Hogy csak a legkézzelfoghatóbbakat soroljuk fel: 2001. szeptember 11. után néhány napig egyes amerikai tévécsatornák nem sugároztak adást, mások egy percnyi reklámot sem adtak le. Tiltólista készült azokról a dalokról, amelyeket a rádióadók nem tartottak már etikusnak lejátszani az ezrek halálát követelő napot követően. A TBS a Halálos fegyver helyett a Nicsak, ki beszélt tűzte műsorára, A Jóbarátok egy epizódjából kivágták azt a részt, amelyben a szereplők egy reptéri bombatámadással poénkodnak, a Grand Theft Auto 3 videójátékból kimaradt a terrorizmus mint téma, a legfrissebb Bourne-filmet pedig részben újra kellett forgatni, hogy a CIA ne tűnhessen fel negatív fényben.
Így reagált a popkultúra az eseményekre
Ez ugyanakkor csak a jéghegy csúcsa volt. A Dixie Chicks együttes, mely akkoriban még csak The Chicks néven létezett, karrierje mélyrepülését köszönhette annak, hogy nyilvánosan kritizálta George Bush politikáját 2003-ban: a posztterror időszakban Bush keménységére és a terror elleni háborúra volt szükség ahhoz, hogy Amerika újra higgyen saját nagyságában. A korai cancel culture áldozata volt Bill Maher, az ABC-talkshow házigazdája is, aki érdekes megjegyzést tett műsorában.
Azzal szállt vitába, hogy a terroristák gyávák lettek volna: ahogy fogalmazott, az, hogy valaki a repülőn marad, amellyel egy épületbe csapódik, sok minden, de nem gyávaság.
A Politically Incorrect talkshow-nak ez véget is vetett, helyét Jimmy Kimmel műsora vette át a csatornán. A sor folytatódhatna: aki Bush politikája és a terrorcselekményekre válaszként indított háború ellen szót emelt, számíthatott arra, hogy valahol meg kell fizetnie ennek az árát.
Szeptember 11. üzenete minden szinten ott volt
A patriotizmus és a propaganda időszaka volt ez: még a Disney Channelen is volt helye a hazafias üzeneteknek, a tévében pedig a JAG: Becsületbeli ügyek című sorozat főhősei hirtelen már az al-Kaida ellen küzdöttek, a frissen létrehozott NCIS első évada pedig terrorcselekményekben bővelkedett.
Hollywoodot egy egészen szürreális úton is igyekeztek bevonni a szeptember 11-ét követő eseményekbe – többek közt David Fincher és Spike Jonze segítségét is kérték, hogy mutassanak rá, milyen potenciális terrorcselekedetekre kell felkészülnie a kormánynak. Elsőre elég meredek az ötlet, de
1994-ben egy Vasember-képregényben már megjelent egy terrorcselekmény, mely épp az ikertornyok és a Pentagon ellen irányult,
így azért mégsem olyan légből kapott az álomgyár bevonása. A 24 sorozat megszületése is erősen köthető a terrorcselekményhez: a végső kérdés nem véletlenül az, hogy vajon a kínzással megszerzett eredmény szentesíti-e az eszközt. És az sem véletlen, hogy George Bush kifejezetten szerette ezt a sorozatot…
Tony Stark eredettörténetét is átalakította
Ha hiszed, ha nem, még a Marvel-univerzumot is formálta a terror. Vasember eredetileg a kommunistákkal harcol, az alapsztori szerint egyszer maga Nyikita Hruscsov akar végezni vele. Az első Vasember-filmben azonban afgán fogságban találkozunk vele. A későbbi Marvel-filmek hiperrealisztikus terroreseményeket taglaló képsorainak megszületésében is nagy szerepe volt szeptember 11-nek.
A mozikban máig él a nap öröksége: igaz, ma már nem olyan közvetlenül, mint annak idején. A pusztítás látványát már nem úgy használják a filmek, mint a kezdeti időkben – de ha egy bizonyos típusú hangulatot akarnak a filmesek megteremteni, a háttérben ott vannak. Amerika hiába is próbálna szabadulni 9/11 emlékétől: az örökre történelme része marad.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés