93 évesen elhunyt a miniszoknya feltalálója: legalább akkora ikon volt, mint Coco Chanel

GettyImages-104402587
Olvasási idő kb. 4 perc

Ha a női divatban fordulópontot kell megjelölni, mindenkinek Coco Chanel praktikus és kényelmes eleganciája jut eszébe, pedig az áprilisban 93 évesen elhunyt dizájner, Mary Quant a miniszoknya és a forrónaci feltalálójaként méltán lehetne éppen olyan híres, mint amilyenné Coco vált.

Mary Quant nevéhez nemcsak a miniszoknya és a forrónadrág kötődik, hanem a fiatal nők egész divatjának forradalmasítása és az a mögött álló filozófia is. Mindezért tehát Dame Mary Quant, egyebek mellett, a Brit Birodalmi Rend tisztje lett 1966-ban, majd 2015-ben ugyanannak parancsnoka is, a Heriot-Watt Egyetem tiszteletbeli doktora, 1976 és 1978 között a Viktória és az Albert Múzeumok tanácsadói testületének tagja, s ráadásul a Mini típusú gépjárművek belső kialakítására felkért tervező is, akinek neve kis híján az autómárka megnevezésében is helyet kapott.

Mégsem őt emlegetjük

Ahogyan Coco Chanel forradalmasította a női viseleteket, úgy tette ugyanezt a King’s Road-i butikjából merész terveivel hamar berobbanó Mary Quant. Egyik legnagyobb „találmányát”, a miniszoknyát ugyan egyesek másnak (is) tulajdonítják, a szoknya maga pedig igazából már Quant kreativitásának megjelenése előtt is egyre inkább rövidülni látszott az 1950-es évekre, aki mégis elterjesztette, felfuttatta, megszerettette és elnevezte, az Quant volt.

Minden itt kezdődött, a King's Road-i üzletben… Getty Images Hungary
Minden itt kezdődött, a King's Road-i üzletben… Getty Images HungaryKeystone

Éppen az általa kedvelt Mini típusú gépjármű volt a névadás ihletője. A Minikkel mindvégig szoros kapcsolatot ápolt, így történhetett, hogy belső dizájnját később vele terveztette a márka, s neve az autóbelsőn számos helyen fel is tűnik. És mindez még csak egy apró szelet az áprilisban elhunyt divatikon maradandó munkásságából.

Nem csak öncélú lábmutogatás

Mary a fiatalabb és formabontástól el nem riadó réteget célozta egy olyan történelmi pillanatban az 1960-as években, amikor erre igazán akadt fogadókészség. Miközben az amerikai kontinensen kezdett felvirágozni a hippihangulat a Make love, not war szlogennel, Londonban szívesen fogadták a fiatal lányok egy olyan praktikusan rövid, ugyanakkor szexi ruhadarab létrejöttét, mint a miniszoknya. Ez ráadásul nemcsak az ifjú hölgyek szép és formás lábait volt képes megmutatni, de kényelmes viseletnek is bizonyult, nem akadályozta a mozgást, és ahogy Mary ügyes propagandaszövege szólt: könnyű volt benne futni munkába menet a busz után is.

Merész tervei hamar követőkre és vevőkre találtak
Merész tervei hamar követőkre és vevőkre találtakKeystone / Getty Images Hungary

Ha már látszik, legyen színes

Bár akadnak olyanok, akik a spanyol Balenciaga ma is ismerősen csengő nevét társítják a színes harisnyák elterjedéséhez, a miniszoknyában még inkább fókuszba került fiatal női lábakat Quant is erőteljesen hangsúlyozta színes és változatos harisnyáival. Ezek mellett tervezett élénk és lendületes női baretteket, vagyis svájcisapkákat is, no meg olyan rövidke sortokat, amelyektől már nem volt megállás a forrónacik térhódításáig.

Akkor még a miniszoknya se volt kutya, erre pedig ma is rácsodálkoznánk…Getty Images Hungary
Akkor még a miniszoknya se volt kutya, erre pedig ma is rácsodálkoznánk…Getty Images HungaryCentral Press

Igazi influenszer

Mary maga is fiatalon, 25 évesen nyitotta első üzletét, ő is szaladt a busz után, és keresett már pénzt fiatal nőként, valamint, ami talán mindennél is fontosabb, maga is tudta, mit akar. 

A kor fiatal női, akik magukról el merték már hinni mindezt, felismerték, hogy a korabeli divat nem beszél hozzájuk.

Nem szolgálták ki fiatalos dinamizmusukat és hévüket az akkori kirakatok és üzletek kínálatai.

Azonnal egy húron pendült a fiatal lányokkal ízlés dolgában
Azonnal egy húron pendült a fiatal lányokkal ízlés dolgábanEvening Standard / Getty Images Hungary

Ezt a helyzetet felismerve Mary joggal apellált lánytársai divatigényeire, amelyet azok immáron a dolgozó nők saját öntudatával és főleg saját keresetével valós ruhadarabokra is tudták váltani.

Vagyis, ami tetszett a korabeli csajoknak, azért már pénzt is képesek voltak adni.

Minden egybevágott egy nagyszerű karrier elindulásához, amelynek útját a számos hivatalos elismerés mellett saját kozmetikai márka is hirdetett egy időben, valamint csak Japánban több mint 200 üzlet és főleg az akkori friss miniszoknyás lányokból lett nagyik unokái, akik azóta is, még mindig, miniszoknyát, színes harisnyát és forrónacikat viselnek.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek