Még mindig a mesekönyv az igazi: ezért nem olyan jó a mese tabletről

Számtalanszor bizonyítást nyert, mennyi pozitív hatása vannak, ha a szülők felolvasnak a gyerekeiknek. És bár a tabletes olvasás hasonlónak, sőt ingergazdagabbnak tűnik, közel sem nyújtja ugyanazt az élményt, mint a hagyományos nyomtatott könyv.

A Michigani Egyetem pszichológus kutatói azt vizsgálták, vajon ugyanolyan hatással van-e a gyerekek lelki és mentális fejlődésére, ha szüleik tablet vagy okostelefon segítségével olvasnak nekik mesét, mint amikor a klasszikus módszert, vagyis a papíralapú könyvet választják. Nos, az eredmények azt mutatják, hogy továbbra is a könyv a nyerő – számol be a tanulmányról a Harvard Medical School. Mutatjuk, miért.

Könnyebben megunják a tabletes meseolvasást

A kutatás, amelyben 37 szülő, illetve 2-2,5 éves gyerekeik vettek részt, egyértelműen úgy találta, hogy a kicsik kevésbé figyelnek oda a meseolvasásra, illetve kevésbé képesek beleélni magukat a hallott történetbe, ha nem hagyományos könyvből, hanem tablet, okostelefon segítségével olvasnak nekik szüleik. Az utóbbi helyzetben a gyerekeket láthatóan kevésbé érdekelte a meseolvasás, hamarabb beleuntak a dologba, és kerestek maguknak már elfoglaltságot.

Lehet, hogy jó ötletnek tűnik, de nem az
Lehet, hogy jó ötletnek tűnik, de nem azFotó: PeopleImages / Getty Images Hungary

A kutatók nem teljesen értik a jelenség okát, de valószínűsíthető, hogy a meseolvasás mint társas interakció lehet a dolog nyitja. A felolvasásban ugyanis a legfontosabb a közös élmény, amit a szülő és a gyerek megoszt egymással. A kicsik számára az teszi igazán élvezetessé a mesét, hogy ők maguk is beleszólhatnak, visszakérdezhetnek, lapozgathatják a könyvet, böngészhetik az illusztrációkat, használhatják a fantáziájukat. Tabletes meseolvasás esetén ennek az élménynek egy része elveszik.

Legyen közös élmény az olvasás

Mindegy, hogy nyomtatott könyvből vagy elektronikus formában olvasol fel a gyerekednek, a lényeg, hogy minél inkább közös élménnyé tedd számára a mesélést – tanácsolja dr. Claire McCarthy, a Bostoni Gyermekkórház szakorvosa és a Harvard docense. Ne csak olvasd a történetet, hanem folyamatosan tegyél fel neki kérdéseket, próbáljátok közösen kitalálni, hogyan is folytatódik a mese. Hagyd, hogy lapozgathasson, szemléljétek meg együtt a rajzokat, adj neki játékos feladatokat (például találja meg a kutyát a képen).

Érdemes hozzákapcsolni a hallott történetet a gyerek valós emlékeihez („Emlékszel, mikor mi is a parkban sétáltunk?”). Érdemes olyan könyveket választani, amelyekben kiszámítható és ismétlődő fordulatok vannak. Amikor a gyerekek előre tudják, mi fog történni, szívesen tesznek úgy, mintha a szülővel együtt ők is felolvasnák a mesét. A lényeg az interakció és a közös élmény – így ismerhetik meg a kicsik az olvasás örömét.

Mustra