Hurka Gyurka
A 2018-ban elhunyt, eredetileg pszichológus végzettségű Sas István a kései szocialista korszak reklámcsászára volt: a nyolcszoros cannes-i díjnyertes reklámfilmrendező és állandó munkatársa, Rusznák Iván zeneszerző rövid, de annál emlékezetesebb munkáit mindenki kívülről fújja, aki csecsemőkornál idősebb volt a ’80-as években. Az egyik legemlékezetesebb Sas-reklám a magyarok kedvencét, a májas és véres hurkát népszerűsíti, vidáman falatozó felnőttekkel, gyerekekkel és egy fülbemászó dallammal – akkoriban még senkit sem zavartak olyan apróságok, mint a koleszterin, a magas vérnyomás és az elhízás.
Skála Kópé
Minden idők talán legnépszerűbb magyar kabalafigurája a Skála-Coop áruház arca, a Skála Kópé volt, akinek jellegzetes karaktere és a hozzá köthető dalocskák szintén a Sas–Rusznák-duó leleményességét dicsérik. A kedves gyerekfigura számtalan reklámban feltűnt, és gyakran alkalmazkodott az aktualitásokhoz: az 1986-os (utólag sajnos fájóan tragikus) focivébé idején „Mexikópé”-ként jelent meg, máskor az Aranycsapat legendáival, Puskás Ferenccel és Grosics Gyulával szerepelt közös tévéspotban.
Nem lehet megunni
A legnépszerűbb és kétségkívül legjobban fülbemászó Rusznák-dallam egyértelműen a Nem lehet megunni című örökzöld, amely nem egyebet, mint a tej és a tejföl fogyasztását kívánta népszerűsíteni a kádári idők tévénézőinek. Manapság, a kapitalizmus és az állandó piaci verseny világában már elképzelhetetlen lenne hasonló.
Cascót akarok kötni!
Az akciófilmek világát idézi – természetesen a maga szerény keretein belül – a Casco-biztosítást hirdető legendás Sas-reklám, melynek hőse szakadékba zuhan autójával, majd egy fán lógva, utólag belátva könnyelműségét, könyörög a biztosításért. Szerencsére kiderül, az egész csupán egy rémálom volt, és hősünk éppen a legjobb helyen jár, hogy megkösse az életmentő Cascót.
BRG MK 27 rádiós magnetofon
A Budapesti Rádiótechnikai Gyár (BRG) által gyártott kazettás magnó reklámja jó példája annak az örökbecsű tanulságnak, miszerint a kevesebb olykor több: a semleges szürke háttér előtt, egyetlen plánban, egyetlen szereplővel felvett kisfilm kedves humorának és jópofa ötleteinek köszönhetően azonnal megragadta a néző figyelmét.
Van még egy Pepsid?
A rendszerváltással természetesen minden megváltozott, a piac és a tévés reklámblokkok feletti uralmat egy csapásra átvették a nagy nyugati márkák, azonban gyakran ezekhez is kiváló, emlékezetes reklámok társultak. A ’90-es évek fiataljainak körében szállóigévé vált a „Szia, Kata vagyok, van még egy Pepsid?” mondat, egyben garantálta, hogy minden kamasz szobáját és minden autójavító műhely falát ékesítse minimum egy Dobó Kata-poszter. A legendás tévéspotot egyébként egy 1987-es amerikai diétás Pepsi-reklámból „nyúlták” a magyarok, melyben Michael J. Fox játszotta az idehaza a Família Kft.-ből ismerős Spáh Dávid által megformált karaktert – a két kisfilmet összehasonlítva minden elfogultság nélkül mondhatjuk, a magyar változat sikerült jobban.
Sport szelet – Ha kell egy kis energia
Kissé kakukktojás a Sport szelet legendás tévéreklámja, ugyanis nem idehaza készült, a magyar kreatívok egy norvég csokoládé reklámját vásárolták meg; a segítőkész, a helyzetet azonban igencsak félreértelmező rasztafrizurás férfi története ugyanakkor annyira ikonikussá vált, hogy bűn lenne kihagyni az összeállításból. A reklám (és folytatásainak) főszereplőjével nemrég külön foglalkoztunk egy cikkben.
Chokito – Ronda és finom
A svájci Nestlé vállalat sajnos már régen kivonta a hazai piacról a Chokito márkát – más országokban, például Ausztriában továbbra is kapható –, a ’90-es évek második felében azonban ehhez a csokiszelethez is egy frappáns reklámsorozat és egyedi szlogen társult. Az ötletet az Ammirati Puris Lintas reklámügynökség munkatársai állítólag azután találták ki, hogy magyar kamaszoknak kínálták a csokit, akik kezdetben viszolyogtak annak furcsa külsejétől, azonban amikor beleharaptak, azonnal megkedvelték az ízét. A szlogen népszerűségét mi sem példázza jobban, mint egy korabeli vicc: Mit mondanak a kannibálok Zámbó Jimmyre? Ronda és finom.
Sziget Fesztivál – Leugrom egy hétre
Az 1993-ban Diákszigetként elstartolt Sziget hamar Európa egyik legjelentősebb könnyűzenei fesztiváljává nőtte ki magát, és az idők során rengeteg emlékezetes szlogennel („Kell egy hét együttlét”, „Hozd el anyádat is”) és reklámmal írta be magát a köztudatba. A – talán – legemlékezetesebb Sziget-reklám az 1998-as rendezvényt népszerűsítette; az egyik spot főszereplője nem más, mint az akkor mindössze 19 éves Szabó Simon.
Westel és Pannon GSM
Az ezredfordulóra a piac meghatározó szereplőivé nőtték ki magukat a mobiltelefon-szolgáltatók, akik szintén olyan reklámokkal kívánták népszerűsíteni magukat, melyek lehetőleg minél jobban beleégnek a nézők retinájába. A Westel (ma már T-Mobile) 2000-ben készült négyperces (!) kisfilmje, illetve a Pannon GSM (ma már Yettel) egy évvel későbbi reklámja egyaránt az emberek közötti kapcsolatot helyezték a középpontba. Előbbi Geszti Péter és csapatának tehetségét dicséri, és nemzetközi díjat is hazavihetett, utóbbi hatására egy egész ország képes fejből eldúdolni a Jamie Winchester–Hrutka Róbert-duó It’s Your Life című dalát.
Szemlédi András ötöslottó-nyertes
Szintén Geszti Péter csapatától származik a Szerencsejáték Rt. számára készült, 2004-ben debütált reklámsorozat, melyben – „fizetett magánhirdetés következik” – Szemlédi András, az ötös lottó szerencsés nyertese üzen barátainak, meginvitálva őket kastélyába vagy éppen újdonsült repülőgépét bejáratni („nagyon pöpec verda”). Az eredeti ötlet megtette hatását, évekig mindenki pontosan tudta, miről van szó, amikor valaki úgy köszönt, „Szevasz, Bécikém!”
(Borítókép: Fortepan / Záray Péter)
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés