vonzó, hogy percek alatt meleg ételt varázsolhatsz az asztalra. A zacskós leves könnyű és finom megoldás, ha nem akar hideget enni a család vacsorára. De egészséges is?

Egy 2022-es hír szerint a TOP50-ben vagyunk, ami az instant levesek fogyasztását illeti. Sokszor azonban azt sem tudjuk, mi kerül a tányérunkra, amikor ezt a gyors megoldást választjuk. Éves szinten fejenként 4,1 adag zacskós leves jut minden magyarra, bár Keleten – például Thaiföldön, Japánban vagy Dél-Koreában – akár 20-szor ennyit is megesznek. 

Hat évtizede ott van a polcokon 

Az első zacskós leves 1958-ban került a boltok polcaira Japánban. Azóta a világon mindenhol fogyasztják, a napi adag pedig 324 millióra kúszott fel. A hellovidek.hu dietetikus szakértőt kérdezett meg, hogy vajon egészségtelen-e az instant levesek fogyasztása.

A szakember arra hívta fel a figyelmet, hogy mint minden feldolgozott élelmiszer esetében, így az instant leveseknél is érdemes átböngészni az összetevők listáját, mielőtt a tányérunkra kerülne.

Az összetevők listáján a gyártók kiemelik az allergiát okozó anyagokat, de ezeknek az élelmiszereknek gyakran magas a nátrium- és zsírtartalmuk, és tartalmazhatnak egyéb adalékanyagokat, ahogyan ízfokozókat is. Aki egészségesen szeretne táplálkozni, az igyekszik elkerülni a túlzott mennyiségű só és zsír fogyasztását, így számukra nem feltétlenül jó alternatíva egy-egy instant termék, bár a legtöbb zacskós leves szerencsére tartósítószer-mentes. 

A zacskós leves hozzávalóit minden alkalommal böngészd át
A zacskós leves hozzávalóit minden alkalommal böngészd átTom Werner / Getty Images Hungary

Alkalmanként lehet jó választás a zacskós leves

A dietetikus szakértő azt is kiemelte, hogy az instant levesek általában nem jelentenek teljes értékű étkezést, ha pedig hosszú távon, rendszeresen fogyasztjuk, fontos tápanyagok nem jutnak be a szervezetünkbe, viszont túlzott mennyiségben vihetünk be nátriumot, vagy éppen telített zsírsavakat. A sok só fogyasztása magas vérnyomást, agyvérzést, de akár szív- és érrendszeri problémákat okozhat, és nagyobb az érelzáródás kockázata is.

A telített zsírsavak nagymértékű bevitele a szervezetbe magas koleszterinszinthez vezethet, és rossz hatással van az erekre és a szívre.

Érdemes egy kicsit feljavítani, és esetleg zöldségekkel kiegészíteni az instant leves nyújtotta vitamin- és ásványianyag-tartalmat, ugyanakkor ezzel éppen a gyorsaság veszik el, ami annyira vonzó ezekben a termékekben. A szakember azt is kiemelte, hogy míg az otthon főzött levesnél tisztában vagyunk azzal, hogy milyen konyhai technikát, alapanyagokat használtunk, mennyi sót tettünk bele, vagy éppen egy krémlevesnél milyen zsíros tejszín került az ételbe, addig ezeket az instant leveseknél nehéz kiszűrni, így ha diétázunk vagy speciális étrendet követünk, nem feltétlenül jó választás. 

Jó hír viszont, hogy ha alkalmanként fogyasztjuk és gondosan átnézve az összetevőket, jó minőségű terméket választunk, akkor nem követünk el nagy baklövést. 

Ha szeretnéd tudni, milyen hatással van a só a szervezetedre, olvasd el ezt a cikkünket is. 

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra