Autósülésteszt - amin nem érdemes spórolni

Olvasási idő kb. 6 perc

Ha van gyerekünk és van autónk is, a kettőt kompatibilissé kell tenni, méghozzá gyerekülés segítségével, ezzel mindenki tisztában van. Azzal azonban nem, hogy milyen a jó autósülés, ami igazán biztonságos, s nem csak a szép macis mintáival tűnik ki az áruházak polcairól. Ahhoz pedig, hogy jól döntsünk, bizony sokféle szempontot kell figyelembe vennünk, s segítség nélkül egyáltalán nem biztos, hogy sikerül választanunk. Míg gyerekkorunkban a legkisebb gyerek is szabadon ugrándozhatott a kocsi hátsó ülésén, s ezzel sokszor az életével fizetett, addig ma már, 2002. január elsejétől csak gyerekülésben utazhatnak. Mint korábban beszámoltunk már róla , néhány jogszabályi változás történt a KRESZ-ben a gyerekülésekkel kapcsolatban, most pedig nézzük meg konkrétan a különböző gyereküléseket, hogy melyik mit tud és mire van belőle szükségünk.



Mielőtt megvásároljuk a gyerekülést, néhány alapvető dologgal nem árt, ha tisztában vagyunk. Csak akkor szállíthatjuk a gyereket az első ülésen, ha nincs, vagy kikapcsolható a légzsák és kizárólag menetiránnyal háttal. Azok a gyerekülések, amiket 1995 előtt gyártottak nem megfelelőek, jóváhagyási számuk (E betű alatti számsor az ülés alatt) 01-el és 02-vel kezdődnek. A vásárlás fő szempontja mindig a gyerek súlya, nem pedig a kora.

Bár gyerekülést már 10.000 forint alatt is vehetünk bármelyik hiperben, nem biztos, hogy kellő biztonságot ad a gyereknek, ezen pedig igazán nem érdemes spórolni. Az ADAC (német autóklub) 2008-as gyereküléstesztje alapján most bemutatunk néhány olyan márkát, amit valóban érdemes megvenni, bemutatva azokat a szempontokat, amiket figyelembe kell vennünk.

Az első kategóriában ( 1 éves korig, vagyis 0-10 kilogrammig) a fenti teszt szerint három „ülés” kapott minden kategóriában (biztonság, kezelhetőség, kényelem, használat) jó minősítést, a RÖMER Baby Safe sleeper, a HTS Besafe iZi Sleep gyerekülés, valamint a Jané Strata elnevezésű hordozó. Az első tulajdonképpen nem is ülés, hanem egy mózeskosár, amely állítható támlával, hordozó karral rendelkezik, valamint adapterrel helyezhető a hátsó ülésre. A Jané típusú ülés 5 pontos biztonságiöv-rendszerrel felszerelt, a 2 pontos rögzítés nagyobb tartófelületet nyújt, és ezzel megnöveli a biztonságot. Mind a RÖMER, mind a Jané kiváló minősítést kapott biztonsági kategóriában a teszt során.

A HTS Besafe szintén kagyló formájú, ötpontos beépített biztonsági övvel rendelkezik és négy német magazinnál is jó minősítést kapott az elmúlt két évben. Míg a Römer mózeskosár alakú hordozóját 70.000,- forintért vásárolhatjuk meg, addig a HTS Besafe 40.000, a Jané Strarta 47.000 forintba kerül. Az ADAC tesztjében azonban egy negyedik ülés kapta meg a kiváló minősítést, annak ellenére, hogy egyik tesztszempont jó alá minősítést, azaz hiányosat kapott, méghozzá „használhatóságból”, kezelhetőségből és biztonságból azonban, mely alapvetően a legfontosabb, azonban kiválót kapott, s ő nem más, mint a RÖMER Baby Safe Plus Isofix (44.000 forint). Az isofix lábakkal ellátott szerkezet közvetlenül a karosszériához rögzíti az ülést, így kiküszöbölődnek a biztonsági övből adódó hibák, például ha véletlenül rosszul helyeztük be, vagy lazán vezettük az övet. Hogy ne csak a legjobbakat, hanem a sereghajtókat is megemlítsük, a teszt szerint a leggyengébben a PEG PEREGO Primo Viaggio Tri-Fix (35.000-39.000 forint) végzett, igaz, a négy kategóriából kettőből jót kapott (biztonság és használhatóság), a maradék kettőből pedig hiányosat.

A következő korosztálynak/méretnek gyártott ülések közül (9-18 kilogrammig, vagy 1-4 éves korig) ismét a RÖMER márka került ki győztesen, két gyerekülése kapott jó minősítést minden kategóriában, a RÖMER Safefix Plus (Isofix) (108.000 forint), valamint a RÖMER King Plus (60.000 forint). Az előbbi 4 pozícióba dönthető akár menet közben is, annyira egyszerű a kezelése, 5 pontos övvel rendelkezik központi övfeszítővel, s menetiránnyal megegyezően szerelhető be, a már említett isofix módon. Az utóbbi szellőzőrendszerrel ellátott (háttámla), három dőlési szögbe állítható, s minden 3 pontos biztonsági övvel ellátott autóba beszerelhető.

Van egy különösen érdekes kategória (9-25 kilóig/1-7 éves korig), ahol csak két termék szerepel, mindkettő minősítése hiányos, ráadásul pont a biztonság kategóriában érték el mindketten ezt a minősítést. Az egyik a MICHELIN Cockpit, ezeket a gyereküléseket vissza is hívták: a töréstesztek alapján nem felel meg az EU szabványoknak, a másik pedig a EITEL PLASTIC Luftikid.

A 9-36 kg-ig terjedő kategóriában a vezető gyerekülés a KIDDY Comfort Pro (56.000 forint) volt. Ez a majdnem 12 éves korig használható gyerekülés nagy és strapabíró lábtartóval rendelkezik, a legtöbb gyerekülésből a nagyok ugyanis csak lógatják a lábukat, ennél a típusnál viszont van helyük végre. Igen vastag beépített fejtámasszal rendelkezik, ami ütközéskor gátolja a fejcsapódást. Követi a gyerek növekedését, valamint egy kézzel is könnyen kezelhető.

A legutolsó csoportban (15-36 kilogrammig/4-12 éves korig) hat ülés ért el jó minősítést, s ebből három lett minden kategóriában jó, használhatóságból pedig ugyanezek kiválóak. A BÉBÉ CONFORT Moby (40.000), mely rendkívül széles, kagyló formájú üléssel rendelkezik, valamint a nálunk kevésbé ismert CYBEX Solution X (33.000), mely szellősebb darab és átmenetet képez az ülésmagasító és a gyerekülés között (igaz, a CYBEX masszív fej és háttámlával rendelkezik). A KIDDY Discovery Pro (40.000) autósülés 2008-as újdonság, s nagyon hasonlít a CYBEX-re, kár, hogy a KIDDY ebből az üléséből kispórolta a lábtartót, pedig nagyon jó kiegészítő, mint láttuk az előző kategóriában. Természetesen a Römer sem maradhat ki a sorból, mint legjobb gyerekülés, a RÖMER KID (43.000) 11 fokozatban állítható fejtámlamagassággal, dönthető háttámlával és erőteljes oldalvédelemmel ismét bizonyít a saját súlycsoportjában.

Mint látjuk, nem mindegy, hogy milyen ülés mellett tesszük végül le a voksunkat, érdemes tehát jól körüljárni a témát, mielőtt megvesszük a kiválasztott darabot. Az autósülésnél ugyanis nem elég, ha tetszetős a huzat, designos a forma, egy-egy törésteszt alkalmával kiderülhet, hogy nem nyújt kellő biztonságot. Míg egy babakocsinál nem kell feltétlenül tudományosan vásárolnunk, a gyerekünk védelmében nem árt, ha tájékozódunk, hogy melyik ülést érdemes megvenni. A gyerekülés a sok babafelszerelés és kiegészítő közül egy olyan darab, amin nem hogy nem érdemes, de nem is szabad spórolni.

forrás: www.aca.de

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek