Szavazd meg te, ki a legszuperebb filmes tanár!
Nemcsak az életben, de a filmekben is számtalan kiváló tanárral, meghatározó karakterrel, példaértékű személyiséggel találkozhatunk. Mi most konkrétan a szupertanárokat kutattuk fel a filmtörténelemben, a te dolgod pedig egy tízes skálán pontozni, hogy szerinted ki tanított a legjobb módszerrel!
A hullám
A szupertanárjelölt: Rainer Wenger, aki úgy dönt, hogy az iskola projekthetének témáját, az önkényuralmat osztályával különös módon dolgozza fel. Tanári megbízatását önhatalmúlag átalakítja, és azt akarja, hogy a diákok saját bőrükön tapasztalják meg az autokráciát – csupán néhány napig. Ami azonban első pillantásra új kezdetnek, újfajta szolidaritásnak és egyenlőségnek tűnik, hamarosan riasztó jelenségeket hoz felszínre.
A szupererő: „…meg is ölnéd, ha azt kérném? Fel is akaszthatjuk, vagy fejezzük le. Vagy talán kínozzuk meg, hogy betartsa a szabályokat! A diktatúrában is így megy ez! Felfogtátok, mi történt itt? Emlékeztek még, hogy mi volt az alapkérdés a héten? Hogy létrejöhet-e nálunk diktatúra. Ez éppen az volt. Fasizmus.
Mind jobbnak hittük magunkat. Jobbnak másoknál.
És ami még rosszabb, mindenkit kizártunk a közösségből, aki nem értett egyet. Bántottuk őket.”
Az osztály (2008)
A szupertanárjelölt: François Marin, aki egy olyan osztályban osztályfőnök, amelyben szinte mindenki különféle nemzetiségű vagy hátrányos helyzetű családból jött. A különböző kultúrák és temperamentumok viszont gyakran konfliktust szítanak, az osztály élete így hullámhegy és hullámvölgy: François igyekszik megtalálni a hangot az osztállyal, nyílt és őszinte lesz velük, amivel nehezen, de sikerül elérnie, hogy a legdurvább problémák is elsimuljanak, a diákok megnyíljanak előtte, a közösséget pedig a tisztelet övezze.
A szupererő:
Ha a szavaid kevésbé fontosak, mint a csend, akkor maradj csendben.
Holt költők társasága
A szupertanárjelölt: John Keating, aki a nagy hírnévvel és elismeréssel bíró Welton Akadémia falai közé érkezik új tanárként, újfajta módszereivel, lelkesedésével, humorával pedig egyből felkavarja az iskola múltba révedő állóvizét. Megtanítja diákjait a költészet szeretetére, de megmutatja, hogy miképpen találhatják meg önmagukat, hogyan küzdhetnek az álmaikért.
A szupererő: „…mennyire nehéz megőrizni önmagunkat a többiekkel szemben. (…) Mindannyian igényeljük, hogy elfogadjanak, de higgyék erősen, hogy a meggyőződésük egyéni, a sajátjuk. Még ha a nagy többség emiatt rossz szemmel néz is magukra, még ha a nyáj azt bégeti is ’ne-e-em he-e-elye-es’.
Azt akarom, hogy leljék meg a maguk útját mihamarabb.
Induljanak el rajta a maguk tempójában. Mindegy, hogy merre, mindegy, hogy hogyan: akár peckesen, akár kergén, bárhogyan.”
Moszkva tér
A szupertanárjelölt: Az ofő, aki egyben az osztály történelemtanára. 1989-ben járunk, április vége van, a fiatalok buliról bulira járják a várost, a rendszerváltás szele már a levegőben van. A Kovács Zsolt által megformált osztályfőnök pedig egy unott, ám mégis apró életbölcsességekkel megáldott ember, aki Petyát lepöcsözi, mert nem mozdul rá egy csajra, és végtelen közönnyel böki ki az év örömhírét: eltörlik az 1945 utáni töriérettségi tételeit.
A szupererő: „Szóval… Az a döntés született odafönn, mármint a minisztériumban, ami a közelgő érettségi vizsgát is sokban befolyásolja, hogy tekintettel a politikai helyzet alakulására az 1945 utáni érettségi tételek történelemből nem képezik az idei vizsga tárgyát. Ez mindannyiunk számára öröm. Nektek azért, mert négy tétellel kevesebbet kell megtanulnotok, számomra pedig azért, mert ami ebben áll, [felmutatja a történelemkönyvet]
az elképesztően magas valóságtartalmú ugyan, de százszázalékosnak azért nem mondanám.
Szomszédok
A szupertanárjelölt: Vágási Jutka, aki ének-rajz szakos a lakótelepi általános iskolában, és aktív tevékenységei miatt hamarosan igazgatóhelyettesi posztot is kap. Ő az, aki hazaviszi a munkát, aki nyári táborokba viszi a gyerekeket, vagy éppen saját pénztárcájából fizeti azt, amit az iskola nem tud megengedni magának. Vagy akinek férje, Feri nyomtat az iskolának. Árad belőle a diszkrét, ártatlan szocialista tanár, aki tudja a helyét, talpraesett, és nem utolsósorban nagyon jó kapcsolatot ápol diákjaival. Neki lehet panaszkodni a matektémazáró miatt, de felkarolja a problémás gyerekeket is.
A szupererő: Jutka néni is könnyen monologizál, habár Bartók szimfóniájáról vagy Schubert halálának évfordulójáról, de talán egyetlen jelenetet emelnénk ki, amikor hazakíséri az ájult kislányt. Bírd ki könnyek nélkül!
Veszélyes kölykök
A szupertanárjelölt: Louanne Johnson, aki kilenc év után hátat fordít haditengerészeti múltjának, hogy tanár lehessen. A kaliforniai iskola osztálya gyökeresen megváltoztatja életét. Látszólag felnőtt és önálló, mégis elesett gyerekek várják, akik majd meghalnak egy jó szóért. Ám az élet megtanította őket a leckére: senkiben ne bízzanak. Így aztán Louanne igazi kihívást kap, azt szeretné, hogy el tudják érni képességeik maximumát. Csellel, jutalommal, játékkal végül ráveszi őket, hogy tanuljanak.
A szupererő: "Sokan a ti környéketekről azt választják, hogy nem szállnak fel arra a buszra. És mit választanak helyette? Hogy kábítószert árulnak, hogy embereket ölnek, és még sok effélét. De a buszra nem szállnak fel. Aki viszont azt választja, hogy felszáll, mint ti, és azt mondja:
Nem bújok a föld alá, a halál nem bír el velem. Ha sírba tesznek, a fejem le nem szegem." - Ez a választás.
Whiplash
A szupertanárjelölt: Terence Fletcher, aki kegyetlen módszerekkel ösztökéli növendékeit, hogy a tökéletességhez közeli állapotot érjék el muzsikájukkal. Dzsesszoktató és karmester, akit üldöz a maximalizmus, a dzsessz iránti szerelme. Képes felismerni a legapróbb hibát is, és képes ezt a lehető legtürelmetlenebb, legkevésbé kedves hangnemben közölni. Mégis, attitűde legendákat kreál, akik a zenei élet legnívósabb játékosai lesznek: így Andrew Neymant is.
A szupererő:
Nincs még egy olyan kifejezés, ami olyan kártékony lenne, mint az „egész jó”.