Igen, jól drukkoltunk: miután tavaly a Saul fia lett a Legjobb idegen nyelvű film, idén Deák Kristóf filmje, a Mindenki hozta el az Oscar-gála Legjobb rövidfilm kategóriájáért járó szobrot. "Próbáljuk úgy nevelni őket, hogy büszkék lehessünk rájuk" - mondta a köszönőbeszédében a fiatal rendező. Mondani se kell, a közönség széttapsolta érte a tenyerét. Mi is itthon a miénket, de nemcsak Deákért, nemcsak a Mindenkiért, hanem a tavalyi Saul fiáért, Enyedi Ildikó Arany Medve díjáért, meg úgy egyáltalán a jó, magyar filmekért.
De nem csak ez volt ám az egyetlen nagy pillanat az est folyamán. Voltak itt még bőven meglepetések, meg kínos performanszok, Warren Beatty óriás bakijáról nem is beszélve.
Minden a szokásos módon kezdődött az idei Oscar-gálán: a nagy alkalomra szétbotoxozott A listás színészekkel, ruhaparádéval, meg az átlagos villámkérdésekkel,
"Az ember beletesz apait-anyait. Néha kapcsolatot lehet teremteni a közönséggel, néha nem"
- ezt például Nicole Kidman, az Oroszlán női mellékszereplője mondta, amikor arról kérdezték, hogyan értékeli a filmben nyújtott alakítását. Charlize Theron pedig arról mesélt, mennyire átérzi a jelöltek lelkiállapotát, emlékszik, mennyire izgult, amikor a legjobb főszereplő kategóriában jelölték. "Izzadtam, mint egy ló, és mindenfélét csinált a testem" - mondta a színésznő.
A több mint egy órás vörös szőnyeges vonulás-pózolás-vonulás-pózolás után Justin Timberlake tátogásával, meg egy ezzel egybekötött kínos közös tánccal el is kezdődött a 89. Oscar díjkiosztó gála. Jimmy Kimmel, az est házigazdája nyitóbeszédében megpróbálta elásni a csatabárdot Matt Damonnel, de végül kiderült, hogy ezzel csak a színész egész estés szívatását vezette fel. A kölcsönös trollkodás amúgy általános kettejük közt, az egész onnan datálódik, amikor Kimmel akkori csaja, Sarah Silverman komikusnő a pasija show-jában dalban arról poénkodott, hogy rendszeresen összefeküdt Matt Damonnal. Ebben a videóban persze Damon is szerepel.
Kimmel szurkálódása után elkezdődött a kategóriák darálása, a legjobb férfi mellégszereplő kategóriáját az Oscar-díjas színésznő, Alicia Vikander konferálta fel. És egyáltalán nem lepődtünk meg, hogy a boríték Mahersala Ali nevét rejtette, a Holdfényben nyújtott fantasztikus alakításáért. Mahersala többek között a tanárainak mondott köszönetet, és kiemelte, hogy ők tanították meg arra, hogy amikor játszik, ne felejtse el: a szerep, a figura nem róla szól.
A következő kategóriánál nemcsak mi, de maga a díjazott is meglepődött. Ugyanis a legjobb jelmezért végül a A legendás állatok és megfigyelésük című film jelmeztervezője kapta a díjat. "Nem készültem rá, hogy én nyerek, azt hittem, hogy más viszi el ezt a díjat" - mondta a többszörös BAFTA-díjas Colleen Atwood, aki egyébként rutinos Oscar-díjas is, harmadszorra vehette át az aranyszobrot. A díjat Kate McKinnon és Jason Bateman adta át.
"A rasszista indíttatású támadások áldozatai nevében veszem át ezt a díjat"
- ezt már Ezra Edelman rendező mondta, aki a legjobb dokumentumfilm kategóriában vehette át az aranyszobrot. Egyébként idén volt először arra példa, hogy fekete jelöltje legyen ennek a kategóriának. Erza Edelmannek pedig ez volt élete első Oscar-jelölése, amit az OJ Simpson életét bemutató dokumentumfilm, az OJ: Made in America filmjéért kapott (ezt mi is erősen esélyesnek találtuk). Ami azt illeti, meg is érdemelte, brutálisan jó feldolgozása egy olyan témának, amivel már nagyon sokan, nagyon sokféleképpen foglalkoztak.
Aztán nem értjük, miért, de egyszer csak a milliomos vendégseregre repiajándékok kezdtek hullani. Szerencsére nem sokáig. A nemtudjukminekszánt, de roppant felesleges jelenet után a Kaliforniai álom elől újabb jelölést váltottak be, ezúttal a hangvágás kategóriájában. A díjat az Érkezés vitte el. De mindegy is, mert utána jött az egyik legizgalmasabb, a legjobb női mellékszereplő kategóriája, amelyben ugyan nagyon erős alakítások versenyeztek egymással, de azért Viola Davisnek borítékolható volt az aranyszobor a Fencesben nyújtott alakításáért.
"Mindig azt kérdezik tőlem az emberek, Viola milyen történeteket akarsz elmesélni? Azoké az emberekét, akik mertek nagyon álmodni, mertek szerelembe esni (...) A mi hivatásunk az, amivel bemutathatjuk, milyen végigélni egy életet"
- mondta szenvedélyes beszédében a Fences Emmy-, Golden Globe- és Tony-díjas mellékszereplője.
Aztán következett az a kategória, ami tavaly minket is nagyon érdekelt, és amiben a legjobbnak bizonyult a Saul fia: a legjobb külföldi filmeké. Idén ebben a kategóriában nem szerepelt magyar film, ellenben jobbnál jobb filmek versenyeztek a díjért, amit végül az Ügyfél nyert el. Szomorú és egyben érthető volt a film rendezőjének, Asghar Farhadinak a távolmaradása: Donald Trump muszlimok beutazását tiltó rendelete miatt döntött így. A mezőnyben ott volt még például Az ember, akit Ovénak hívtak (erről itt írtunk), és a szuper sikeres, és a kritikusok által (és általunk is) mennybe menesztett Toni Erdmann is.
Pár perccel később a Kaliforniai álom végre átvehette első díját a legjobb látványért, pont akkor, amikor már kezdett kínos lenni, hogy egyre-másra váltják be előttük más filmek a díjakat.
Aztán jött egy bizonyára óriási poénnak szánt jelenet: turisták érkeztek, akik azt hitték, hogy egy kiállítást fognak megnézni, ehelyett az Oscar kellős közepébe vezették be őket, ahol - mint az állatkertben - megnézhették, lefotózhatták a kiöltözött sztársereget. Jimmy Kimmel még kicsit trollkodott Matt Damonnal, és felesleges kérdéseket tett fel a szerencsétlen átlagembereknek, de hála az égnek ez a kínos pár perc is véget ért.
Néhány újabb kategória kiosztása után Jimmy Kimmel az Oroszlán című film gyerekszereplőjét, Sonny Pawart bombázta hülye kérdésekkel, aztán a magasba emelte a fiút, hogy újabb repiajándék hulljon a közönségre.
Ennél fontosabb pontja volt az estének, amikor az első díját vehette át a The White Helmets rendezője, aki a szíriai frontvonalban dolgozó mentőcsapat munkájáról készített filmet. "Szeretnénk véget vetni a vérontásnak Szíriában és szerte a világban" - olvasta fel a rendezőnő a Fehér Sisakosok által írt üzenetét. Nagy port kavart egyébként, hogy a film operatőrét nem engedték be az Egyesült Államokba, hogy részt vehessen a gálán.
Alig pár perc múlva pedig kiderült, hogy a Mindenki nyerte a rövidfilm kategória díját, amire eddig még nem volt magyar példa. Deák Kristóf, a film rendezője nagyon rövid, összeszedett beszéd kíséretében vette át a stábot megillető szobrot. Így:
"A folyamatnak kell örülni, nem az eredménynek" - ezt már Barry Jenkins mondta a legjobb adaptált forgatókönyvért (Holdfény) járó díjért. és megköszönte az Akadémiának, hogy kiáll a hátrányos helyzetűekért. Díját a fekete fiataloknak ajánlotta, és azt üzente nekik: ez a film a bizonyítéka annak, hogy helyt tudnak állni. A díjra egyébként esélyes volt a Kaliforniai álom is, ami a 14 jelöléséhez képest annyira már nem állt jól az est ezen pontján, pedig a Google is tarolást jósolt neki a keresési eredmények alapján. De azért nem kell sajnálni őket, így is hat Oscar-díjjal lettek gazdagabbak, és az egyik legfontosabb kategóriában, a legjobb rendezésért is ők vitték el a díjat. Ezzel pedig a 32 éves Damien Chazelle lett minden idők legfiatalabb olyan rendezője, aki átvehette az aranyszobrot. Korban még Norman Taurogot is megelőzte pár nappal, aki 1931-ben nyert a Skippy című filmjével.
Casey Affleck (Régi város) lett a legjobb férfi főszereplő, teljesen megérdemelten, a film pedig a legjobb forgatókönyv díját is elnyerte. A Legjobb női főszerepló kategóriában Emma Stone lett a befutó, pedig a fantasztikus Meryl Streep is versenyben volt a díjért: neki ez volt a huszadik jelölése.
És aztán a végén, amikor már azt hittük nem jöhet több kínos jelenet, Warren Beatty bejelentette az Év filmje díját.
És ennek kínosságát legfőképp a Kaliforniai álom készítői érezték meg, hiszen már át is vették az Év filmjéért járó arany szobrot, amikor kiderült, hogy az mégsem őket illeti, mert amúgy ebben a kategóriában is a Moonlight a nyertes.Így a Kaliforniai álom, az Oscar legnagyobb esélyese a 14 jelölésből hatot vihetett haza, míg a Holdfény a nyolc jelölésből kettőt tudhat a magáénak. Az Oscar gála pedig minden idők legnagyobb Oscar bakiját.
Frissítés: A PwC a felelős a történtekért, ők adják a borítékot a felolvasók kezébe, és hát izé, Beattynek rosszat adtak.
Ők nyertek:
Legjobb eredeti forgatókönyv: Kenneth Lonergan / Régi város
Legjobb adaptált forgatókönyv: Barry Jenkins / Holdfény
A legjobb női mellékszereplő: Viola Davis, Fences
A legjobb férfi mellékszereplő: Mershala Ali / Holdfény
A legjobb jelmez: Colleen Atwood /A legandás állatok és megfigyelésük
A legjobb rövid dokumentumfilm: Orlando von Einsiedel és Joanna Natasegara / The White Helmets.
A legjobb smink: Alessandra Bertolazzi, Griergio Georgini, Christopher Nelson /Öngyilkos osztag
A legjobb operatőr: Linus Sandgren/ Kaliforniai álom.
A legjobb vágás: John Gilbert, Fegyvertelen katona
A legjobb hangvágás: Sylvain Bellemare / Érkezés
A legjobb látvány, vizuális effektek: Dzsungel könyve, Robert Legato, Adam Valdez, Andrew R. Jones, Dan Lemmon
A legjobb animációs rövidfilm: Szalonka című film. Alan Barillaro és Marc Sondheimer
A legjobb animációs film: A Zootropolis – Állati nagy balhé
A legjobb rövid dokumentumfilm: Deák Kristóf /Mindenki
A legjobb dokumentumfilm: Erza Edelman/ OJ in America
A legjobb idegennyelvű film: Asghar Farhadi, az Ügyfél
A legjobb eredeti filmzene: Justin Hurwit/ Kaliforniai álom.
A legjobb eredeti betétdal: Justin Hurwitz, Benj Pasek és Justin Paul/ Kaliforniai álom /A City of Stars
A legjobb rendezés: Damien Chazelle/ Kaliforniai álom
A legjobb női főszereplő: Emma Stone/ Kaliforniai álom
A legjobb férfi főszereplő: Casey Affleck / Régi város
Legjobb film: Holdfény