Ettől a napi pár perctől egészségesebb és szebb is leszel

GettyImages-174893325

Az embertársainkról alkotott első benyomásunkban az arc, a tekintet és a mosoly döntő szerepet játszanak. A szép és rendezett fogsor egy üde mosolynál nemcsak kedvességet sugároz, de sok információt is közvetít a mosolygó félről. Mindemellett a szájhigiénia elsősorban mégis egészségügyi kérdés, s egy napi néhány perces rutinnal rengeteget tehetünk a döntő fontosságú megelőzés érdekében.

Egy 15 ország mintegy 15 000 lakosának bevonásával készített, szájegészségügyi tudatosságot vizsgáló felmérésből kiderült, hogy a németek látogatják legrigorózusabb rendszerességgel fogorvosukat (45%), a britek értékelik legjobbra foguk állapotát (40%), szemben Thaiföld lakosságával, akiknek mindössze 5%-a elégedett fogaival. A britek tesznek is a jó eredményért, mert ők egyben azok is, akik legkevesebbszer feledkeznek meg a reggeli fogmosásról (13%) és német barátaik jó példáját követve szintén gyakran keresik fel (42%) a rendelőket, olyankor is, amikor még nincs baj. Régóta tudjuk, hogy a japánok okos emberek, úgy tűnik, azt is ők értették meg leginkább (38%), hogy a fogak egészsége még a várható élettartammal is összefüggésben áll, bár állítólag szintén köztük van a legtöbb (34%) rossz leheletű ember is. A dohányzás tekintetében az argentinok bizonyultak a kutatás során a legéleslátóbbaknak: nem kevesebb mint háromnegyedük (76%) felmérte, hogy a dohányzás nyomot hagy fogaik egészségén.

És valóban, 

a fogbetegségek alapvetően két okra vezethetők vissza:

fogszuvasodásra és fogágybetegségre, holott helyes szájhigiéniás rutinnal ezek megelőzhetők lennének.

A fogak mechanikus tisztítása, vagyis a fogmosás csak egy a mindennapos teendők sorából, melyekkel kivédhetők lennének a leggyakrabban fenyegető jelenségek:

  • Ínygyulladás: A nyálból, fehérjéből és elhalt hámsejtekből álló dentális plakkban elszaporodó baktériumok tartósan megtapadhatnak a fog kemény felszínén, és gyulladásos reakciót válthatnak ki.
  • Fogszuvasodás: A cukrok lebontásából keletkező szerves savak károsítják a fogzománcot.

Mindkettő esetében a plakkban vagy lepedékben felhalmozódott baktériumok és azok anyagcseretermékei okozzák a bajt, vagyis a lepedék hatékony eltávolítása az egészséges fogak megőrzésének a kulcsa.

A megnyugtató megelőzéssel kecsegtető szájhigiénia egy három pilléren nyugvó műveletegyüttes, és valójában kicsit komplexebb, mint a korrekt fogdörzsölés.

 

A megfelelő fogmosást elvileg már gyerekkorunkban megtanítják nekünk
A megfelelő fogmosást elvileg már gyerekkorunkban megtanítják nekünkFluxFactory / Getty Images Hungary

A helyes fogmosás

Egy felnőtt ember általában azt feltételezi magáról, hogy már nem tudnak neki újat mondani a témában, pedig a helyes rutinra való figyelmeztetés soha nem fölösleges, és a szakemberek abban is egyetértenek, hogy sok egyéni tényezőt kell figyelembe venni a megfelelő technika kialakításakor. Ezért a személyre szabott metódusért mindenkinek konzultálnia kellene fogorvosával, de addig is betartani az alábbi alapszabályokat:

A sörtékkel az íny felé, félig a fogakra, félig az ínyre helyezett fogkefe fejének a fogfelszínnel 45%-os szöget illene bezárnia. Az ebből a pozícióból indított enyhe nyomással történő, körkörös mozdulatokkal végzett, területenként 15-20 alkalommal ismételt dörzsölést nevezzük módosított Bass-technikának, ami az egészséges fogazat alapvető mosási technikájaként elfogadott. A körkörös, vibrációs mozgást söprögető kézmozdulatokkal tarkítva a fellazított lerakódásokat remélhetőleg könnyebben ki tudjuk ebrudalni a fogak közül, s tovább is állhatunk egy következő 2-3 fogból álló etapra. Ezt legalább napi két alkalommal kellene ismételni, de legjobb lenne a reggeli és az esti mosás között ebéd után is megejteni a műveletet. Optimális esetben két percen keresztül tart egy kiadós fogtisztogatás.

Fogselyem használata

Többet használ, mint hinnénk… Getty Images Hungary
Többet használ, mint hinnénk… Getty Images Hungarystock_colors

„A fogselyem ma Magyarországon méltatlanul mellőzött jótevője a fogaknak. Napi többszöri használatának már régóta életünk részének kellene lennie” – figyelmeztet dr. Szomolányi Gy. István a fog- és szájbetegségek doktora. „A fogselyem rendszeres használatával ötödére csökkenthetők a fogászati panaszok”– mondja. A szakember szerint az egy percnél is rövidebbre begyakorolható, szakszerű mozdulatokkal hatékonyan elvégezhető, teljes fogsorra kiterjedő fogselymezés naponta legalább kétszer ajánlott volna. Először a reggeli után, de a reggeli fogmosást megelőzően, majd legkevesebb még egyszer az esti fogmosás előtt.

A szájvíz mint kiegészítő

Az illóolajokat tartalmazó szájvizek használata a mechanikus hatás, azaz a hagyományos fogmosás megfelelő kiegészítője lehet. Hosszú távú vizsgálatok bizonyították, hogy a napi kétszeri, illóolaj-tartalmú szájvízzel kiegészített fogmosás 22-35%-kal csökkentette a plakk, 23-36%-kal pedig az ínygyulladás kialakulását.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra