Most készítsd fel a tested, hogy nyáron bomba formában legyél: 7 tipp az egészséges, szép formákért

GettyImages-1140762325
Berényi Bianka

Közeledik a nyár, ilyenkor hirtelen minden nő bepánikol, hogy fürdőruhára kell vetkőznie. De semmi pánik! Adunk most pár tippet, amiket nem lesz nehéz betartanod, és olyan testi-lelki változások fognak általuk bekövetkezni nálad, amikért nagyon hálás leszel.

Lehet, hogy messzinek tűnik még a nyár, de amilyen gyorsan telnek a napok, hirtelen azt veszed majd csak észre, hogy újra itt a strandszezon. De ne aggódj, nekünk sem az a legnagyobb probléma az életünkben, hogy topmodellként feszítsünk a strandon. A testedet azonban nem árt kicsit felkészíteni. Nem kell semmi drasztikusra gondolni, itt most olyan tippeket adunk, melyeket könnyen meg tudsz valósítani, és nyárra kicsit formába jössz tőlük. A többi már rajtad múlik. 

Sok folyadék, rendszeres mozgás, elegendő alvás, stresszmentes élet: Dunát lehet rekeszteni az efféle egészséges közhelyekkel, mégis van bennük igazság. A stresszmentes életet leszámítva talán mindegyik megvalósítható, ha eléggé akarod, így a döntés a te kezedben van. Tippjeinknél most nem a tökéletesség hajszolásán van a hangsúly, sokkal inkább az egészséges testen és életmódon, mellyel jó alapot nyújthatsz a nyári beach bodynak.

Ne a tökéletességre vágyj, csak hozd ki magadból a legjobb formád!
Ne a tökéletességre vágyj, csak hozd ki magadból a legjobb formád!portishead1 / Getty Images Hungary

1. Étkezz helyesen

Az étrendednek sok gyümölcsből és zöldségből kéne állnia. A Harvard School of Public Health szerint, naponta kilenc adag gyümölcsöt és zöldséget kellene fogyasztanod, ami napi két csésze gyümölcsnek és 2,5 csésze zöldségnek felel meg. Ez egy minimális becslés, tehát annyi gyümölcsöt és zöldséget ehetsz, amennyit csak akarsz, de törekedj rá, hogy a gyümölcsfogyasztás mindennapos szokás legyen.

Emellett a megfelelő mennyiségű fehérje, zsírok és jó szénhidrátok fogyasztására is összpontosítanod kell. A jó szénhidrátok közé tartozik a quinoa, a barna rizs, a teljes kiőrlésű búza, a rozs és az árpa. A rossz szénhidrátok a finomított fehér kenyérben és a feldolgozott élelmiszerekben, például a sült krumpliban találhatók. A fogyasztandó mennyiség függ attól, hogy mennyire vagy aktív, valamint a magasságodtól, a súlyodtól, az életkorodtól és a nemedtől. 

Általános irányelv, hogy tartsd távol magad a transzzsírokkal és hozzáadott cukrokkal teli gyorsételektől. A hamburgereket és hot dogokat helyettesítsd pulykaburgerrel például. Próbálj meg lazacot és garnélarákot grillezni virsli és kolbász helyett. Fogyassz grillezett zöldségeket, például cukkinit, paprikát és hagymát vagy salátát mellé, a sült krumpli vagy burgonyacsipsz helyett. Mi is szeretjük a fagylaltot, de 

a gyümölcssaláták remek nyári desszertalternatívák a fagyi és a sütemények helyettesítésére.

A helyes táplálkozáshoz fegyelem és tudatosság kell. De ne ijedj meg, ez nem jelenti azt, hogy mostantól soha nem ehetsz hamburgert, sütit vagy csipszet. Csupán nagyobb következetességet követel tőled és azt, hogy több egészséges ételt juttatsz a szervezetedbe. Te mindenképpen profitálsz ebből, mert idővel észre fogod venni, hogy mennyivel jobban érzed magad a bőrödben. És ki tudja? Lehet, hogy egy idő után már nem fogod úgy megkívánni a hot dogot sem, mint korábban.

2. Egyél könnyedén

Ne éheztesd magad: ha éhes vagy, enned kell, de próbálj meg arra koncentrálni, hogy mennyit eszel. Törekedj arra, hogy ne edd túl magad.

Evés közben van egy pont, amikor eleget ettél és elégedett vagy, és van az a pont, amikor már túl sok táplálékot viszel magadba egy evés alkalmával.

Na ekkor jön a túlságosan jóllakott, nehézkes állapot. Ez az a pont, amit meg kell próbálnod elkerülni.

Közhely vagy sem, mi azt tanácsolnánk, hogy próbáld meg a „napi többször, keveset” elvét, ha étkezésről van szó. Jól reggelizz be, és utána már inkább kisebb adagokat egyél a nap folyamán. Az ilyen módon történő étkezés előnyös lehet, különösen akkor, ha szeretnél leadni néhány kilót, vagy tónusosabbá válni. De ne feledd, csak azért, mert kisebb adagokat eszel, még nem jelenti azt, hogy mindegy lenne, mi kerül a tányérodra. A helyes táplálkozás és a könnyű étkezés kéz a kézben járnak.

3. Hidratálj

Nem győzzük eleget hangsúlyozni, hogy mennyire fontos, hogy elegendő vizet igyunk. Erre különösen a nyári hónapokban van szükség. Az American Heart Association szerint a hidratáltság megőrzése kritikus fontosságú a szív egészsége szempontjából. „A szervezet hidratált állapotban tartása segít a szívnek abban, hogy könnyebben pumpálja a vért az ereken keresztül az izmokba. Ez segít az izmok hatékony működésében.” Ezt nem szabad természetesnek venni. Elegendő víz nélkül a szíved szenvedni fog. Ha a szíved pedig szenved, a tested is szenvedni fog.

Az, hogy mennyi vizet kell innod, sok változótól függ. Hasznos módja annak, hogy teszteld, elegendő vizet iszol-e, ha figyelsz a vizeleted színére. Ha világos, akkor eleget iszol. Ha sötétebb, akkor túl keveset. Figyelj arra is, hogy milyen gyakran mész a mosdóba, mert ha órákon keresztül nem kell pisilned, az sem egészséges.

Ha azt tervezed, hogy sok időt töltesz majd a napon, akkor sok vízzel előzheted meg a kiszáradás tüneteit. Ez különösen akkor fontos, ha alkoholt vagy más olyan folyadékot is tervezel fogyasztani, amely kiszáradáshoz vezethet. A nyári hónapokban mindig legyen elegendő víz nálad, bármit is csinálsz, bárhova mész.

4. Mozogj

Az embereket nem arra teremtették, hogy csak ülőmunkát végezzenek, ezért próbálj meg minél többet mozogni. Nagyon sokféleképpen lehet hatékonyan mozogni, különösen a tavaszi-nyári hónapokban. A futás, a gyaloglás, az úszás, a túrázás mind olyan egyszerű mozgásformák, amelyeket a napsütéses időben akár a szabadban is végezhetsz. (Hacsak nincsenek súlyos egészségügyi korlátozások, de akkor meg ott a szobaedzés, igaz, akkor a strand nem tényező.)
A tavaszi és nyári hónapok tökéletesek arra, hogy elkezdjük komolyan beépíteni a testmozgást az életünkbe. Az őszi és téli hónapokban a hideg és a kedvezőtlen időjárás miatt gyakran nehézséget okozhat a testmozgás, nehezebben szánjuk rá magunkat. Ha viszont adott a lehetőség, ne tétovázz! Mindegy, hogy mennyire vagy ügyes, strandröplabdázz, tegyél hosszú sétákat a vízparton, vagy ússz a tóban vagy a strandon. A testmozgásnak nem minden esetben kell intenzív kardió- vagy erőnléti edzésnek lennie.

Fontos meghatározni, hogy milyen testet is szeretnél. Testzsírt szeretnél veszíteni, vagy fittebb, szálkásabb és aktívabb szeretnél lenni általánosságban? Szabd a testmozgást az egyéni igényeidhez.

Egyedül, barátnőkkel, pároddal vagy családdal? Mindegy! Csak érezd jól magad a bőrödben
Egyedül, barátnőkkel, pároddal vagy családdal? Mindegy! Csak érezd jól magad a bőrödbenPeopleImages / Getty Images Hungary

5. Koncentrálj a törzsedre

Akár kockahasat szeretnél, akár csak erősebb lennél, a nyári testépítés során a törzsre koncentrálj. A törzs tartja össze az egész testedet. Ha a törzsed gyenge, akkor az egész tested szenvedni fog. A hétköznapi testmozgásod mellé heti 3-4 alkalommal iktass be egy kis extra törzs- és deréktornát. Ezeknek a gyakorlatoknak nem kell extrémnek lenniük, már egy derékkörzés is csodákat tehet, ha rendszeresen csinálod.

A Mayo Clinic szerint az erős törzsizomzat fontos bármilyen fizikai tevékenység végzéséhez. „A gyenge törzsizomzat hajlamossá tesz a rossz testtartásra, a derékfájásra és az izomsérülésekre.” Az erős törzs kialakítása elengedhetetlen az egészséges testhez, és minden korosztály számára előnyös.

6. Korlátozd az alkoholfogyasztást

A sör nyáron a legfrissítőbb, de tele van üres kalóriákkal, amelyek károsak lehetnek a szervezetedre. Vigyázz az olyan alkoholos italokkal is, mint a whisky és a rum, mert ezek általában sok hozzáadott cukrot tartalmaznak. A gin és a vodka jobb megoldásnak tűnhet, ha azt tervezed, hogy időnként iszogatsz a nyár folyamán, de a vízivásról soha ne feledkezz meg ezek mellett sem!

7. Pihenj

A pihenést sokszor alábecsülik. A testednek szüksége van a pihenésre. Győződj meg róla, hogy elegendőt biztosítasz számára. Ne maradj fenn állandóan túl sokáig. Aludj eleget.

Ugyanakkor ne tornázz szüntelenül. Mint mindennek, a testednek is időre van szüksége, hogy regenerálódjon és megerősödjön.

Találd meg az egyensúlyt a szórakozás, az edzés és a pihenés között. A tested meg fogja hálálni.

Láthatod, hogy ezek a tippek elsősorban a lelkedre lesznek jó hatással, mindamellett, hogy a testedet is formálják. Így nyárra nemcsak egészséges, bomba formád lesz, de kiegyensúlyozottabb is leszel, ami már messziről látszódni fog rajtad. De ne feledd, bármilyen testalkatod is van, a lényeg, hogy te érezd jól magad a bőrödben, hozd ki magadból a legtöbbet, és ne hasonlítgasd magad senkihez. 

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra