Képzelj el egy '70-es évekbeli budapesti utcát, tele Trabantokkal és Wartburgokkal. A közlekedés alaphangját a kétütemű motorok szörnyű sivalkodása adja, amíg csak a szürkeségből elő nem bukkan egy fényes, fekete luxuslimuzin. Azonnal feltűnik rajta az A-s rendszám, ami egyértelművé teszi: ez nem valami szerencsés flótásé, hanem az állami elit járműve. A járókelők megállnak egy pillanatra, tekintetük követi az elegáns monstrumot. Ezek az autók nemcsak a bennük utazó politikusokat védték, hanem a hatalom látványos kinyilatkoztatásai voltak.
Mert hiába hirdette a szocializmus az egyenlőséget, mindig voltak egyenlőbbek.
Ezek voltak a legfőbb politikusok legkedveltebb autói
Miközben a keleti blokk kisembere éveket várt egy Moszkvics vagy Skoda kulcsaira, a régió vezető politikusai elképesztő luxusjárgányokban parádéztak. A hatalom csúcsán nemcsak a kényelmet, hanem az államvezetés presztízsét is ezek az autók testesítették meg, amelyek a hétköznapok szürkeségében szinte egy másik világot, egy külön kasztot alkottak.
Íme egy válogatás volt párt- és állami vezetőink legjellemzőbb járműveiből.
1. Kádár János és a GAZ-13 Csajka
Kádár János, Magyarország pártállami vezetője 1956-tól közel három évtizeden át uralta az országot. A „gulyáskommunizmus” atyjaként a világ szocialista táborán belül viszonylag enyhébb politikát képviselt, de hatalma alatt számos szabadságjogot korlátoztak. Bár szerénységet sugallt, közlekedési eszközei nem tükrözték ezt.
A GAZ-13 Csajka 1959-től készült a szovjet felsővezetés számára. A V8-as motorral hajtott limuzin pazar belső tere — bőrülésekkel, automata váltóval — a vezetők kényelmét szolgálta. Nemcsak luxust, hanem presztízst is sugárzott, amire a szocialista blokk vezetői nagy hangsúlyt fektettek.
2. Leonyid Brezsnyev és a ZIL-114
Leonyid Brezsnyev, a Szovjetunió Kommunista Pártjának főtitkára, közel két évtizeden át vezette a világ legnagyobb országát. Hírhedt volt a stagnálás időszakáért, de mint magánembert nagy autórajongóként ismerték: garázsában több mint 300 jármű parkolt, köztük például egy Rolls-Royce Silver Shadow.
A ZIL-114 1967-ben mutatkozott be, és a korszak szovjet csúcstechnológiáját képviselte. Nyolcliteres V8-as motorja 300 lóerőt adott le, és prominens gazdáinak páncélozott változatban gyártották, nehogy az istenadta nép még véletlenül kárt ejtsen bennük.
3. Erich Honecker és a Sachsenring P240
Erich Honecker, az NDK legfőbb vezetője 1971-től 1989-ig tartotta kézben az országot olyan eszközökkel, mint a főváros közepén emelt fal. Minthogy a keletnémet gazdaság nem igazán szárnyalt, ő maga leginkább nyugati autókat (Citroent és Volvót) használt, de parancsba adta mérnökeinek, hogy számára készítsenek egy egyedi luxuslimuzint.
A Sachsenring P240 Repräsentant az 1950-es évek végére született meg, és Zwickau büszkesége volt. Az autó precíz német tervezéssel készült, de luxusa visszafogottabb volt a nyugati riválisokhoz képest. A keletnémet vezetők mégis presztízskérdésként tekintettek rá.
4. Gustáv Husák és a Tatra 603
Gustáv Husák Csehszlovákia vezetője volt a prágai tavaszt követő „normalizáció” korszakában, 1969-től 1987-ig. A szigorúan Kreml-párti politikus a szovjet típusú elnyomást hozta vissza az országnak, de legalább autókból a hazai ipar gyártmányait preferálta.
A Tatra 603 1956-ban mutatkozott be. Különleges aerodinamikai kialakítású formaterve akkoriban egészen futurisztikus látványt nyújtott, motorja pedig a hátsó tengely fölött helyezkedett el, ami egyedi utazási élményt kölcsönzött vezetőjének. Gyártása egészen 1975-ig folytatódott, amikor a modernizált Tatra 613 váltotta fel, amelynek technológiai fejlettsége már szinte a nyugatot idézte.
5. Wojciech Jaruzelski és a ZIL-111V
Wojciech Jaruzelski tábornok a Lengyel Népköztársaság utolsó kommunista vezetője, az 1981-ben bevezetett hadiállapot kulcsfigurája. A katonai hatalomátvétel a reformistának tartott Edward Giereket váltotta le, miután az emberi jogokért küzdő Szolidaritás szakszervezet melletti tüntetések brutális összecsapásokba torkolltak.
A ZIL-111V a szovjet vezetők csúcskategóriás limuzinja volt, amelyet 1959 és 1967 között gyártottak. A hatalmas autó V8-as motorral és klímaberendezéssel szerelt változata luxuskomfortot nyújtott, miközben megvédte utasait a golyóálló üvegezésével.
6. Nicolae Ceaușescu és a Cadillac Eldorado Convertible
Nicolae Ceaușescu, Románia teljhatalmú ura 1965-től 1989-es kivégzéséig irányította az országot. Bár a szovjet elvtársaitól távolságot tartott, elnyomása vetekedett az ottanival. Miközben odahaza szinte semmit nem lehetett kapni, ő maga nem csinált titkot belőle, hogy szerette a fényűzést, amit autóválasztása is tükrözött.
A Cadillac Eldorado az amerikai luxus megtestesítője volt, V8-as motorral és villanyvezérelt tetőmechanizmussal. Nyitott teteje különösen feltűnővé tette Ceaușescu hivatalos konvojait.
7. Todor Zsivkov és a Mercedes-Benz 600 Pullman
Todor Zsivkov 1954-től 1989-ig vezette Bulgáriát. Bár politikai karrierje hosszú volt, sikeresnek kevésbé mondható, a reformok elmaradása végül a bukásához vezetett. Ő is inkább a nyugati márkákat részesítette előnyben.
A Mercedes-Benz 600 Pullman a luxusautók csúcsa volt, amelyet a világ számos vezetője használt. Hosszított karosszériája és belső térkialakítása külön tárgyalóhelyiséggel is rendelkezett, így Zsivkov számára ideális munkaeszköznek bizonyult.
8. Fidel Castro és a Chevrolet Impala Convertible
Fidel Castro, a kubai forradalom vezetője, 1959-től 2008-ig irányította Kubát. Bár a kommunista egyszerűséget hirdette, fiatal éveiben szívesen mutatkozott feltűnő autókkal.
A Chevrolet Impala a maga korában az amerikai autógyártás ikonja volt. Elegáns formája és erőteljes motorja a sebesség és a stílus tökéletes kombinációját kínálta. Castro szívesen használta ezt a feltűnő kabriót.
9. Teng Hsziao-ping és a Hongqi CA770
Teng Hsziao-ping a kínai reformok atyja volt, aki 1978-tól vezette az országot a modernizáció útján. Szigorú kommunista ideológiát vallott, de pragmatikus vezetési stílusával kiemelkedett. A hadsereg persze mindig szorosan körülölelte, nem csoda, hogy maga is szeretett parádézni a katonai felvonulásokon.
A Hongqi CA770 Kína első igazi luxusautója volt, amelyet kizárólag az elit használt. Elegáns külseje és kényelmi funkciói a vezetők kiváltságait tükrözték.
10. Kim Ir Szen és a ZISZ-110
Kim Ir Szen, a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság alapítója 1948-tól egészen haláláig, 1994-ig irányította az országot. Politikája és személyi kultusza Észak-Koreát a világ egyik legelszigeteltebb országává tette.
A ZISZ-110 Sztálin ajándéka volt, és Észak-Koreában a hatalom szimbólumává vált. Erős, megbízható konstrukciója és páncélzata egyaránt alkalmas volt arra, hogy a legfőbb vezetőt teljes biztonságban szállítsa, de a totális megfélemlítésben tartott embereknek lehetőségük sem lett volna merényletre.
Ha az is érdekel, hogy utaztak vezetőink, amikor épp nem autót használtak, ide kattintva erről is olvashatsz.