Természetesen a szovjet példa hatására döntött úgy a szocialista Magyarország, hogy úttörővasutat hoz létre: az építkezés 1948 tavaszán kezdődött, szakaszos üzemezésben a munka meglehetősen nagy terhére való tekintettel. A szovjet, valamint jugoszláv tanulmányutak hatására a pártállam vezetése úgy döntött, hogy nemcsak a fiatalság energiáinak lekötését és megfelelő értékrenddel való beoltását szolgálja majd az Úttörővasút, hanem azt a célt is, hogy a budai hegyekbe igyekvők számára valós közlekedési alternatívát jelentsen a járat.
Ahogyan a földmunkák megindultak egy olyan korban, amikor még áttervezték a nyomtáv útját csak azért, hogy egy öreg fát kikerülhessenek, elkezdődött az úttörő pajtások vasutassá képzése is. A feladatot természetesen a MÁV részére delegálták, az első csapat mindössze néhány hét elteltével vasutassá is vált.
A képre kattintva nyílik a galéria!
Napi két óra elméleti képzést követett a gyakorlati, majd pár napnyi próbaszolgálat. A 10-14 éves vasutasok esetében fontos is volt, hogy gyorsan képesekkél váljanak feladataik ellátására, mivel
már 1948 augusztusában pöfögni kezdett az első mozdony, amely ekkor Széchenyihegytől Csillebércig robogott.
A legelső utasok közt ott volt persze Kádár János, valamint Rajk László és Rákosi Mátyás is. Az eredeti tervek szerint egész Zugligetig is érhetett volna a vonal, azonban ezt később fel kellett adniuk, mivel túlságosan nagy szintkülönbség leküzdésére nem merhettek vállalkozni.
Üttörővasútból gyermekvasút lett
A következő két év során aztán további megállókat adtak hozzá a vonalhoz, mely a következő évtizedek során nemcsak az utasok, de a kis vasutasok számára is hatalmas kedvenccé vált. A pajtások, illetve 1990, a szocializmus megszűnte után a gyermekvasutasok egy része annyira megfertőződött a vasút iránti szenvedéllyel, hogy felnőve is a MÁV berkeiben keresett boldogulást. Mindmáig a gyerekek vezénylik a vasút működésének egyes területeit ugyanis: a negyedik-ötödik-hatodik osztályos és minimum 4,0 tanulmányi átlageredményt felmutató nebulókat egy komoly képzésen végigkísérve a következő pozíciókba keresik évről évre:
- jegyvizsgáló,
- rendelkező,
- pénztáros,
- váltókezelő,
- zárfékező,
- naplózó,
- és hangosbemondó.
Az évek során persze a Gyermekvasút is sok változáson ment át: megállóhelyek neve változott, vagy épp meg is szűnt egy, a vonalat is felújították, mozdonyokat is kellett cserélni, az azonban semmit sem változott, hogy tömegek rajonganak a vasútért.
Ha az úttörők élete is érdekel, ezt a galériát ajánljuk!
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés