Felvételizik a gyerek. Hogyan segíthetek neki?

Olvasási idő kb. 9 perc

Összesen mintegy hetvenezer negyedikes, hatodikos és nyolcadikos diák vághat neki szombaton a középiskolai felvételi vizsga írásbeli részének. A legtöbbjük számára teljesen új lesz ez a szituáció, sokan életükben először állnak önállóan ilyen megmérettetés előtt.

A legnagyobb teher a nyolcadikosok vállát nyomja, de a kisebbek között is vannak, akiknek komoly stresszt jelenthet a felvételi eljárás. Információgyűjtéssel és egy-egy gyakorlati tippel szülőként is csökkentheted az ismeretlen keltette félelmet, hogy ne a szorongásról szóljon a holnap.

Mire lehet számítani?

Akármelyik évfolyamra jelentkezik is, gyereked elé egymás után két 45 perces feladatsort tesznek le holnap – matematikából, illetve magyar nyelv és irodalomból is 10-10 kérdéssel. A feladatsorok egyik tárgyból sem csak, és nem is elsősorban a tárgyi tudást mérik. Az anyanyelvi kérdéssor a kommunikációs, szövegértési és szövegalkotási készségekre fókuszál, a matematikai pedig logikus gondolkodást vár el a gyerekektől.

Fontos tudni, hogy az írásbeli nem önmagában dönt majd a gyerekek továbbtanulásának sorsáról. Intézményenként eltérőek a bekerülés feltételei, az viszont általános szabály, hogy azokban az intézményekben, ahol a felvétel feltételeként írták elő az írásbeli vizsgázást, ott a végső pontszámba legalább 50 százalékban be kell, hogy számítson az itt elért eredmény. A vizsga helyszínét a családok választhatták ki a szervező iskolák közül, ideális esetben így a gyerekek számára nem teljesen ismeretlen terepen történik minden.

A vizsgaterembe természetesen nem mehetnek be a szülők, de sokat jelenthet a gyereknek, ha a vizsga két órájában ott vagy az iskolában – a folyosón, az aulában te is meg tudod osztani aggodalmaidat a többi szülővel. 

Mi lehet/legyen a gyerekeknél, mit vegyen fel?

Diákigazolványt, illetve személyi igazolványt mindenképpen vinni kell, a diákon is szereplő oktatási azonosítót külön is érdemes felírni valahova.

A feladatlapokat tollal (kék) kell kitölteni, ebből legalább kettőt vigyen, a matematika-feladatsor miatt ceruza és radír is legyen nála: a rajzos feladatokat ezzel kell elkészíteniük. Számológépet nem, de vonalzót, körzőt, szögmérőt lehet használni a matematika-feladatsornál, magyarból viszont nincs megengedett segédeszköz.

A fentieknek megfelelően felszerelt tolltartó mellett zsebkendő, innivaló és valamilyen gyorsan energiát adó rágcsálnivaló legyen a gyereknél – diákabrak, szőlőcukor, csoki, egyéni ízlésének megfelelően. 

Ha szorong a gyerek, és van bármilyen jegyzet vagy segédanyag, ami biztonságot nyújthat a számára, akkor tegyük be azt is, de ha nem muszáj, ne vegye elő a vizsga előtti percekben. A hangsúly itt inkább a biztonságérzet növelésén van.     

Gondolj, gondolj, gondolj!
Gondolj, gondolj, gondolj!Phil Boorman / Getty Images Hungary

Ha van valamilyen kabala, az is kerüljön be a csomagba!

Mivel írásbeli vizsgáról van szó, nem kell „kiöltözni”, de vannak gyerekek, akiknél a ráhangolódást segíti, ha kicsit másképp ruházkodnak fel egy ilyen eseményre. Farmer és egy ing vagy blúz tökéletes választás lehet, de a kényelmi szempontok írnak felül mindent: ne most próbáljatok ki új cipőt, és ha úgy komfortos, nyugodtan mehet valamilyen teljesen laza összeállításban is. 

Az írásbeli és a pótló írásbeli időpontja évről-évre eltérő lehet.

2020-ban január 18-án írják a központi felvételit, pótlásra pedig január 23-án lesz lehetőség.

Mi van, ha valamilyen nem várt esemény miatt nem tud ott lenni holnap?

Nagyon indokolt esetben (baleset, betegség stb.) 2019. január 24-én van lehetőség pótvizsgát tenni, úgyhogy ezen azért ne izgulja magát agyon a gyerek! Viszont jó tudni, hogy javításra, ismétlésre nincs lehetőség, vagyis a két alkalom közül csak az egyiken lehet megjelenni.

Hogyan készüljünk otthon a holnapra?

Ma már sehogy, legalábbis célzott tanulással semmiképpen se. Erre nemcsak a feladatsor jellege miatt nincs szükség, de tanulásmódszertanilag sem szerencsés az utolsó pillanatig gyakorolni, mert az információk le is kell, hogy ülepedjenek.

Németh Laura klinikai szakpszichológus, pszichoteraputa, a Vadaskert Kórház pszichológus vezetője szerint a vizsga napját megelőző délutánon inkább olyan tevékenységek domináljanak, amelyek még

nyomokban sem emlékeztetnek a tanulásra, vagy a szorongató vizsgahelyzetre, 

leginkább aktív tevékenységeket részesítsünk előnyben.

  • Egy kiadós séta vagy más mozgásos, szabadtéri tevékenység az ideális délutáni program, de a társasjátékozás, közös beszélgetés vagy más kötetlen élménytevékenység is sokkal többet hozzá tud tenni a vizsga sikeréhez, mint a jegyzetek olvasgatása. 
  • A jegyzetek, vázlat átlapozására, „képzeletbeli lefényképezésére” már csak maximum 30-60 percet szánjunk.  
  • Fontos, hogy időben menjen ágyba a felvételiző, még akkor is, ha az izgalom miatt nehezebben is megy az elalvás. Ilyenkor is este már pihenjen, lazítson, olvasson!
  • Nagyon hasznos lehet, ha a vizsga előtti este a gyerek önállóan vagy szülői segítséggel lepergeti fejben a másnap és a vizsga „filmjét”. Az ismeretlen mindig szorongató érzéssel tölt el, de ez ellen védekezhetünk. A vizsgát megelőzően minél több információt szerezzünk a helyszínről, a vizsga menetéről stb., ezzel is csökkentve a szorongást növelő bizonytalansági faktorok számát, és/vagy a képzeletünk segítségével próbáljuk ismerőssé tenni a helyzetet. A vizsgától szorongó gyerek részletekbe menően és alaposan fesse le a vizsga napjának képeit! (Például: reggel felkelek, kinyitom a szemem, nyújtózom, kisétálok a konyhába, az asztalon a teám és a szendvicsem, belebújok az előkészített ruhámba (…), leülök, előkészítem a tollamat, ceruzámat (…) alaposan elolvasom a feladatsort, a megfelelő sorrendben haladok, ellenőrzöm és beadom a munkámat, stb.)
  • A vizsgaszituáció nagyon sok gyereknek okoz szorongást, félnek, hogy nem tudnak jól teljesíteni, aggódnak, hogy szüleik emiatt nem lesznek megelégedve velük, rettegnek, hogy csalódást okoznak. A legtöbb, amit szülőként tehetünk értük, hogy biztosítjuk őket arról, hogy a felvételivel kapcsolatban is az erőfeszítéseit fogjuk díjazni, bárhogy is alakulnak majd az eredmények! Ugye így is gondoljuk?

A vizsga reggelén

Keljünk időben, hogy mindenre nyugodtan jusson idő, az ideges rohangálással csak plusz stresszt okozunk magunknak. Alaposan nézzük át a holmikat, amiket vinnénk, ne hiányozzon semmi a táskából!

Időben induljunk el: a vizsga előtt fél órával érdemes ott lenni a helyszínen, mert pontban 10 órakor nyílnak a borítékok. Ugyanakkor túl korán érkezni nem érdemes: a várakozással töltött idő csak növeli a feszültséget. Mindenképpen reggelizzen valamit a gyerek, még ha az idegesség miatt nem is annyira kíván enni, mert 11 órára már nagyon rosszul lehet, ha üres gyomorral indult útnak. A vizsga előtt érdemes elmenni mosdóba, mert nagyon zavaró lehet, ha a feladatlap megoldása közben kell pisilni, és nem is biztos, hogy egy ilyen helyzetben ki mer kéredzkedni egy negyedikes.

Vigyázz, kész, rajt!
Vigyázz, kész, rajt!Shutterstock

A vizsga

Lehetünk bármennyire propellerszülők is, a vizsgán magára lesz utalva gyerekünk, a feladatsorokat pedig feszített tempóban, odafigyelve kell megoldania úgy, hogy még a szorongás is az összpontosítás ellen dolgozik. 

Németh Laurától kértünk fogódzót ahhoz is, hogy ebből a helyzetből a legtöbbet hozhassák ki  a srácok.  

  • Bár a 45 perc így is kevésnek tűnik, nagyon fontos, hogy az első néhány perc a feladatlap átolvasásáé legyen, és a végén is hagyjon a gyerek legalább 5 percet az átnézésére. A lap első áttekintésével látni fogja, hogy melyek azok a feladatok, amiket azonnal, gyorsan meg tud oldani, és melyek azok, amik több gondolkodást igényelnek majd.
  • Húzza alá a kérdésekből a lényegi részt, vagyis azt, hogy pontosan mire kérdez rá a feladat, vannak-e részkérdések, stb. Nagyon sok vizsga csúszik el azon, hogy a gyerekek csak a kérdések egy-egy részére válaszolnak, vagy nem pontosan arra felelnek, amit kérdeznek.
  • A feladatok közül a legkönnyebbekkel kezdjen, két okból is. Egyrészt azonnali sikerélményt ad, ha az első 10 perc után már több feladaton túl van (ha a nehézzel kezd, könnyen lehet, hogy 20 perc alatt csak 1-2 példát tud megoldani, ettől megijedhet, leblokkolhat). Másrészt, ha a nehezebbel kezd, lehet, hogy épp azokra a feladatokra nem marad ideje, amit egyébként könnyen és hibátlanul meg tudna csinálni.
  • A magyar feladatlapon az utolsó kérdés szokott a mumus lenni, erre a szövegalkotási feladatra érdemes legalább 10-15 percet hagyni.
  • Ha egy-egy példánál elakad a gyerek, nem érdemes sokáig „ülni” rajta, ilyenkor tovább kell menni, és később, ha marad idő, ismét megpróbálhat visszatérni.
  • Alap, hogy válasz nélkül ne maradjon egy kérdés sem, legalább tippeljen egyet! Arra viszont ügyeljen, hogy ahol egy választ kérnek, ne írjon be többet, mert a javítási és értékelési útmutató alapján nem fogadják el, ha rossz válaszok között bújik meg a jó.
  • A feladatsor végi ellenőrzés kulcsfontosságú! Iskolai dolgozatoknál akár 1-2 jegyet is számíthat, és itt is rengeteget segít, ha átnézzük a megoldásokat. Lehet, hogy észrevesszük, hogy rosszul számoltunk, vagy más hibát vétettünk. Ilyenkor még van lehetőség gyorsan javítani.

A vizsga után

Örüljünk együtt, hogy túl van, túl vagyunk rajta! Ha szeretne mesélni, a példákat felidézni, rajta, de ne az legyen az első kérdésünk, hogy hogy sikerült. Ezt legkésőbb február hetedikéig úgyis megtudja mindenki. Most a dicséretnek van itt az ideje, ismerjük el az erőfeszítéseit, mondjuk el neki, hogy igazán büszkék vagyunk rá, a délutánt pedig töltsük családi körben kikapcsolódva. 

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek