Így kérj helyesen bocsánatot: nem segít, ha a másikat hibáztatod

Bálint Lilla
GettyImages-680409840
Olvasási idő kb. 8 perc

Az emberi kapcsolatok természetrajzához hozzátartozik, hogy időnként elkövetünk valamit, amivel másoknak sérülést okozunk. Fontos, hogy bocsánatot kérjünk, de nem minden bocsánatkérés egyforma.

Ha dühösek vagyunk, szavainkkal könnyen megbántunk valakit. Máskor nem mutatunk kellő empátiát vagy érdeklődést a másik problémája iránt, vagy viselkedésünkkel belegázolunk a lelkivilágába. Ha nem tudjuk megbeszélni ezeket a konfliktusokat, kimondott szavaink könnyen szétrombolhatják kapcsolatainkat. A bántó szavak ott maradnak közöttünk: családtagjaink, barátaink, szerelmünk sokszor még évek múltán is emlékeznek rájuk. Ezért fontos, hogy bocsánatot kérjünk – lehetőleg őszintén, hiszen ezzel tehetünk pontot egy konfliktus végére. A bocsánatkérést a megbántott fél általában pozitív gesztusként értékeli. De nem minden bocsánatkérés egyforma.

A felületes bocsánatkérés nem több mint egy (vagy több) elhamarkodott, gépiesen elhadart mondat. Ezek valójában inkább rontanak a helyzeten. Ha azt mondjuk, hogy „sajnálom, hogy így érzel” vagy „sajnálom, hogy megbántva érzed magad”, azt sugalljuk, hogy az érzésért a felelősség a megbántott személyt terheli.

Miért olyan nehéz bocsánatot kérni?

pszichológusok szerint több oka is lehet annak, hogy valaki, bár bocsánatot kér, valójában nem gondolja azt komolyan. Előfordulhat, hogy nem érdekli a másik ember lelkivilága, vagy nem törődik azzal, hogy a kapcsolatuk megsínyli az összezördülést. Az is lehet, hogy az illető nem gondolja, hogy valami rosszat tett, de a körülmények kikényszerítik a bocsánatkérést: például kirúgják a munkahelyéről, ha nem teszi meg. Elképzelhető az is, hogy avétkes” úgy érzi: a bocsánatkérés veszélyt jelent az önképére nézve, esetleg a kompetenciáját kérdőjelezi meg. Emiatt sokszor ki sem mondja, vagy ha mégis, őszintétlenül teszi.

A valódi bocsánatkérés megoldja a konfliktust
A valódi bocsánatkérés megoldja a konfliktustNicolas McComber / Getty Images Hungary

De ez még nem minden: a nem valódi bocsánatkérés egyfajta védekezési stratégia, amelynek célja az, hogy a vétkesnek nyújtson enyhülést, nem pedig az áldozatnak. (Emlékezzünk csak a „sajnálom, ha a viselkedésemmel megbántottam” fordulatra az első hazai metoo-ügyben!) Karina Schumann pszichológus több ilyen védekezési stratégiát azonosított:

  • a vétkes igazolni akarja, hogy jogos volt a korábbi viselkedése, például azt mondja, hogy „sajnálom, hogy kiabáltam veled, de jó okkal tettem”.
  • az áldozatot hibáztatja: „Ha odafigyeltél volna rám, nem jutottam volna oda, hogy megcsaljalak.”
  • ürügyet keres, amivel elbagatellizálhatja a felelősséget a viselkedéséért: „Teljesen elúsztam a feladataimmal a munkahelyemen, és elfelejtettem a találkozónkat.”
  • a következményeket próbálja jelentékteleníteni: „Sajnálom, ha megbántottalak azzal, hogy beadtam a válópert, de a házasságunk már régóta bajban volt.”

A jó bocsánatkérés megoldja a konfliktust

Ha nemcsak kimondjuk, hanem valóban átérezzük azt, hogy „sajnálom”, a megbántott fél is nagyobb valószínűséggel fog megbocsátani, mint ha csak üres szavakat hallana, mögöttes tartalom nélkül. De milyen a jó bocsánatkérés? A pszichológusok szerint itt is fontos az önreflexivitás, emellett a következő tényezőkön múlik a hatékonysága:

  • felelősségvállalás: „Én tettem tönkre a nyaralásunkat azzal, hogy mindent irányítani akartam. Sajnálom, és vállalom a teljes felelősséget érte.”
  • megbánás: „Nagyon sajnálom, és most valóban rosszul érzem magam, amiért hazudtam neked.”
  • hibáink belátása és törekvés azok kijavítására: „Sajnálom, hogy nem foglalkoztam veled eleget. Ezen a héten több minőségi időt töltök majd veled.”
  • valódi magyarázatot ad: „Nagyon sajnálom, hogy lemaradtam a születésnapi bulidról. Ez nem kifogás, hanem magyarázat: mostanában feszült és feledékeny vagyok.”
  • törekvés arra, hogy legközelebb jobban csináljuk: „Tudom, hogy megígértem, hogy nem vásárolok meggondolatlanul. Megszegtem ezt az ígéretet, de legközelebb jobban odafigyelek.
  • az okozott sérelem egyértelmű elismerése: „Teljesen megértem, hogy amiatt, amit tettem, most visszautasítottnak és dühösnek érzed magad. Nagyon sajnálom.”
  • beismerés:Tévedtem, amikor azt mondtam a főnökünknek, hogy egy másik pozíció miatt interjúztál. Nem kellett volna ezt tennem.”

Fontos az időzítés

A túl gyorsan érkező bocsánatkérés hamisnak tűnhetha a sértett személy pszichológiailag nincs még rá felkészülve. A konfliktuskezeléssel foglalkozó kutatók szerint a megbántott fél készsége a bocsánatkérés elfogadására kulcsfontosságú: még akkor is, ha valójában még mindig a sérelmein rágódik, az előbb bemutatott módon történő bocsánatkérés hatására hajlamos úgy tenni, mintha már nem lenne dühös vagy ideges. A bocsánatkérés elfogadásának egy másik kulcsmozzanata az, hogy a sértett érzi-e azt, hogy aki megbántotta, időt fordított arra, hogy megértse, a másik mit élt át. Ha azt mondjuk: „Tudom, hogy amit az imént mondtam, aljas és bántó volt, és sajnálom. Megértem, ha dühös vagy, ez teljesen jogos. Akarod, hogy átbeszéljük?”, a másik érzi szavaink mögött a felelősségvállalást, a megbánást, az okozott sérelem elismerését és a beismerést. A bocsánatkérés hatékony módszer konfliktusaink kezelésére, meggyógyíthatja a sérülést, amit okoztunk, és azt is, aki okozta. De ha csak annyit mondunk, hogy „sajnálom”, a fájdalom nem fog varázsütésre megszűnni. A valódi bocsánatkérés egy készség, amelyet életünk folyamán számtalan alkalommal fejleszthetünk.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek