Párkapcsolati küzdelmek a járvány idején – új magyar film készül

07 Magany Papai Daniel Banfalvi Eszter
Olvasási idő kb. 4 perc

Kámán Albert legutóbbi alkotása 24 díjat nyert a világ különböző pontjain, köztük a legjobb kisfilm és legjobb rendezés kategóriájában. Az operatőr-rendező készülő új filmje, a Magány forgatása az év végeztével befejeződött, jelenleg az utómunkálatok folynak.

Kámán Albert korábbi filmjéhez, a Hazughoz hasonlóan, ismét a párkapcsolati elhidegülést helyezi fókuszba, ezúttal viszont a Covid okozta izoláltság témakörén keresztül vizsgálja azt. Célja a jelenleg is fennálló járványhelyzeten keresztül bemutatni a modern társadalmi problémákat, melyek felerősödve jelentkeznek a pandémia okozta fokozott elszigetelődés következtében.

„Nincs elég hangsúly azon, mi történik a négy fal között, hogyan küzd meg az egyén, a családok a magánéletben a megváltozott körülményekkel.

A filmben szeretnénk szemléltetni a jelenkori társadalomra jellemző rossz problémakezelést, amely legtöbbször a kommunikáció hiányából adódik. Az emberek a hozzájuk közel álló személyekkel össze vannak zárva, mégsem beszélik meg a problémákat, hanem falakat húznak maguk köré, gondolataikba mélyednek. Élhetünk társaságban, mégis elszigetelve a másiktól. Magányosan” – nyilatkozta a rendező.

A pszichedelikus atmoszférájú, lélektani kisfilm főszereplője otthoni munkavégzésre kényszerül, így sokkal több ideje jut önmaga és környezete fürkészésére. Közvetlen szomszédjuk helyére egy ifjú pár költözik. Otthona rabságában a szomszédból átszűrődő beszélgetések hatására fokozatosan ráeszmél saját házasságának bizonytalanságára, és ennek következményeként egyre gyanúsabb jelekre lesz figyelmes felesége viselkedésével kapcsolatban.

A forgatókönyv a színészek játékára építi történetét, amit az ígéretes casting is mutat. A főszerepben a tavalyi év egyik legnagyobb felfedezettjét, a Katona József Színház egyik vezető színészét, Bányai Kelemen Barnát láthatjuk, aki a nagy sikerű Toxikoma című filmben a nagyközönség számára már bizonyította kiemelkedő színészi kvalitásait.

„A külsődleges cselekményfordulatok helyett a főszereplő belső világát helyeztük fókuszba, az ő szemén keresztül követjük végig a teljes történetet.

A Covid miatt a legtöbb embernek valamilyen formában szembesülnie kellett az elmúlt időszakban a filmben felmerülő problémákkal, mint a bezártság okozta frusztráció vagy a szociális és fizikai kontaktus hiánya, így könnyen azonosulni tudnak a karakterrel. Csak a néző van beavatva, min is megy keresztül a főhős. Ez adja a drámaiságát” – mesélte Bányai Kelemen Barna.

Felesége szerepében Bánfalvi Esztert láthatjuk, akivel tökéletes párost alkotnak, hiszen a való életben is jegyben járnak. Feltűnik továbbá az Orlai Produkció színésze, Pataki Ferenc is, és egyúttal az Apatigrisből és az Egynyári kalandból már ismert Schmidt Sára.

Bányai Kelemen Barna, a film egyik főszereplője
Bányai Kelemen Barna, a film egyik főszereplője

A film operatőre Pápai Dániel, akinek különleges látásmódja már számos kisfilmnek egyedi képi világot teremtett. Tehetségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy korábbi kisfilmjei megannyi nemzetközi fesztivál elismerésével büszkélkedhetnek.

A cselekmény vérbeli kamaradráma lévén egyetlen helyszínen játszódik, de Kámán Albert – aki nemcsak rendezőként, de operatőrként is dolgozik a filmgyártásban – különösen nagy hangsúlyt fektet a vizuális megjelenésekre. 

A film művészeti vezetőjével, a Young Art Galéria képzőművészével, Nagy Nikolett Colett-tel szorosan együttműködve, több hónapos előkészületekkel álmodták meg a film egyedi látványvilágát,

melyben segítségükre volt Fügedi Balázs, a Magyar Állami Operaház egyik kiemelkedő díszlettervezője. A film helyszínéül szolgáló lakást a többszörösen elismert festőművész, Weiler Péter tervezte, aki képzőművészként nemcsak képeket, hanem belsőépítészeti tereket, lakásokat is tervez és épít.

Az alkotók eltérő stílusú, mégis a film látványvilágához illeszkedő alkotókat kértek fel, hogy mutassák be saját látásmódjukon keresztül, mit jelent számukra a magány.

Kámán Albert magánfinanszírozásból, önerőből készíti filmjét
Kámán Albert magánfinanszírozásból, önerőből készíti filmjét

„A képzőművészeti alkotások fontos motívumrendszer szerint épülnek fel, amit a főhős lelkivilágának torzulása és a folyamatos frusztrációk hoznak előtérbe” – mondja Nagy Nikolett Colette.

A magyarországi premiert követően rendhagyó módon egy művészeti kiállítás keretein belül is megcsodálhatja majd a nézőközönség, a filmben megjelenő művészeti alkotásokat limitált vetítésekkel egybekötve.

A hazai bemutatóra viszont még várni kell. A film a nemzetközi fesztiválokon való megmérettetéseket követően lesz látható itthon is.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek