Egyedülálló anyák és dilemmáik

Ajánló Pedro Almodóvar Párhuzamos anyák című filmjéről

Bálint Lilla

Pedro Almodóvar legújabb filmjét ismét az anyaság, mégpedig az egyedülálló anyaság köré építi, miközben titkok és bűnök sejlenek fel a múltból.

Almodóvar mester kétségkívül a női lélek nagy ismerője. Tudja, milyenek a tucatlányok (Pepi, Luci, Bom és más lányok a tömegből), tudja, hogy mitől kerülnek Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélére; hogy milyen fájdalmat okoz egy anyának a gyermeke elvesztése (Mindent anyámról). Ismeri az önmagát ismétlő női sorsok transzgenerációs problémáját (Volver) éppúgy, mint az anya-lánya kapcsolat megtagadhatatlanságát és nehézségeit (Julieta).

A 72 éves spanyol rendező ismét egyik kedvenc témáját, a női sorsok, az erős anyák témáját állítja legújabb filmje középpontjába. A téma saját bevallása szerint több mint húsz éve foglalkoztatja, sőt, a film fiktív plakátja 2009-ben fel is tűnt a Megtört ölelések című filmjében. A Párhuzamos anyák főhőse, Janis (Penélope Cruz) negyvenes éveiben járó divatfotós. Megismerkedik egy férfival (Israel Elejalde), akivel egyéjszakás kalandba, majd viszonyba bonyolódik. A nő teherbe esik, és szakítanak: Arturo nem akar gyereket, Janis azonban úgy dönt, hogy ha kell, akár egyedül is felneveli a kicsit. A szülőszobán együtt vajúdik a tinédzserkorú Anával (Milena Smit), aki vele ellentétben nem várja kitörő örömmel, hogy anya lehessen. A két nő története ezek után szorosan összefonódik, s bár Janis mindent megtesz, hogy eltávolodjon Anától, a végzet, ahogy az lenni szokott, közbeszól.

Almodóvar filmjeiben a férfiak sokszor nincsenek jelen. Eltűnnek, elhagyják a családot, meghalnak, vagy éppen megölik őket, mint Janis nagyapját is a spanyol polgárháborúban. A női kötelékek, az egymásba fonódó női sorsok viszont annál hangsúlyosabbak. Janis és Ana más generációhoz tartoznak, más háttérrel rendelkeznek, sorsuk azonban több ponton is összeér. A „párhuzamos” anyaság többféle megközelítésben is megjelenik a filmben, nemcsak Janis és Ana kapcsolatának különböző vetületein keresztül, hanem az ő jelen lévő (vagy éppen jelen nem lévő) anyáik, nőrokonaik sorsának különbözőségét és hasonlóságait is bemutatva. A filmben felbukkanó nők a férfiakra a legritkább esetben számíthatnak, egymásra azonban annál inkább, bár ez időnként azzal jár, hogy úgy tűnik, mintha mindannyian egymás sorsának különböző verzióit élnék. A kamaszként anyává váló Ana – aki egyszerre próbál felnőni az anyaság feladatához és felnőtté válni – viszonya saját anyjához például meglehetősen terhelt, de az anya, a színésznő Teresa sorsa szintén sok nőt foglalkoztató dilemmát idéz meg: lehet-e valaki jó anya, ha közben vannak ambíciói, amelyeket nem hajlandó az anyaságnak alárendelni?

Jelenet a filmből: a szereplők az exhumálás helyszínén
Jelenet a filmből: a szereplők az exhumálás helyszínénMafab.hu

A női sorsokon kívül Almodóvar, tőle némileg szokatlan módon, beengedte a történelmet, a múlt lenyomatát is a filmbe. „Nincsen néma történelem. Akárhogy is próbálják elégetni, összetörni vagy elhazudni, az emberi történelem nem hallgat el” – idézi a film Eduardo Galeano uruguayi író gondolatát. Janis és Arturo egy sír feltárásáról egyezkednek megismerkedésük után: a nő szülőfalujában az ott élők szeretnék exhumálni és méltóképpen eltemetni a polgárháborúban kivégzett, jelenleg tömegsírban nyugvó hozzátartozóikat. A temetés, a végtisztesség megadása szimbolikus jelentőséggel bírt az emberi kultúra minden korszakában, Antigoné korától kezdve egészen napjainkig. Érdemes-e bolygatni a múltat? Mennyivel vagyunk előrébb, mennyiben kerülnek helyre a dolgok a társadalom kollektív egészét tekintve, ha megtörténik ez? Akit nem temetnek el, az halálában sem legitim? A történelemmel való szembenézés szükségessége vitathatatlan, és innen nézve érthető, hogy miért olyan fontos az újratemetés a falu lakói számára: a hiányzó férfiak, akik életüket adták Spanyolországért, megérdemlik a végtisztességet.

El lehet-e rejteni az igazságot? El lehet-e menekülni előle? Mennyiben befolyásolják életünket a vérségi kötelékek? Le tudunk-e mondani arról, ami nem a miénk? Többek közt ezeket a kérdéseket feszegeti Almodóvar filmje, amelynek végkicsengése mégiscsak talán az, hogy a múltban elkövetett bűnöknek és az elszenvedett traumáknak a jelenben is van jelentőségük. A feldolgozás akkor lehet csak sikeres, ha képletesen és a valóságban is szembenézünk tetteink következményeivel.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra