Itt az idő, hogy kicsit máshogy tekintsünk az öltözködésre, és ne pusztán divat kérdéseként. Talán hallottad már korábban azt a kifejezést, hogy dopaminöltözködés, azonban most nagyobb létjogosultsága van, mint valaha. És, hogy miért? Egyrészt a járvány miatti tartós lehangoltság, másrészt a saját közérzetünk jobbá tétele miatt. A dopaminöltözködés 2022 uralkodó trendje, és bár az elmúlt években nem sokszor álltunk a szekrény előtt azon tanakodva, mit is vegyünk fel (hisz sokunknak csak a nappaliig kellett kimenni), a dopaminöltözködés mégis arat.
Az vagy, amit viselsz?
A járvány következtében kicsit elveszítettük az irányítást az életünk felett, és sok olyan dolog, ami addig mindennap örömet okozott számunkra, elérhetetlenné vált vagy felfüggesztésre került. Szerencsére azonban vannak dolgok, amelyek felett továbbra is rendelkezhetünk, ilyen például az öltözködésünk.
Régóta köztudott, hogy pszichés kapcsolatunk lehet bizonyos színekkel. „Amit viselünk, annak színe, anyaga, stílusa, mind befolyásolhatja az érzéseinket” – írja Karen Pine pszichológus Mind What You Wear: The Psychology of Fashion című könyvében.
Színek és hangulatok
Sok ember számára a színek, amelyekkel körülveszik magukat, jelentős hatással lehetnek a pszichére, emiatt sem véletlen, hogy a színeket már a történelem során is gyógyításra használták. Az ókori civilizációk a kromoterápiát vagy kolorológiát alkalmazták, amelyet ma is holisztikus vagy alternatív kezelésként használnak. Ellen Albertson pszichológus szerzője rámutat, hogy a reiki kontextusában minden színnek más az energetikai rezgése, és a test egy bizonyos energiaközpontjához vagy csakrájához kapcsolódik.
„Például a vörös egy stabil és biztonságos érzéssel, a narancs az érzelmekkel és a kreativitással, az indigószín pedig az intuícióval társul”
– mondja Albertson.
A zöld általában nyugtató hatású, így a zöld viselése nyugodtabbá és kevésbé szorongóvá teheti viselőjét. A kék békés, így viselése segíthet kevésbé stresszesnek érezni magunkat. Ezzel szemben a piros stimuláló, a sárga pedig növelheti az energiaszintet.
Bár ez általánosságban igaz lehet, fontos figyelembe venni azonban a kulturális kontextust is, amikor színekről és ruházatról van szó. Ugyanis amit például a piros jelent az egyik kultúrában, az teljesen mást jelenthet egy másik kultúrában. Az emberek gyakran szoros párhuzamokat is kötnek bizonyos színek, emlékek és emberek között az életükben. „Ez nem önmagában a színről szól, hanem arról, hogy mit társítasz ehhez a színhez” – mondja Elizabeth Lombardo pszichológus.
Tehát bár egyes stílustanácsadók továbbra is az élénk színeket tartják a dopaminöltözködési trend alapjának, valójában minden a személyes preferenciákon múlik. „A dopaminalapú öltözködés megkezdéséhez jobban tudatában kell lennünk a hangulatunknak és a saját öltözködési stílusunknak” – véli Lombardo. Ehhez hasznos lehet, hogy ha esetleg vezetünk egy ún. ruhanaplót, amelybe felírjuk, hogy milyen színt viseltünk aznap, és milyen hatásokat váltott ki az a ruha belőlünk.
Öltözködés egy virtuális világban
Azonban, ahogy a bevezetőben is írtuk, az öltözködés soha nem volt még olyan hangsúlytalan és kevesebb jelentéssel bíró, mint most, a Zoom- és egyéb online meetingek korában. Ha pedig ki is mozdulunk a házból, a nagykabát alatt nem sok látszik a ruházatunkból, így az ezzel járó játék most határozatlan időre odaveszett. Leragadtunk a jó öreg melegítőknél, bolyhos zokniknál, pizsamáknál, és oversized pulcsiknál. Amikor kamera elé kerülünk, akkor meg hajlamosak vagyunk viccesen csak a felsőruházatunkra figyelni, hiszen az, hogy mit viselünk alul, senkit nem érdekel, meg amúgy sem látszik.
De miért alakult ez így?
„Amikor az emberek stresszesek, hajlamosak ugyanazt a ruhát hordani újra és újra” – mondja Lombardo. „Ehhez jött még a karanténba helyezés, amikor kevesen látták, hogy mit viselünk, és a legtöbb ember hónapokig ugyanazt a ruhát viselte, kedvetlenségből és lustaságból is. Ez azonban nem egészséges a lelkünknek hosszú távon.”
„Van kapcsolat aközött, hogyan érezzük magunkat a ruháinkban, és aközött, ahogyan a Zoom képernyőjén látjuk magunkat” – mondja Pfeuffer. „Ha képesek vagyunk úgy látni magunkat, hogy pozitív érzés öntsön el, amikor képernyőn vagyunk, talán kevésbé fogunk negatívan gondolkodni magunkról, és kevésbé érezzük szükségét, hogy összehasonlítsuk magunkat másokkal. Ehhez pedig kiváló segítség lehet egy olyan szín, amit aznap szívesen viselünk, ezzel javítva kedvünket és komfortérzetünket.”
Ugyanakkor sok ember számára nem a külső megjelenés az, ami elindítja a dopamin áramlását. Sokkal inkább a ruhák által nyújtott kényelemérzet.
Így az, hogy milyen színű, anyagú és fazonú ruhát viselünk, még nem elég a dopamingardróbhoz, mert fontos az ezen öltözékek által nyújtott kényelem is.
A komfortzóna elhagyása?
Valószínűleg nem véletlen, hogy a dopaminos öltözködés trendje egyre növekszik egy olyan időszak után, amikor az öltözködés erősen háttérbe került. Az a szabadság, ami azzal jár, ahogy öltözködünk, úgy, ahogy igazán szeretnénk, önmagában egy dopamint kiváltó tényező.
A végtelen macinacik világa után az újdonság varázsaként egy színes felső, egy ékszer, egy finom smink, élénk rúzs (helló, pink!) javíthatja a hangulatot, csökkentheti a stresszt, és segíthet más megvilágításban látni a dolgokat és magunkat is, még akkor is, ha csak otthon vagyunk egész álló nap. A kutatások is azt mutatják, hogy az új dolgok kipróbálása a megszokott után jót tesz a mentális egészségnek.
Bátran legyünk önmagunk stylistjai
Ha belegondolunk, nincs is a mostaninál alkalmasabb időszak arra, hogy kísérletezzünk a külső megjelenésünkkel. Bátran hordjunk élénk színeket, új anyagokat, és merjük kicsit merészebben feszegetni a határokat az öltözködésben, még ha csak a négy fal között is. Hiszen ha reggel belenézünk a tükörbe, és nem egy elnyűtt, csúnya melegítőt látunk magunkon, hanem egy élénkzöld , finom anyagú pulóvert, ahhoz már inkább kedvünk lesz feldobni a kedvenc nyakláncunkat is, és talán nem lófarokba kötjük a hajunkat se 0–24.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés