Társasjátékmusta nagyobbaknak, hat nem túl ismert, de annál jobb játék 8-10 éves kortól. Karácsonyig még pont be is lehet őket szerezni, bár sajnos azt egyikről sem mondhatjuk, hogy kifejezett olcsó lenne, kivéve az utolsó, meglepő ajánlatunkat.
Inquizitor
Azért ezzel kezdem, mert ez egy magyar játék. Nem tudom, hányan tudják, hogy az Inquizitort egy magyar pasi, Márk Zoltán találta és dolgozta ki, aki a kész játék prototipusával kereste meg a Piatnikot. A nagy játékcégnek pedig annyira megtetszett az ötlet és a kivitelezés, hogy meg is vették tőle az Inquizitort, és a játék már a második rész kiadását élte meg, amit szintén ő készített el.
Ez a játék pontosan olyan, mint amire a neve alapján következtetnénk: nehéz, sőt, nagyon nehéz. Egy afféle műveltségi, tippelős, beégős, röhögős játék, amit 10 éven fölülieknek ajánlanak. Semmiképpen ne gondoljuk azt, hogy felnőttként könnyen fog menni, mert nem fog, a kártyákon ugyanis például olyan elképesztően váratlan dolgokra kell tippelnünk, amin egészen biztosan nem jutott még soha eszünkbe elgondolkodni.
Mamutvadász
A Mamutvadász lett idén nálunk az év társasjátéka, a linkelt odalt egyébként mindenkinek ajánlom, akit érdekelnek a társasok, mert csomó jó ötletet lehet innen szerezni. Nem csak az idei év jelöltjei vannak fönt az oldalon, de a korábbiak is, amik között rengeteg nekem ismeretlen, de jónak tűnő játékot találtam.
A Mamutvadász egy jó kiadós játék, ahol egyszerre elég sok dologra kell figyelni. Arra, hogyan lépünk, mert ezzel tudjuk akadályozni az ellenfelet. Aztán arra, hogy megszerzett baltáinkkal minél értékesebb mamutot zsákmányoljunk, de gyüjtögetni is kell, ide-oda hurcolni az élelmet, tárgyakat szerezni, egyszóval mindent meg kell tennünk, amit annak idején az ősemberek is tettek.
Idővonal
Ennek a játéknak eredetileg Timeline volt a neve, a magyar változat idén jelent meg.Ha csak annyit mondanánk róla, hogy segít megtanulni az évszámokat, biztosan mindenki ásítva legyintene. Pedig nem érdemes, mert ez egy végtelenül egyszerű, de nagyon jópofa és szórakoztató játék, ahol az évszámok óhatatlan memorizálása csak egy pozitív mellékhatás.
Összesen annyi feladatunk van, hogy a véletlenszerűen megkapott öt kártyánkból megpróbáljuk a történelem különböző eseményeit (találmányok, emberek születése, épületek keletkezése, stb) egymáshoz képest helyes sorrendben elhelyezni. Ha nem jó helyre tettük az adott eseményt az idővonalban, új kártyát kell húzni. Ahogy egyre több esemény sorakozik az idővonalon, úgy lesz egyre nehezebb a dolgunk. A játékot pedig az nyeri, akinél legelőször fogynak el a kártyák. Az angolnyelvű verzióhoz már számos kiegészítő kártyacsomag is kapható, gondolom idővel ezek is megérkeznek majd hozzánk is.
Dixit
Ez nálunk már 2010-ben az év játéka lett, ezért tulajdonképpen lehet, hogy már akkora klasszikus, amit nem is lenne érdemes ide beválogatnunk. Ez a játék egy kicsit a tabura emlékeztet, csak izgalmasabb játékmenettel. A játék alapját a kártyák (gyönyörű festmények!!!) alkotják. Minden körben más a mesélő, akinek egy, a kezében lévő kártyáról kell mondania valamit, ami arra jellemző. Ezután az összes játékos kiválasztja a saját kezéből azt a lapot, amire a leírás a legjellemzőbb. A mesélő begyűjti, összekeveri majd lerakja az összeset, és a többieknek tippelni kell, melyik lehetett az, amiről valójában beszélt.
A csavar az, hogy a mesélő akkor jár jól, ha van, aki eltalálja a helyes választ, de nem mindenki. Ezért aztán figyelni kell arra, hogy amit mond, az se túl nehéz, se túl könnyű ne legyen. A játékot 8 éves kortól ajánlják, de a nagyobbik nálunk már 6 évesen belekóstolt, és beleszeretett. Ugyanakkor az szerepel a leírásban, hogy 3-6 játékos számára - azért ez a játék akkor a legvicesebb, ha minél többen játsszák.
A Dixithez is tartozik egy csomó kiegészítő pakli, amiket már nálunk is lehet kapni, és kijött egy új verziója is, a más szabályokkal működő, de állítólag szintén nagyon élvezetes Dixit Jinx.
Samarkand
Még egy jelölt az idei társasjátékdíj csapatából. A Samarkand egy vonatozós, kapitalistás, részvényes játék, a Chicago Express családbarát változata, ahol a selyemút építése során kell ügyesen taktikáznunk, jó családokba beházasodnunk, és trükkösen végrehajtanunk a titkos küldetésünket. Az első olvasásra bonyolultnak tűnő, de a gyakorlatban azért nem olyan nehéz játékról részletes ismertetőt olvashatnak itt.
Ezt a játékot is 8 év fölöttieknek ajánlják, de az igazán jó taktika kidolgozása inkább idősebb korban fog menni, bár a házasságokkal némileg segíthetjük a kisebb gyerekeket is. Elvileg már ketten is játszható, gyakorlatilag legalább hárman, de még inkább négyen érdemes leülni mellé.
Dominó
Most biztosan sokan azt hiszik, elment az eszünk, amiért a nagyoknak szóló játékok közé betettük a dominót. Pedig nem ment el, ez a játék jóval bonyolultabb is lehet, mint amit gyerekkorunkban megtanultunk róla. Számos változata van, amit mi most ajánlunk, azt itthon verseny dominónak szokták hívni, angolul pedig all five-nak vagy mugginsnak. Ezt a számos domino ürestől hatosig terjedő részével játsszuk, lehet ketten, hárman vagy négyen, ha négy játékos van, akkor ők párokat alkotnak.
Sajnos nem könnyű ehhez használható magyar szabályokat találni, de itt viszonylag normálisan összefoglalták, angolul pedig itt érdemes nézelődni. A játék lényege az, hogy a meghatározott rend szerint az asztalra kerülő dominóformáció két-három-négy végét (hogy hány vége van, az attól függ, hol tartunk a játékban) minden játékos rakása után összeadjuk, és ha a végeredmény osztható öttel, akkor az adott játékos/pár a pontszámot felírhatja. Sőt, inkább felrajzolhatja, mert ehhez a játékhoz egy olyan pontozás tartozik, amivel ránézésre, összeadások nélkül is rögtön látjuk, ki hogyan áll. Mivel ehhez nem találtam értelmes illusztrációt, rajzoltam egyet.