Gyermekvasút anno: mintha megállt volna az idő

gyermek vasut
Olvasási idő kb. 3 perc

Annak idején még úttörővasútnak hívták, ma már gyermekvasútként keresi főként a családok kegyeit ez a különleges hangulatú nosztalgiajárat. Utazz velünk legalább képekben, időben és térben egyaránt!

Természetesen a szovjet példa hatására döntött úgy a szocialista Magyarország, hogy úttörővasutat hoz létre: az építkezés 1948 tavaszán kezdődött, szakaszos üzemezésben a munka meglehetősen nagy terhére való tekintettel. A szovjet, valamint jugoszláv tanulmányutak hatására a pártállam vezetése úgy döntött, hogy nemcsak a fiatalság energiáinak lekötését és megfelelő értékrenddel való beoltását szolgálja majd az Úttörővasút, hanem azt a célt is, hogy a budai hegyekbe igyekvők számára valós közlekedési alternatívát jelentsen a járat.

Ahogyan a földmunkák megindultak egy olyan korban, amikor még áttervezték a nyomtáv útját csak azért, hogy egy öreg fát kikerülhessenek, elkezdődött az úttörő pajtások vasutassá képzése is. A feladatot természetesen a MÁV részére delegálták, az első csapat mindössze néhány hét elteltével vasutassá is vált. 

A képre kattintva nyílik a galéria!

Napi két óra elméleti képzést követett a gyakorlati, majd pár napnyi próbaszolgálat. A 10-14 éves vasutasok esetében fontos is volt, hogy gyorsan képesekkél váljanak feladataik ellátására, mivel

már 1948 augusztusában pöfögni kezdett az első mozdony, amely ekkor Széchenyihegytől Csillebércig robogott.

A legelső utasok közt ott volt persze Kádár János, valamint Rajk László és Rákosi Mátyás is. Az eredeti tervek szerint egész Zugligetig is érhetett volna a vonal, azonban ezt később fel kellett adniuk, mivel túlságosan nagy szintkülönbség leküzdésére nem merhettek vállalkozni.

Üttörővasútból gyermekvasút lett

A következő két év során aztán további megállókat adtak hozzá a vonalhoz, mely a következő évtizedek során nemcsak az utasok, de a kis vasutasok számára is hatalmas kedvenccé vált. A pajtások, illetve 1990, a szocializmus megszűnte után a gyermekvasutasok egy része annyira megfertőződött a vasút iránti szenvedéllyel, hogy felnőve is a MÁV berkeiben keresett boldogulást. Mindmáig a gyerekek vezénylik a vasút működésének egyes területeit ugyanis: a negyedik-ötödik-hatodik osztályos és minimum 4,0 tanulmányi átlageredményt felmutató nebulókat egy komoly képzésen végigkísérve a következő pozíciókba keresik évről évre:

  • jegyvizsgáló,
  • rendelkező,
  • pénztáros,
  • váltókezelő,
  • zárfékező,
  • naplózó,
  • és hangosbemondó.

Az évek során persze a Gyermekvasút is sok változáson ment át: megállóhelyek neve változott, vagy épp meg is szűnt egy, a vonalat is felújították, mozdonyokat is kellett cserélni, az azonban semmit sem változott, hogy tömegek rajonganak a vasútért.

Ha az úttörők élete is érdekel, ezt a galériát ajánljuk!

Megjelent az új Dívány-könyv!

Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek