Képzelj el egy '70-es évekbeli budapesti utcát, tele Trabantokkal és Wartburgokkal. A közlekedés alaphangját a kétütemű motorok szörnyű sivalkodása adja, amíg csak a szürkeségből elő nem bukkan egy fényes, fekete luxuslimuzin. Azonnal feltűnik rajta az A-s rendszám, ami egyértelművé teszi: ez nem valami szerencsés flótásé, hanem az állami elit járműve. A járókelők megállnak egy pillanatra, tekintetük követi az elegáns monstrumot. Ezek az autók nemcsak a bennük utazó politikusokat védték, hanem a hatalom látványos kinyilatkoztatásai voltak.

Beugrik még, hogy 1990-ig milyen rendszámtáblákat láthattál a magyar utakon? Villámkvízünkben bizonyíthatod!
Tovább olvasomMert hiába hirdette a szocializmus az egyenlőséget, mindig voltak egyenlőbbek.
Ezek voltak a legfőbb politikusok legkedveltebb autói
Miközben a keleti blokk kisembere éveket várt egy Moszkvics vagy Skoda kulcsaira, a régió vezető politikusai elképesztő luxusjárgányokban parádéztak. A hatalom csúcsán nemcsak a kényelmet, hanem az államvezetés presztízsét is ezek az autók testesítették meg, amelyek a hétköznapok szürkeségében szinte egy másik világot, egy külön kasztot alkottak.

Ilyen autókkal csapattuk a szocialista időkben.
Tovább olvasom
Íme egy válogatás volt párt- és állami vezetőink legjellemzőbb járműveiből.
1. Kádár János és a GAZ-13 Csajka
Kádár János, Magyarország pártállami vezetője 1956-tól közel három évtizeden át uralta az országot. A „gulyáskommunizmus” atyjaként a világ szocialista táborán belül viszonylag enyhébb politikát képviselt, de hatalma alatt számos szabadságjogot korlátoztak. Bár szerénységet sugallt, közlekedési eszközei nem tükrözték ezt.

Mutatjuk, mi maradt Kádárék balatoni földi paradicsomából.
Tovább olvasom
A GAZ-13 Csajka 1959-től készült a szovjet felsővezetés számára. A V8-as motorral hajtott limuzin pazar belső tere — bőrülésekkel, automata váltóval — a vezetők kényelmét szolgálta. Nemcsak luxust, hanem presztízst is sugárzott, amire a szocialista blokk vezetői nagy hangsúlyt fektettek.
2. Leonyid Brezsnyev és a ZIL-114
Leonyid Brezsnyev, a Szovjetunió Kommunista Pártjának főtitkára, közel két évtizeden át vezette a világ legnagyobb országát. Hírhedt volt a stagnálás időszakáért, de mint magánembert nagy autórajongóként ismerték: garázsában több mint 300 jármű parkolt, köztük például egy Rolls-Royce Silver Shadow.

A ZIL-114 1967-ben mutatkozott be, és a korszak szovjet csúcstechnológiáját képviselte. Nyolcliteres V8-as motorja 300 lóerőt adott le, és prominens gazdáinak páncélozott változatban gyártották, nehogy az istenadta nép még véletlenül kárt ejtsen bennük.
3. Erich Honecker és a Sachsenring P240
Erich Honecker, az NDK legfőbb vezetője 1971-től 1989-ig tartotta kézben az országot olyan eszközökkel, mint a főváros közepén emelt fal. Minthogy a keletnémet gazdaság nem igazán szárnyalt, ő maga leginkább nyugati autókat (Citroent és Volvót) használt, de parancsba adta mérnökeinek, hogy számára készítsenek egy egyedi luxuslimuzint.

Egy éjszaka alatt Nyugat-Berlint minden oldalról államhatár vette körül, a falnál pedig tűzparancs volt érvényben. Mégis sokan megpróbálták a szökést.
Tovább olvasom
A Sachsenring P240 Repräsentant az 1950-es évek végére született meg, és Zwickau büszkesége volt. Az autó precíz német tervezéssel készült, de luxusa visszafogottabb volt a nyugati riválisokhoz képest. A keletnémet vezetők mégis presztízskérdésként tekintettek rá.
4. Gustáv Husák és a Tatra 603
Gustáv Husák Csehszlovákia vezetője volt a prágai tavaszt követő „normalizáció” korszakában, 1969-től 1987-ig. A szigorúan Kreml-párti politikus a szovjet típusú elnyomást hozta vissza az országnak, de legalább autókból a hazai ipar gyártmányait preferálta.

A Tatra 603 1956-ban mutatkozott be. Különleges aerodinamikai kialakítású formaterve akkoriban egészen futurisztikus látványt nyújtott, motorja pedig a hátsó tengely fölött helyezkedett el, ami egyedi utazási élményt kölcsönzött vezetőjének. Gyártása egészen 1975-ig folytatódott, amikor a modernizált Tatra 613 váltotta fel, amelynek technológiai fejlettsége már szinte a nyugatot idézte.
5. Wojciech Jaruzelski és a ZIL-111V
Wojciech Jaruzelski tábornok a Lengyel Népköztársaság utolsó kommunista vezetője, az 1981-ben bevezetett hadiállapot kulcsfigurája. A katonai hatalomátvétel a reformistának tartott Edward Giereket váltotta le, miután az emberi jogokért küzdő Szolidaritás szakszervezet melletti tüntetések brutális összecsapásokba torkolltak.

A ZIL-111V a szovjet vezetők csúcskategóriás limuzinja volt, amelyet 1959 és 1967 között gyártottak. A hatalmas autó V8-as motorral és klímaberendezéssel szerelt változata luxuskomfortot nyújtott, miközben megvédte utasait a golyóálló üvegezésével.
6. Nicolae Ceaușescu és a Cadillac Eldorado Convertible
Nicolae Ceaușescu, Románia teljhatalmú ura 1965-től 1989-es kivégzéséig irányította az országot. Bár a szovjet elvtársaitól távolságot tartott, elnyomása vetekedett az ottanival. Miközben odahaza szinte semmit nem lehetett kapni, ő maga nem csinált titkot belőle, hogy szerette a fényűzést, amit autóválasztása is tükrözött.

A Cadillac Eldorado az amerikai luxus megtestesítője volt, V8-as motorral és villanyvezérelt tetőmechanizmussal. Nyitott teteje különösen feltűnővé tette Ceaușescu hivatalos konvojait.
7. Todor Zsivkov és a Mercedes-Benz 600 Pullman
Todor Zsivkov 1954-től 1989-ig vezette Bulgáriát. Bár politikai karrierje hosszú volt, sikeresnek kevésbé mondható, a reformok elmaradása végül a bukásához vezetett. Ő is inkább a nyugati márkákat részesítette előnyben.

A Mercedes-Benz 600 Pullman a luxusautók csúcsa volt, amelyet a világ számos vezetője használt. Hosszított karosszériája és belső térkialakítása külön tárgyalóhelyiséggel is rendelkezett, így Zsivkov számára ideális munkaeszköznek bizonyult.
8. Fidel Castro és a Chevrolet Impala Convertible
Fidel Castro, a kubai forradalom vezetője, 1959-től 2008-ig irányította Kubát. Bár a kommunista egyszerűséget hirdette, fiatal éveiben szívesen mutatkozott feltűnő autókkal.

A Chevrolet Impala a maga korában az amerikai autógyártás ikonja volt. Elegáns formája és erőteljes motorja a sebesség és a stílus tökéletes kombinációját kínálta. Castro szívesen használta ezt a feltűnő kabriót.
9. Teng Hsziao-ping és a Hongqi CA770
Teng Hsziao-ping a kínai reformok atyja volt, aki 1978-tól vezette az országot a modernizáció útján. Szigorú kommunista ideológiát vallott, de pragmatikus vezetési stílusával kiemelkedett. A hadsereg persze mindig szorosan körülölelte, nem csoda, hogy maga is szeretett parádézni a katonai felvonulásokon.

A Hongqi CA770 Kína első igazi luxusautója volt, amelyet kizárólag az elit használt. Elegáns külseje és kényelmi funkciói a vezetők kiváltságait tükrözték.
10. Kim Ir Szen és a ZISZ-110
Kim Ir Szen, a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság alapítója 1948-tól egészen haláláig, 1994-ig irányította az országot. Politikája és személyi kultusza Észak-Koreát a világ egyik legelszigeteltebb országává tette.

A ZISZ-110 Sztálin ajándéka volt, és Észak-Koreában a hatalom szimbólumává vált. Erős, megbízható konstrukciója és páncélzata egyaránt alkalmas volt arra, hogy a legfőbb vezetőt teljes biztonságban szállítsa, de a totális megfélemlítésben tartott embereknek lehetőségük sem lett volna merényletre.
Ha az is érdekel, hogy utaztak vezetőink, amikor épp nem autót használtak, ide kattintva erről is olvashatsz.

Rangos külföldi vezetők, de még a rendszerváltás utáni magyar miniszterelnökök is előszeretettel használták Kádár legendás vonatát.
Tovább olvasom