Ennyivel hosszabbítja meg a férfiak életét a házimunka – a nőknek jobban megéri?

GettyImages-1306006039
Juhász Marianna

Van, aki a jó házasságra, van, aki a sok munkára, és van, aki az egészséges táplálkozásra esküszik, ha a hosszú élet titkáról faggatják. A legfrissebb kutatás szerint a rendszeresen végzett, közepesen megerőltető mozgásformák, mint a kertészkedés vagy a házimunka, 20 százalékkal csökkenti az elhalálozás esélyét.

A szakértők szerint a nők akár három évvel is tovább élhetnek, ha rendszeresen szorgoskodnak a ház körül. Ám ugyanez a megállapítás már nem állja meg a helyét a férfiak esetében. A rotterdami University Medical Center kutatói arra is rámutattak, hogy miért van ez így, és kiderítették azt is, a férfiak mivel tudnak pluszéveket nyerni.

Más segít a nőknek, és más a férfiaknak

Mind a házimunka, mind pedig a kertészkedés meghosszabbítja az életet – állítja dr. Klodian Dhana és csapata, akik több mint hétezer férfit és nőt kérdeztek meg a szokásaikról, házimunkához és egyéb, ház körüli tevékenységhez való viszonyukról. Majd évtizedekkel később szintén megvizsgálták ugyanezeket az embereket, és ekkor a kutatók összefüggést találtak a magasabb életkor és a ház körül tanúsított aktivitás között.

Egy fárasztó nap után nem mindig esik jól, hogy még otthon is házimunkával töltsük az időt, de megéri
Egy fárasztó nap után nem mindig esik jól, hogy még otthon is házimunkával töltsük az időt, de megériljubaphoto / Getty Images Hungary

A vizsgálat szerint azok az 55 év feletti nők, akik viszonylag keveset dolgoznak a ház körül, átlagosan 83 évig élnek, míg a rendszeres házimunkát végző asszonyok sokkal nagyobb eséllyel élhetik meg a 86 éves életkort.

Érdekes módon ugyanez a pozitív fejlemény a férfiaknál nem volt kimutatható.

Ők bármennyire is szorgoskodnak a házimunkával, csupán csak egy pluszévet nyerhetnek vele, ám azoknak a férfiaknak, akik sokat dolgoznak a kertben, csaknem három évvel nőhet meg az átlagéletkoruk. 

Dr. Klodian Dhana, a kutatás vezetője szerint vizsgálati eredményeik azzal is magyarázhatók, hogy a nők átlagosan több házimunkát végeznek, a férfiak pedig többet tevékenykednek a kertben. 

A ház körüli teendők a betegségtől is megóvnak

A holland tudósokhoz hasonlóan a British Journal of Sports Medicine című lapban jelent meg cikk azt támasztja alá, hogy 20 százalékkal csökken a betegség miatti elhalálozás esélye, ha hetente legalább egyszer 10-60 percen keresztül közepesen megterhelő munkát végzünk, ami lehet takarítás, virágültetés vagy gyomlálás is. Azoknak, akik hasonló tevékenységet folytatnak, de erre 2,5-5 órát szánnak hetente, 31 százalékkal csökken a betegségekből adódó elhalálozási esélye.

A férfiak jobban járnak, ha a kertben keresnek maguknak elfoglaltságot
A férfiak jobban járnak, ha a kertben keresnek maguknak elfoglaltságotDougal Waters / Getty Images Hungary

A vizsgálat végén a kutatók arra helyezték a hangsúlyt, hogy a szabadidőben végzett könnyű, ház körüli fizikai aktivitás elsősorban terápiás jellege miatt lehet ránk jótékony hatással, hiszen megnyugszunk tőle. Mindemellett az sem elhanyagolandó, hogy a séta, a kertészkedés és a házimunka mind-mind szívet és tüdőt erősítő mozgásforma.

A kerti munka oldja a stresszt

Talán hihetetlennek tűnik, de az intenzív kerti munka felér egy edzőtermi edzéssel, amikor súlyt emelünk, derekat hajlítunk, guggolunk, csak a kertben ezt épp ásással, ültetéssel és gereblyézéssel helyettesítjük. Heti néhány, 2-5 órás kertészkedés egyaránt jót tesz a testünknek és a mentális egészségünknek is.

Ugyanis azok, akik kertészkednek, boldogabbak, elkerüli őket a depresszió, a szorongás és a stressz.

Ha korábban még nem végeztünk fizikai munkát, ügyeljünk arra, hogy ne legyen megterhelő. Kezdésképpen csak keveset és rövid ideig dolgozzunk, és csak fokozatosan növeljük a teendőket és a kertben töltött időt.

A porszívózás felér egy zumbaórával

A kertészkedés mellett a naponta végzett házimunka, mint például a porszívózás is jelentősen csökkentheti az olyan sokszor végzetes kimenetelű betegségek kockázatát, mint a szív- és érrendszeri problémák vagy a cukorbetegség.

Nemcsak porszívózással, hanem vasalással is rengeteg kalóriát égethetünk el
Nemcsak porszívózással, hanem vasalással is rengeteg kalóriát égethetünk elandresr / Getty Images Hungary

A megelőzéshez a szakértők szerint fontos, hogy a napi rutinba különböző típusú fizikai tevékenységek épüljenek be, mint például 10 perc lépcsőzés, 15 perc porszívózás és 20 perc vasalás, valamint 45 perces kocogás vagy kerékpározás.

Nem is gondolnánk, de a házimunkával akár kétezer kalóriát is elégethetünk. A heti egyszeri mosás ugyanannyi kalóriát éget el, mint száz felülés, az ablakok tisztítása pedig 40 fekvőtámasszal ér fel. 

A mosogatás 560 kalóriát égethet el egy hét alatt, ha minden este 15 percet töltünk ezzel. Ez 2500 méter úszásnak felel meg.

A porszívózással fél óra alatt 90 kalóriát lehet elégetni, míg háromórányi vasalás 420 kalóriától szabadíthat meg. Ez felér egy zumbaórával. Egy négytagú család ágyneműjének cseréje, ami legalább 15 percig tart, 65 kalóriát éget el.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra