Szinte megjelenésük óta megosztók a Lime-hoz és Birdhöz hasonló elektromos roller bérlését kínáló szolgáltatások. Sok helyen úgy honosodtak meg, hogy nem létezett megfelelő szabályozás, aminek következtében kaotikus viszonyokat teremtettek mind az autóutakon, mind a járdákon, sőt, a bicikliutakon is. Így történt ez az ausztráliai Melbourne-ben is, ahol kedden telt be a pohár: a közgyűlés megszavazta, hogy a város felbontsa a Lime-mal és a Neuronnal kötött szerződését, lényegében betiltva a kölcsönözhető elektromos rollereket.
A két szolgáltatónak 30 napja van eltávolítani a közlekedési eszközöket a város közterületeiről.
Megnőtt a városban a balesetek száma
Melbourne-be 2022-ben kaptak kísérleti, kétéves engedélyt az e-rollerek – a városi közgyűlés akkor „hozzáférhető, környezetbarát és költséghatékony utazási módnak” nevezte őket. A felmérések szerint egy nap átlagosan 6800 ilyen eszközzel indítanak utazást az emberek, és
a város károsanyag-kibocsátása ez idő alatt 400 tonnával csökkent.
Az e-rollerek népszerűségének növekedésével ugyanakkor nőt a balesetek száma is. Melbourne egyik nagy kórháza tavaly decemberi jelentése 256 e-rollerrel történt balesetről – köztük egy halálos – számolt be, és sürgette az akár 25 kilométer/órás sebességre is képes közlekedési eszközök megfelelő szabályozását.
A döntésnek ugyanakkor nem mindenki örül. Victoria állam vezetője, Jacinta Allan például úgy nyilatkozott, hogy elképzelhetőnek tarja az állam közbelépését, hiszen sok ember kerülne nehéz helyzetbe az e-rollerek eltűnésével.
Máshol is tiltják az elektromos rollereket
Nem Melbourne az egyetlen város, ahol szigorítottak az elektromos rollerekre vonatkozó szabályokon. Párizsban például 2023-ban teljesen betiltották őket, Koppenhágában pedig 2020-ban hasonlóan döntöttek, majd egy évvel később komolyabb szabályozás mellett újra engedélyezték használatukat. Barcelonában a történelmi városrészekben tiltották be az e-rollereket, és Rómában is szigorításon dolgoznak.
Budapesten sincs megfelelő szabályozása ezeknek a közlekedési eszközöknek. A KRESZ nem ismeri ezt a kategóriát, így például – mivel segédmotoros kerékpárnak számít – tilos vele kerékpárúton közlekedni. Júliustól ugyanakkor kötelező biztosítást kell rájuk kötni, és már készül a KRESZ módosítása, amely kategorizálja őket, és szabályozza majd használatukat.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés