Sok tinédzser küzd negatív gondolatokkal és önértékelési zavarral, mert szeretnének tökéletesek lenni, és valószerűtlen elképzeléseknek próbálnak megfelelni. Sőt, kutatási eredmények szerint a jelenség egyetemistáknál is megfigyelhető, olvasható a Berkeley Egyetem Greater Good magazinjának honlapján.
A kamasz saját magáról alkotott képe komoly szerepet játszik abban, hogy mennyire érzi jól magát a bőrében, mondja egy friss tanulmány. A támogató iskolai közeg és a jó kapcsolatok is befolyásolják, de ezek csak indirekt hatásúak. Úgy tűnik, hogy a pozitív önkép szükséges ahhoz, hogy könnyebben létesítsen kapcsolatot másokkal, és ki tudja használni az iskola nyújtotta lehetőségeket. Íme öt jótanács Amy L. Evától, a Berkeley Egyetem munkatársától, amivel segíthetjük, hogy a kamaszodó gyerekünk jól érezze magát.
#1 Mozogj!
Elcsépeltnek tűnhet, de a rendszeres mozgás tényleg jót tesz. Már önmagában a fizikai tevékenység képes javítani az önbecsülést és az önképet a gyerekekben és a kamaszokban, állapította meg pár évvel ezelőtt egy átfogó vizsgálat. Nem mindegy azonban, hogy a gyerek hogyan sportol. Az iskolai, felügyelt mozgás ugyanis sokkal jobb hatású volt, mint az otthoni edzés.
A tinédzserek önképe szoros összefüggésben van a kinézetükkel, amivel nagyon sokan küzdenek (felnőttként is). A rendszeres sport pedig ezen a téren is segít.
#2 Légy megértő magaddal szemben!
Veszélyes, ha egy gyerek mindig másokhoz méri magát, és azt nézi, hogy ő mennyire sikeres, mit ért el. Kristin Neff, a Texasi Egyetem kutatója szerint fontos, hogy saját magunkhoz is úgy álljunk hozzá, ahogy a barátainkhoz, vagyis nyitottsággal, megértően, elfogadással. Kamaszokat és fiatal felnőttek vizsgáló kutatásában megállapította, hogy akik tisztában voltak a hibáikkal, és megértéssel kezelték azokat, sokkal jobban érezték magukat.
#3 Ne törődj másokkal!
Egy tinédzser gyakran véli úgy, hogy “mindenki őt nézi”, és hasonlítgatja magát a többiekhez. A közösségi média ráadásul ezen csak ront, mert azt nézegeti, hogy hány lájkot kap a posztja másokéhoz képest, vagy éppen úgy érzi, hogy kimarad valamiből, amikor meglát egy fényképet a nélküle szórakozó barátairól. De a közösségi médiától függetlenül a mindennapi életben is gyakran hasonlítják össze a gyerekeket például az iskolában, amikor osztályoznak, vagy épp teljesítmény alapján tanulócsoportokra bontják őket.
Néhány iskolai alternatíva ezek kiküszöbölésére:
- A jegyek ne legyenek nyilvánosak.
- Legyen lehetőség a beadandó feladatok felülvizsálatára és megismétlésére.
- Ne képesség alapján történjen a csoportbontás.
- Az egyedi teljesítmény legyen a fókuszban.
- A kis sikereket is el kell ismerni!
#4 Fókuszban az erősségek
Lehet, hogy egy gyerek rossz a sportokban, de közben nagyon erős a természettudományokban. Vagy éppen mindig magányos, csendben ücsörög a hátsó sorban, de közben gyönyörű verseket ír.
Susan Harter pszichológus szerint az önértékelésünk szempontjai a következők: sportteljesítmény, iskolai teljesítmény, elfogadás a társak körében, szoros barátságok, elégedettség a munkával, romantikus vonzerő, attraktív külső, saját viselkedés megítélése. Meg kell keresni, hogy a kamasz miben kiemelkedő, és azt kell hangsúlyozni, bátorítani a fejlődésre.
#5 Segíts másokon!
Sokkal jobban érzik magukat a tinédzserek, ha segíthetnek másoknak. Támogassuk, ha ilyen irányú érdeklődése van, vagy mutassunk neki lehetőségeket. Ha rendszeresen tesz valamilyen nagyobb cél érdekében, akkor megtanul másképp gondolkozni, nagyobb tekintettel lesz másokra, és pozitívabb, céltudatosabb lesz.