Liziba, több mint egy metróállomás – áll a kínai város honapján, és mi tagadás, a Szecsuántól nyugatra, a Jangce és a Jialing folyó találkozásánál fekvő, nyolcmilliós Csungking leghíresebb látványossága valóban nagyobb attrakció minden környéken található érdekességnél. Ennek az építménynek az előkészületeibe ugyanis már úgy kezdtek bele, hogy tudták,
naponta reggeltől éjszakáig egy szerelvény hajt át rajta oda és vissza.
Reggeltől estig jár a metró a lakóházon át
Az állomás közelében már reggelente hat körül izgatott turisták hada várakozik, hogy a pontban 6 óra 30 perckor érkező metrót elcsíphessék, amint éppen „felfalja az épület”. Az égtáj minden irányából, több ezer kilométeres távolságokból is érkeznek emberek csak azért, hogy szemtanúi legyenek a különleges látványnak. A lenyűgöző jelenetet, vagyis amikor a lakóházba suhan a CRT 2 jelzésű szerelvény, a látogatók késő este, egészen 23 óra 12 percig kaphatják lencsevégre.
Egyszerre épült a metróállomás és a háztömb
A Kína növekedésének egyik nevezetességeként jegyzett Liziba állomás megtestesíti a hegyi városnak is nevezett Csungking és az egész ország jellegzetes kulturális és történelmi vonásait. A híresztelésekkel ellentétben ezt az állomást nem egy már meglévő épületben alakították ki, a Liziba és a 19 emeletes tömbház ugyanis egyszerre készült.
A hétköznapinak egyáltalán nem mondható állomás a hatalmas épület hatodik és a nyolcadik emelete között kapott helyet, és bármily meglepő, a lakóknak esze ágában sincs a zajra panaszkodni.
Ez többek között annak köszönhető, hogy az állomás kialakításakor olyan anyagokat használtak, amelyek egyfelől segítenek a hang tompításában, másfelől viszont elnyelik a metróhoz hasonló közlekedési eszközöknél már jól megszokott rázkódásokat és rezgéseket.
Ez volt Nyugat-Kína első metróvonala
A Jiaochangkou és Yudong között közlekedő, délkelet felé haladó CRT 2 vonala egyébként 2005. június 18-án kezdte meg működését Nyugat-Kína első metróvonalaként.
Ez volt egyben Kína első nehéz egysínű vonala is, amely ma jelenleg 29,9 km hosszan fut, és 25 állomást szolgál ki.
Európa legérdekesebb függővasútja
Ha nem is pont ilyen, de a különleges kínai metróról sokaknak jut eszébe egy európai különlegesség: az 1901 óta üzemelő wuppertali függővasút. A 13,3 kilométernyi útvonal a legrégebbi ilyen rendszer a világon, amelyet – a legolcsóbb megoldást keresve – egy mérnök javaslatára egysínű magasvasútként építették meg a városi patak felett.
Bár a vasúti szerelvényekkel nem lehet száguldozni, hiszen a jármű legfeljebb 60 km/órás sebességgel tudna haladni, ugyanakkor a 28-30 perces menetidő alatti 26,6 km/órás átlagsebesség éppen ideális ahhoz, hogy az utasok alaposan szemügyre vegyék a különleges közlekedési eszközt.
Azt tudtad, hogy a világ leghosszabb vasútvonalát bűnözők és hadifoglyok építették? Az erről szóló cikkünkben még több érdekességet is megtudhatsz.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés